Roger Fenton – Krymská válka

Roger Fenton – Krymská válka

Fotografie z válečných konfliktů dnes považujeme za samozřejmost. Dramatické snímky se ve zpravodajství objevují jen několik minut po událostech, které zachycují. Počátky válečné fotografie však byly skromné a obtížné.

Fotografování za nebezpečných podmínek jako jsou například válečné operace je obtížné ještě dnes – v době rychlých a pohotových fotoaparátů. Dokumentovat ovšem válečný konflikt s pomocí techniky ze samotných počátků fotografie bylo téměř nemožné. Proto také se první fotografie války omezují na statické snímky aktérů – zejména vojáků, eventuelně bojiště.

Roger_Fenton_self.jpg
Roger Fenton, autoportrét, zdroj: Wikimedia Commons

Takového charakteru jsou i snímky Krymské války (1853–1856), první fotograficky zachycené války vůbec. Přes nesčetné obtíže se Rogeru Fentonovi (20. březen 1819 – 8. srpen 1869) podařilo s pomocí pojízdné laboratoře pořídit několik stovek snímků z nichž patrně nejslavnější je „Údolí stínu smrti“ (The Valley of the Shadow of Death) – místo katastrofálního útoku lehké brigády („útok lehké brigády“ je v Británii přibližně podobným úslovím jako u nás „sedláci u Chlumce“.).

Fenton_cannonballs_crimea.jpg
Údolí stínu smrti, silnice plná dělových koulí, foto: Roger Fenton, 1855, zdroj: Wikimedia Commons

Díky tomu je považován za prvního válečného fotografa vůbec (před Rogerem Fentonem se patrně o snímky Krymské války pokoušeli i jiní fotografové, ale buď neuspěli nebo se jejich dílo nezachovalo), jakkoliv k modernímu válečnému fotozpravodajství s dramatickými snímky bylo ještě velmi daleko.

Fenton si dokonce ani netroufnul pořizovat fotografie mrtvých nebo raněných vojáků – už tím ukázal možnosti v tendenčním pojetí zpravodajství (na bojiště byl patrně vyslán s cílem zvýšit podporu pro válku u britské veřejnosti).

waggon.jpg
Marcus Sparling sedící na Roger Fentonově fotografickém voze,
foto: Roger Fenton, Krym, 1855, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Určitě si přečtěte

Články odjinud