DIGIarena.e15.cz

Scéna umělá, fotografie skutečné

V brněnské galerii G99, která se před nedávnem přestěhovala z nepřívětivého prostředí Benešovy ulice do reprezentativních prostor Domu pánů z Kunštátu, probíhá fotografická výstava Jana Kadlece (1976). Autor studoval v letech 1994-2000 na Akademii výtvarných umění a svá díla vystavuje již sedmým rokem.
Scéna umělá, fotografie skutečné

Kadlecův soubor osmi velkoformátových fotografií nazvaný Albánský únik vznikl před třemi lety pro mezinárodní bienále v albánské Tiraně, které pořádal renomovaný časopis o současném světovém umění Flash Art. Na tomto bienále se představila dvoustovka současných umělců z celého světa a na třicet uznávaných teoretiků a kurátorů, za českou stranu to byl vedle Milana Mikuláštíka nebo Jiřího Davida právě Jan Kadlec.

Výstava Albánský únik je uměleckým ztvárněním příběhu albánských občanů, kteří v 90. letech prchali před politickou situací přes moře do Itálie. „Jejich útěky většinou nebyly úspěšné, protože neměli kvalitní lodě, jen staré rybářské bárky. Unikali na vorech, kusech nábytku, prostě na tom, co měli k dispozici, podobně jako na Kubě“, vysvětluje okolnosti Jan Kadlec. „K zhmotnění ještě stále aktuálního příběhu albánských lidí jsem zvolil formu esteticky klasického obrazu. Tedy té formy, která je na prvním místě v navázání komunikace s umělecky neinformovanou veřejností.“

Klepněte pro větší obrázek
Jan Kadlec: Albánský únik
(výřez, foto Lenka Kosová)

Jak je pro Jana Kadlece charakteristické, také v případě Albánského úniku využívá inscenované fotografie. Zhotovil 12 metrů dlouhý objekt, přičemž moře vymodeloval z laminátu a lodičky zhotovil z předmětů v domácnosti, ať už se jedná o boty, příbory, telefon, šperky či oblečení. „Použil jsem věci, které během útěku z domova berou lidé obvykle s sebou – buď jako upomínku nebo jako věc vhodnou na přežití“, říká Kadlec.

Klepněte pro větší obrázek
Jan Kadlec: Albánský únik
(výřez, foto Lenka Kosová)

Jeho „technika“ výsledné práce je opravdu netypická. Pro zhmotnění svých uměleckých záměrů oslovuje profesionální fotografy, kteří podle jeho přesně daných, tedy nakreslených pohledů zhotoví fotografie objektů. Jak sám autor říká, není fotograf, „pouze umělec využívající pro některé své projekty médium fotografie“.

Po albánské Tiraně byl tento Kadlecův cyklus fotografií dále prezentován na výstavách v Londýně, Berlíně, Lisabonu a Budapešti. V omezeném počtu čtyř kusů je mohli zhlédnout návštěvníci zlínského Salonu mladých a nyní brněnská veřejnost.

Albánský únik
Galerie G99, suterén Domu pánů z Kunštátu, Dominikánská 9, Brno
Výstava trvá do 8. srpna
Otevírací doba: denně kromě pondělí, od 10 do 18 hodin
Každou středu volný vstup

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.