DIGIarena.e15.cz

Scéna umělá, fotografie skutečné

V brněnské galerii G99, která se před nedávnem přestěhovala z nepřívětivého prostředí Benešovy ulice do reprezentativních prostor Domu pánů z Kunštátu, probíhá fotografická výstava Jana Kadlece (1976). Autor studoval v letech 1994-2000 na Akademii výtvarných umění a svá díla vystavuje již sedmým rokem.
Scéna umělá, fotografie skutečné

Kadlecův soubor osmi velkoformátových fotografií nazvaný Albánský únik vznikl před třemi lety pro mezinárodní bienále v albánské Tiraně, které pořádal renomovaný časopis o současném světovém umění Flash Art. Na tomto bienále se představila dvoustovka současných umělců z celého světa a na třicet uznávaných teoretiků a kurátorů, za českou stranu to byl vedle Milana Mikuláštíka nebo Jiřího Davida právě Jan Kadlec.

Výstava Albánský únik je uměleckým ztvárněním příběhu albánských občanů, kteří v 90. letech prchali před politickou situací přes moře do Itálie. „Jejich útěky většinou nebyly úspěšné, protože neměli kvalitní lodě, jen staré rybářské bárky. Unikali na vorech, kusech nábytku, prostě na tom, co měli k dispozici, podobně jako na Kubě“, vysvětluje okolnosti Jan Kadlec. „K zhmotnění ještě stále aktuálního příběhu albánských lidí jsem zvolil formu esteticky klasického obrazu. Tedy té formy, která je na prvním místě v navázání komunikace s umělecky neinformovanou veřejností.“

Klepněte pro větší obrázek
Jan Kadlec: Albánský únik
(výřez, foto Lenka Kosová)

Jak je pro Jana Kadlece charakteristické, také v případě Albánského úniku využívá inscenované fotografie. Zhotovil 12 metrů dlouhý objekt, přičemž moře vymodeloval z laminátu a lodičky zhotovil z předmětů v domácnosti, ať už se jedná o boty, příbory, telefon, šperky či oblečení. „Použil jsem věci, které během útěku z domova berou lidé obvykle s sebou – buď jako upomínku nebo jako věc vhodnou na přežití“, říká Kadlec.

Klepněte pro větší obrázek
Jan Kadlec: Albánský únik
(výřez, foto Lenka Kosová)

Jeho „technika“ výsledné práce je opravdu netypická. Pro zhmotnění svých uměleckých záměrů oslovuje profesionální fotografy, kteří podle jeho přesně daných, tedy nakreslených pohledů zhotoví fotografie objektů. Jak sám autor říká, není fotograf, „pouze umělec využívající pro některé své projekty médium fotografie“.

Po albánské Tiraně byl tento Kadlecův cyklus fotografií dále prezentován na výstavách v Londýně, Berlíně, Lisabonu a Budapešti. V omezeném počtu čtyř kusů je mohli zhlédnout návštěvníci zlínského Salonu mladých a nyní brněnská veřejnost.

Albánský únik
Galerie G99, suterén Domu pánů z Kunštátu, Dominikánská 9, Brno
Výstava trvá do 8. srpna
Otevírací doba: denně kromě pondělí, od 10 do 18 hodin
Každou středu volný vstup

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

Různá muzea proti pořizování různých fotografují bojují různými způsoby. Ne však muzeum selfie, které se nachází v americkém Los Angeles. To k tomu totiž přímo nabádá, mějte se ale na pozoru před „selfitis“...

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Celosvětová fotografická soutěž Sony World Photography Awards se poprvé konala v roce 2008 a za uplynulou dobu se z ní stalo uznávané fotografické klání s celosvětovou účastí a renomé.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.