Roger Fenton – Krymská válka

26. dubna 2012
TWEET SDÍLET
Roger Fenton – Krymská válka
Fotografie z válečných konfliktů dnes považujeme za samozřejmost. Dramatické snímky se ve zpravodajství objevují jen několik minut po událostech, které zachycují. Počátky válečné fotografie však byly skromné a obtížné.

Fotografování za nebezpečných podmínek jako jsou například válečné operace je obtížné ještě dnes – v době rychlých a pohotových fotoaparátů. Dokumentovat ovšem válečný konflikt s pomocí techniky ze samotných počátků fotografie bylo téměř nemožné. Proto také se první fotografie války omezují na statické snímky aktérů – zejména vojáků, eventuelně bojiště.

Klepněte pro větší obrázek
Roger Fenton, autoportrét, zdroj: Wikimedia Commons

Takového charakteru jsou i snímky Krymské války (1853–1856), první fotograficky zachycené války vůbec. Přes nesčetné obtíže se Rogeru Fentonovi (20. březen 1819 – 8. srpen 1869) podařilo s pomocí pojízdné laboratoře pořídit několik stovek snímků z nichž patrně nejslavnější je „Údolí stínu smrti“ (The Valley of the Shadow of Death) – místo katastrofálního útoku lehké brigády („útok lehké brigády“ je v Británii přibližně podobným úslovím jako u nás „sedláci u Chlumce“.).

Klepněte pro větší obrázek
Údolí stínu smrti, silnice plná dělových koulí, foto: Roger Fenton, 1855, zdroj: Wikimedia Commons

Díky tomu je považován za prvního válečného fotografa vůbec (před Rogerem Fentonem se patrně o snímky Krymské války pokoušeli i jiní fotografové, ale buď neuspěli nebo se jejich dílo nezachovalo), jakkoliv k modernímu válečnému fotozpravodajství s dramatickými snímky bylo ještě velmi daleko.

Fenton si dokonce ani netroufnul pořizovat fotografie mrtvých nebo raněných vojáků – už tím ukázal možnosti v tendenčním pojetí zpravodajství (na bojiště byl patrně vyslán s cílem zvýšit podporu pro válku u britské veřejnosti).

Klepněte pro větší obrázek
Marcus Sparling sedící na Roger Fentonově fotografickém voze,
foto: Roger Fenton, Krym, 1855, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Témata článku: Kultura, Fotografové

Určitě si přečtěte

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

1 Helena Vyplelová

Deset bezzrcadlovek, které byste chtěli pod stromeček

Deset bezzrcadlovek, které byste chtěli pod stromeček

Bezzrcadlovky jsou skladné a výkonné fotoaparáty s možností výměny objektivu podle fotografické situace. Připravili jsme přehled nejlepších bezzrcadlovek, které stojí za zvážení.

35 Helena Vyplelová

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

25 Petr Březina

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Redakce odborných fotografických titulů vyhodnotily nejlepší produkty, které během minulého roku obohatily fotografický trh. Vítězné kategorie potvrzují dočasný ústup digitálních zrcadlovek ve prospěch profesionálních plnoformátových bezzrcadlovek.

15 Helena Vyplelová

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Schindlerův seznam. Film s neobyčejně poutavým příběhem i zpracováním, oceněný mnoha Oskary. Jeho děj, obzvláště konec, mě natolik zaujal, že jsem se rozhodla vydat se po stopách Oskara Schindlera a jeho fabriky.

Zuzana Součková

Fotografie týdne: V mlžném lese

Fotografie týdne: V mlžném lese

Lesy mají od nepaměti své speciální kouzlo a magickou přitažlivost. Jsou pro nás spojené s fenoménem dostupné přírody, do které můžeme vyrazit z města, s jistým dobrodružstvím, ale také meditačním či estetickým zážitkem.

Michal Černý

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Dva roky stará zrcadlovka EOS 200D se dnes dočkala nástupce s označením EOS 250D – podle výrobce se jedná o nejlehčí zrcadlovku na trhu, která nabídne výklopný a otočný displej.

11 Petr Březina