DIGIarena.e15.cz

Romské děti fotografky a baletky Tamary Černé

Jaká je cesta fotografky od baletních střevíců do romské rodiny? Objeví bezprostřednost, hry a emoce.

Tamara Černá se narodila a žije v Ostravě. Divadlo, hudba a tanec jí zajímaly od dětství. Studovala klasický tanec na konzervatoři a protančila se až na post sólistky baletu Národního divadla moravskoslezského. Nejvíce ji naplňovaly role, kde se klade důraz na obsah a prožitek.

Klepněte pro větší obrázek
Tvář Tamary Černé, foto Miroslava Brázdová

Před dvěma lety Tamara začala uzavírat období aktivního tanečního života. Tehdy se ji do rukou dostal fotoaparát a ona získala nový prostředek k veřejnému vyjádření svých názorů, pocitů a nálad. Pod přezdívkou Sofi G se rychle proslavila fotografiemi z prostředí baletu, inscenovanými portréty žen i bezprostředními snímky obyčejných lidí z ulice.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
 

U příležitosti brněnské výstavy portrétů romských dětí jsem požádal autorku, aby čtenářům DIGIareny přiblížila vznik této kolekce.

Jaká byla tvoje cesta od ladných baletek k romským dětem?

Musím upřesnit, že v internetových galeriích neuvádím podstatnou část mých baletních fotografií a to jsou ty ze scény. Na nich je vidět, že nezobrazuji pohyb jako ostatní. Žádné propnuté nožky a krásné pohyby paží! Žádné ladné pózy. Moje pozornost se upíná k výrazu a napětí vznikající ať už námahou nebo interpretací a prožitkem samotných tanečníků.

Zobrazuji každodennost tanečníka zblízka. Pot a emoce. Fotografie často postrádají všechny končetiny nebo naopak. Celkové fotografie mají příliš zbytečného prostoru a tanečník se v něm ztrácí. Své modely fotím v těžkých virtuózních a dynamických pohybech bez toho, abych zaznamenala samotný cvik. A zde je vysvětlení cesty: Fotografie dětí z romské čtvrti jsou tímtéž. Zaznamenání každodennosti s pohledem na ni. Hodně detailů tvářiček, které prožívají emoce a nálady podobné těm mým. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
 

Jaké fotografické téma je pro tebe v tuto chvíli zajímavější?

Mám samozřejmě představy a plány na podobné série z jiných oblastí, ale jsem hodně limitována časem. Divadelní sezóna mě na deset měsíců v roce hodně omezuje a z focení prakticky nic není. Ale jistě se někdy dostaví příležitost své sny splnit. Inscenované fotky baletek a portréty jsou pro mne spíše okrajovou záležitostí. Ale mám je samozřejmě taky ráda.

Hrušov nemá mezi Ostravany pověst bezpečné čtvrti. Jaké byly tvoje dojmy když jsi tam vytáhla fotoaparát?

Začalo to cestou s mým synem přes tuto ostravskou lokalitu. Potkali jsme velmi zvláštní holčičku, kterou jsem vyfotila, ač jsem tehdy ještě neměla vůbec žádné zkušenosti. O hodně později jsem se do Hrušova vrátila. Jako fotograf jsem v tamních ulicích zažila mnoho různých pozitivních i negativních zkušeností.

Nakonec jsem tu zvláštní holčičku jménem Áda vyhledala a fotografovala s ní i její rodinou. Postupně jsem totiž zjistila, že Ádina rodina čítá dvanáct lidí. Devět sourozenců a Adinka jsou základem celé výstavy. Dnes jsou všichni mými známými, kteří mě vítají a jsou ochotni mě pozvat domů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Co bude dál? Bude další Hrušov?

Původní Hrušov se mění a velmi rychle ztrácí. Uhýbá nové výstavbě. I Ádina velká rodina už nebydlí na staré adrese. A právě proto jsem ráda, že jsem měla možnost fotit na Riegrově ulici, dokud byla ještě celá a měla svou neopakovatelnou atmosféru. Hrušovské děti umějí na plno prožívat své příběhy, i ty na které si zrovna hrají. Nikdy jsem nemusela dlouho čekal na „úlovek“. Mohu v jejich tvářích číst, jako ve tvářích nejlepších herců.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
 

S jakými fotografiemi se diváci na tvé výstavě setkají?

V Brně vystavuji přes čtyřicet černobílých fotografií dětí. Mohu říct, že jich nemám o mnoho více. Jsou na nich radosti i útrapy z jejich života a her. Vznikly především zásluhou bezprostřednosti dětí z téhle čtvrti. Ráda bych, aby jednou Áda, Mája, Simonka, Milan, Lukáš, Krista, Věra, Patrik, Andrejka a Niki výstavu uviděli. Ale třeba se i toto uskuteční. Kdo ví?

Výstava Děti Hrušova měla premiéru v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Brněnskou expozici můžete navštívit v prostorách foyer divadla Reduta. Výstava potrvá do osmého února.

Fotografie Tamary Černé lze spatřit na těchto internetových galeriích photodom.com, photoextract.com, photoserver.eu, a photopost.cz.

 

 

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.