DIGIarena.e15.cz

Reportáž na plný formát: AF-S Nikkor 28 mm F1,8G (test)

Nikon za první polovinu tohoto roku stihl uvést na trh hned několik objektivů pro své plnoformátové zrcadlovky. My jsme si k testu vzali pevný 28mm Nikkor, představený v druhé polovině dubna 2012.

 AF-S Nikkor 28 mm F1,8G je určen pro plnoformátové digitální zrcadlovky Nikon, tedy modely označené FX. Nasadit jej pochopitelně můžete i na APS-C zrcadlovky, u kterých dojde k přepočtu ohniska na 42 mm ekv. kinofilmu.

Svým ohniskem a úhlem záběru vyplňuje mezeru mezi širšími pevnými ohnisky, co se týče světelných objektivů s ultrazvukovým motorkem Nikonu, 24mm a 35mm Nikkorem.

Klepněte pro větší obrázek
AF-S Nikkor 28 mm F1,8G

Široký 28mm Nikkor jsme testovali na tělech Nikou D800 a D3. V galerii na konci článku tak naleznete fotografie pořízené v kombinaci s oběmi těly.

Klepněte pro větší obrázek
AF-S Nikkor 28 mm F1,8G na těle D-SLR Nikon D800

Dílenské zpracování

Přestože se jedná o širokoúhlý objektiv, co do velikosti to není žádný drobeček – ostatně to dokazují i produktové fotografie. Může za to pochopitelně vestavěný motorek a rozměry čoček potřebných pro dosažení výborné světelnosti. Na druhou stranu, se svými tři sta gramy se nejedná o nijak těžký objektiv. Použity zřejmě tedy byly hlavně plasty.

Klepněte pro větší obrázek
AF-S Nikkor 28 mm F1,8G na těle D-SLR Nikon D800, boční pohled

AF-S v názvu značí vestavěný motorek autofokusu v objektivu, přesněji ultrazvukový motorek. Ten obstarává rychlé a tiché ostření. Samotný ostřící prstenec je pogumovaný a poměrně široký, což se pro ruční přeostření hodí. Ostření probíhá interně, nedochází k rotaci přední části, ani k změně délky objektivu.

Z boční strany naleznete již poměrně tradiční přepínač mezi manuálním (M) a automatickým režimem ostření (M/A), který dovoluje i při zapnutém autofokusu stále ručně přeostřit a exponovat. Ostřit lze už od 25 cm.

Objektiv je dodáván s vykrojenou bajonetovou sluneční clonou a měkkým pouzdrem.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
AF-S Nikkor 28 mm F1,8G bez a se sluneční clonou

Obrazová kvalita

Optická konstrukce objektivu obsahuje dva asférické členy. Obstojně zvládá práci v protisvětle. Nachytat na nepříjemném závoji či odlescích vnitřní konstrukce se nám jej během testování vůbec nepodařilo. Oblast mimo zaostření je měkce rozostřená a dodává snímkům příjemný charakter. Určitě můžeme bokeh označit jako velice příjemný na takto široké ohnisko.

Při plném odclonění je kresba objektivu měkčí, vyplatí se proto mírně zaclonit – od F2,8 už je obraz dostatečně ostrý. Nejlépe je na tom objektiv s ostrostí na clonách F5,6 a F8. Na nejvyšší cloně F16 už dochází opět k změkčení kresby – vinou difrakce. Na „plnou díru“ se také projeví výraznější vinětace. K zmenšení tohoto efektu tmavých rohů byte měli využít většího zaclonění, alespoň na F4.

Chromatická vada se objektivu zcela nevyhnula a spatříte ji hlavně při nižších clonových číslech – potlačit ji můžete dvěma způsoby, buďto fotografováním do RAW a během následné konverze, nebo přímým focením do JPEGu. To druhé pochopitelně v případě, že budete pracovat s tělem zrcadlovky, která během ukládání do formátu JPEG barevnou vadu přímo potlačuje.

Hodnocení a ukázkové fotografie

Vykreslení plného formátu a světelnost F1,8 jsou hlavní přednosti testovaného 28mm Nikkoru. Tato kombinace dovoluje nejen využívat nízké hloubky ostrosti, ale rovněž fotografovat bez nutnosti doplňujícího osvětlení za horších světelných podmínek. Využívat tak přirozeného nasvětlení scény.

Objektiv by mohl najít uplatnění v brašnách reportážních i portrétních fotografů, jestliže vinětace při nižších clonách nebude pro krajináře problém, pak se stát součástí i jejich výbavy.

Ukázkové fotografie

Následující snímky byly fotografovány přímo do formátu JPEG:

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/1000 s, F2,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/80 s, F2,8, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/160 s, F1,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/160 s, F1,8, ISO 200

Následující snímky byly konvertovány z RAWu v Camera RAW 7.1, pouze s mírným doostřením:

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/6400 s, F1,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/5000 s, F2, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/3200 s, F2,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/1600 s, F4, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/800 s, F5,6, ISO 200 | Nikon D3, 1/400 s, F8, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/200 s, F11, ISO 200 | Nikon D3, 1/20 s, F16, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/800 s, F11, ISO 200 | Nikon D3, 1/3200 s, F1,8, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/640 s, F8, ISO 200 | Nikon D3, 1/1250 s, F1,8, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/2000 s, F1,8, ISO 200 | Nikon D3, 1/500 s, F4, ISO 200

Následující snímky byly konvertovány z RAWu v Camera RAW 7.1, s více parametry – byly aplikovány především jasové úpravy:

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D3, 1/30 s, F1,8, ISO 3200 | Nikon D3, 1/40 s, F2, ISO 6400
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D800E, 1/200 s, F2, ISO 200 | Nikon D800E, 1/250 s, F2,8, ISO 200
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Nikon D800E, 1/100 s, F2,8, ISO 200 | Nikon D800E, 1/100 s, F1,8, ISO 3200
Klepněte pro větší obrázek
Nikon D800E, 1/100 s, F2,8, ISO 200

Technické specifikace

  • Ohnisková vzdálenost 28 mm (úhel záběru 75 stupňů)
  • Světelnost F1,8
  • Nejvyšší clonové číslo F16
  • Konstrukce 11 čoček/9 skupin
  • Speciální členy 2× asférické čočky
  • Počet lamel clony 7
  • Zaostřování AF-S, ultrazvukový motorek
  • Nejkratší zaostřovací vzdálenost 25 cm
  • Průměr filtrového závitu 67 mm
  • Rozměry (délka × průměr) 81 × 73 mm
  • Hmotnost 330 g
  • Cena (vč. DPH)  až 

Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

To neni "taky", to je prave proto (viz kvali… player 29. 6. 2012, 15:26
Taky je o třetinu levnější. Ale zasloužil by… Martin Kozak 29. 6. 2012, 14:29
Ovsem ale i svym vykonem ;) Jak je na tom Ca… player 29. 6. 2012, 14:17
Ve srovnani s Canon EF 28/1.8 USM je to upln… tim kutil taylor 29. 6. 2012, 13:32

Další podobné články

Zrcadlovky Nikon získaly ocenění Red Dot Award

Zrcadlovky Nikon získaly ocenění Red Dot Award

Fujifilm aktualizuje firmware fotoaparátů řady X

Fujifilm aktualizuje firmware fotoaparátů řady X

Modrá je dobrá a podle Sigmy nejlepší

Modrá je dobrá a podle Sigmy nejlepší

Blackmagic Pocket Cinema Camera umí nově 4K a točí do RAWu

Blackmagic Pocket Cinema Camera umí nově 4K a točí do RAWu

Společnost Blackmagicdesign představila na veletrhu NAB novinku, která navazuje na starší model Pocket Cinema Camera, který se stal velmi populárním mezi širokou skupinou videografů.

Nové objektivy pro natáčení videa od NiSi a SLR Magic

Nové objektivy pro natáčení videa od NiSi a SLR Magic

Společnosti NiSi a SLR Magic představily na veletrhu NAB 2018 řady objektivů speciálně konstruovaných k natáčení videa. Nově oznámené objektivy jsou určeny především pro plnoformátové fotoaparáty Sony a Canon.

Čím fotí vítězové soutěže World Press Photo?

Čím fotí vítězové soutěže World Press Photo?

Sigma aktualizovala firmware pro své bezzrcadlovky řady sd

Sigma aktualizovala firmware pro své bezzrcadlovky řady sd

11 nejsvětelnějších objektivů pro Canon do 20 000

11 nejsvětelnějších objektivů pro Canon do 20 000

Samotný objektiv má při fotografování větší vliv na kvalitu obrazu než fotoaparát. Světelné modely pak mají jednu zcela zásadní výhodu, a tou je možnost práce s hloubkou ostrosti. Po kterém sáhnout a nasadit jej na zrcadlovky Canon?