DIGIarena.e15.cz

Roger Fenton – Krymská válka

Fotografie z válečných konfliktů dnes považujeme za samozřejmost. Dramatické snímky se ve zpravodajství objevují jen několik minut po událostech, které zachycují. Počátky válečné fotografie však byly skromné a obtížné.
Roger Fenton – Krymská válka

Fotografování za nebezpečných podmínek jako jsou například válečné operace je obtížné ještě dnes – v době rychlých a pohotových fotoaparátů. Dokumentovat ovšem válečný konflikt s pomocí techniky ze samotných počátků fotografie bylo téměř nemožné. Proto také se první fotografie války omezují na statické snímky aktérů – zejména vojáků, eventuelně bojiště.

Klepněte pro větší obrázek
Roger Fenton, autoportrét, zdroj: Wikimedia Commons

Takového charakteru jsou i snímky Krymské války (1853–1856), první fotograficky zachycené války vůbec. Přes nesčetné obtíže se Rogeru Fentonovi (20. březen 1819 – 8. srpen 1869) podařilo s pomocí pojízdné laboratoře pořídit několik stovek snímků z nichž patrně nejslavnější je „Údolí stínu smrti“ (The Valley of the Shadow of Death) – místo katastrofálního útoku lehké brigády („útok lehké brigády“ je v Británii přibližně podobným úslovím jako u nás „sedláci u Chlumce“.).

Klepněte pro větší obrázek
Údolí stínu smrti, silnice plná dělových koulí, foto: Roger Fenton, 1855, zdroj: Wikimedia Commons

Díky tomu je považován za prvního válečného fotografa vůbec (před Rogerem Fentonem se patrně o snímky Krymské války pokoušeli i jiní fotografové, ale buď neuspěli nebo se jejich dílo nezachovalo), jakkoliv k modernímu válečnému fotozpravodajství s dramatickými snímky bylo ještě velmi daleko.

Fenton si dokonce ani netroufnul pořizovat fotografie mrtvých nebo raněných vojáků – už tím ukázal možnosti v tendenčním pojetí zpravodajství (na bojiště byl patrně vyslán s cílem zvýšit podporu pro válku u britské veřejnosti).

Klepněte pro větší obrázek
Marcus Sparling sedící na Roger Fentonově fotografickém voze,
foto: Roger Fenton, Krym, 1855, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Prave fotka s delovymi koulemi na silnici je… qas 27. 4. 2012, 07:50

Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování