DIGIarena.e15.cz

Roger Fenton – Krymská válka

Fotografie z válečných konfliktů dnes považujeme za samozřejmost. Dramatické snímky se ve zpravodajství objevují jen několik minut po událostech, které zachycují. Počátky válečné fotografie však byly skromné a obtížné.
Roger Fenton – Krymská válka

Fotografování za nebezpečných podmínek jako jsou například válečné operace je obtížné ještě dnes – v době rychlých a pohotových fotoaparátů. Dokumentovat ovšem válečný konflikt s pomocí techniky ze samotných počátků fotografie bylo téměř nemožné. Proto také se první fotografie války omezují na statické snímky aktérů – zejména vojáků, eventuelně bojiště.

Klepněte pro větší obrázek
Roger Fenton, autoportrét, zdroj: Wikimedia Commons

Takového charakteru jsou i snímky Krymské války (1853–1856), první fotograficky zachycené války vůbec. Přes nesčetné obtíže se Rogeru Fentonovi (20. březen 1819 – 8. srpen 1869) podařilo s pomocí pojízdné laboratoře pořídit několik stovek snímků z nichž patrně nejslavnější je „Údolí stínu smrti“ (The Valley of the Shadow of Death) – místo katastrofálního útoku lehké brigády („útok lehké brigády“ je v Británii přibližně podobným úslovím jako u nás „sedláci u Chlumce“.).

Klepněte pro větší obrázek
Údolí stínu smrti, silnice plná dělových koulí, foto: Roger Fenton, 1855, zdroj: Wikimedia Commons

Díky tomu je považován za prvního válečného fotografa vůbec (před Rogerem Fentonem se patrně o snímky Krymské války pokoušeli i jiní fotografové, ale buď neuspěli nebo se jejich dílo nezachovalo), jakkoliv k modernímu válečnému fotozpravodajství s dramatickými snímky bylo ještě velmi daleko.

Fenton si dokonce ani netroufnul pořizovat fotografie mrtvých nebo raněných vojáků – už tím ukázal možnosti v tendenčním pojetí zpravodajství (na bojiště byl patrně vyslán s cílem zvýšit podporu pro válku u britské veřejnosti).

Klepněte pro větší obrázek
Marcus Sparling sedící na Roger Fentonově fotografickém voze,
foto: Roger Fenton, Krym, 1855, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Prave fotka s delovymi koulemi na silnici je… qas 27. 4. 2012, 07:50

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.