DIGIarena.e15.cz

Scéna umělá, fotografie skutečné

V brněnské galerii G99, která se před nedávnem přestěhovala z nepřívětivého prostředí Benešovy ulice do reprezentativních prostor Domu pánů z Kunštátu, probíhá fotografická výstava Jana Kadlece (1976). Autor studoval v letech 1994-2000 na Akademii výtvarných umění a svá díla vystavuje již sedmým rokem.
Scéna umělá, fotografie skutečné

Kadlecův soubor osmi velkoformátových fotografií nazvaný Albánský únik vznikl před třemi lety pro mezinárodní bienále v albánské Tiraně, které pořádal renomovaný časopis o současném světovém umění Flash Art. Na tomto bienále se představila dvoustovka současných umělců z celého světa a na třicet uznávaných teoretiků a kurátorů, za českou stranu to byl vedle Milana Mikuláštíka nebo Jiřího Davida právě Jan Kadlec.

Výstava Albánský únik je uměleckým ztvárněním příběhu albánských občanů, kteří v 90. letech prchali před politickou situací přes moře do Itálie. „Jejich útěky většinou nebyly úspěšné, protože neměli kvalitní lodě, jen staré rybářské bárky. Unikali na vorech, kusech nábytku, prostě na tom, co měli k dispozici, podobně jako na Kubě“, vysvětluje okolnosti Jan Kadlec. „K zhmotnění ještě stále aktuálního příběhu albánských lidí jsem zvolil formu esteticky klasického obrazu. Tedy té formy, která je na prvním místě v navázání komunikace s umělecky neinformovanou veřejností.“

Klepněte pro větší obrázek
Jan Kadlec: Albánský únik
(výřez, foto Lenka Kosová)

Jak je pro Jana Kadlece charakteristické, také v případě Albánského úniku využívá inscenované fotografie. Zhotovil 12 metrů dlouhý objekt, přičemž moře vymodeloval z laminátu a lodičky zhotovil z předmětů v domácnosti, ať už se jedná o boty, příbory, telefon, šperky či oblečení. „Použil jsem věci, které během útěku z domova berou lidé obvykle s sebou – buď jako upomínku nebo jako věc vhodnou na přežití“, říká Kadlec.

Klepněte pro větší obrázek
Jan Kadlec: Albánský únik
(výřez, foto Lenka Kosová)

Jeho „technika“ výsledné práce je opravdu netypická. Pro zhmotnění svých uměleckých záměrů oslovuje profesionální fotografy, kteří podle jeho přesně daných, tedy nakreslených pohledů zhotoví fotografie objektů. Jak sám autor říká, není fotograf, „pouze umělec využívající pro některé své projekty médium fotografie“.

Po albánské Tiraně byl tento Kadlecův cyklus fotografií dále prezentován na výstavách v Londýně, Berlíně, Lisabonu a Budapešti. V omezeném počtu čtyř kusů je mohli zhlédnout návštěvníci zlínského Salonu mladých a nyní brněnská veřejnost.

Albánský únik
Galerie G99, suterén Domu pánů z Kunštátu, Dominikánská 9, Brno
Výstava trvá do 8. srpna
Otevírací doba: denně kromě pondělí, od 10 do 18 hodin
Každou středu volný vstup

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.