DIGIarena.e15.cz

Scéna umělá, fotografie skutečné

V brněnské galerii G99, která se před nedávnem přestěhovala z nepřívětivého prostředí Benešovy ulice do reprezentativních prostor Domu pánů z Kunštátu, probíhá fotografická výstava Jana Kadlece (1976). Autor studoval v letech 1994-2000 na Akademii výtvarných umění a svá díla vystavuje již sedmým rokem.
Scéna umělá, fotografie skutečné

Kadlecův soubor osmi velkoformátových fotografií nazvaný Albánský únik vznikl před třemi lety pro mezinárodní bienále v albánské Tiraně, které pořádal renomovaný časopis o současném světovém umění Flash Art. Na tomto bienále se představila dvoustovka současných umělců z celého světa a na třicet uznávaných teoretiků a kurátorů, za českou stranu to byl vedle Milana Mikuláštíka nebo Jiřího Davida právě Jan Kadlec.

Výstava Albánský únik je uměleckým ztvárněním příběhu albánských občanů, kteří v 90. letech prchali před politickou situací přes moře do Itálie. „Jejich útěky většinou nebyly úspěšné, protože neměli kvalitní lodě, jen staré rybářské bárky. Unikali na vorech, kusech nábytku, prostě na tom, co měli k dispozici, podobně jako na Kubě“, vysvětluje okolnosti Jan Kadlec. „K zhmotnění ještě stále aktuálního příběhu albánských lidí jsem zvolil formu esteticky klasického obrazu. Tedy té formy, která je na prvním místě v navázání komunikace s umělecky neinformovanou veřejností.“

Klepněte pro větší obrázek
Jan Kadlec: Albánský únik
(výřez, foto Lenka Kosová)

Jak je pro Jana Kadlece charakteristické, také v případě Albánského úniku využívá inscenované fotografie. Zhotovil 12 metrů dlouhý objekt, přičemž moře vymodeloval z laminátu a lodičky zhotovil z předmětů v domácnosti, ať už se jedná o boty, příbory, telefon, šperky či oblečení. „Použil jsem věci, které během útěku z domova berou lidé obvykle s sebou – buď jako upomínku nebo jako věc vhodnou na přežití“, říká Kadlec.

Klepněte pro větší obrázek
Jan Kadlec: Albánský únik
(výřez, foto Lenka Kosová)

Jeho „technika“ výsledné práce je opravdu netypická. Pro zhmotnění svých uměleckých záměrů oslovuje profesionální fotografy, kteří podle jeho přesně daných, tedy nakreslených pohledů zhotoví fotografie objektů. Jak sám autor říká, není fotograf, „pouze umělec využívající pro některé své projekty médium fotografie“.

Po albánské Tiraně byl tento Kadlecův cyklus fotografií dále prezentován na výstavách v Londýně, Berlíně, Lisabonu a Budapešti. V omezeném počtu čtyř kusů je mohli zhlédnout návštěvníci zlínského Salonu mladých a nyní brněnská veřejnost.

Albánský únik
Galerie G99, suterén Domu pánů z Kunštátu, Dominikánská 9, Brno
Výstava trvá do 8. srpna
Otevírací doba: denně kromě pondělí, od 10 do 18 hodin
Každou středu volný vstup

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou