DIGIarena.e15.cz

Separace světla

Přestože se názory na používání fotografických filtrů mohou lišit, některé snímky bez jejich pomoci zkrátka nevyfotíte. Jaký typ filtru použít v dané situaci?

Ve fotografii existují dvě základní skupiny filtrů – pomineme-li jejich napodobování v různých editačních programech. První má za úkol optimalizovat scénu pro dokonalejší obraz, druhá umožňuje přidat snímku dodatečný efekt (odrazy, hvězdice z bodových světelných zdrojů, různé zkreslování apod.). V digitálním věku mohou efektové filtry kvůli možnostem grafických editorů ztrácet smysl. Naopak filtry z první skupiny je nanejvýš výhodné a někdy dokonce i nezbytné používat jak na digitálních, tak i na filmových fotoaparátech. Pracují totiž na principu pohlcování určitých vlnových délek světla. Toho se dá při fotografování – jakožto malování světlem – výborně využít. Některé filtry potlačují dané části spektra rovnoměrně v celé své ploše, jiné jsou schopné působit lokálně.

Zbytečný filtr?

Snad nejrozšířenější je UV filtr. U digitálních přístrojů pozbyl svou primární úlohu eliminovat veškeré spektrum s nižší vlnovou délkou než viditelné světlo, o tu se již starají filtry před snímačem. Ultrafialové světlo může být při focení na film zodpovědné za tzv. modrání dálek a nepřirozeně namodralou pleťovou barvu. Filmový materiál je totiž schopen zachytit širší rozsah světelného spektra než lidské oko a tím dochází k barevným odchylkám mezi zrakovým vjemem a fotkami. O úlohu mechanické ochrany přední čočky objektivu ale UV filtr zřejmě jen tak nepřijde. Rozhodně nepodceňte povrchové úpravy takového filtru, především nešetřete na antireflexních úpravách, které jsou zcela nezbytné pro zachování optických kvalit objektivu.

Něco za něco

Polarizační filtr je nekorunovaný král všech filtrů, svojí schopností odstranění odlesků z nekovových ploch se velkou měrou podepisuje na saturaci všech barev v přírodních sceneriích. Modrá obloha bude tmavší, mraky plastičtější, tráva zelenější. Odstraněním odlesku z vodní hladiny se fotografovi naskytne částečně i pohled do hlubin a voda získá svoji přirozenější barvu. Bez filtru však zase výrazněji vnímáme barevné zrcadlení oblohy. Daní za pohlcení odlesků je logická potřeba úměrně prodlouženého expozičního času. Při použití polarizačního filtru v pozici s největší účinností je to asi 2 EV, při kombinaci s přechodovým filtrem ztrácíte další 1 až 2 EV dle typu. Například s filtry Cokin P120 je to 1 EV, s P121 pak 2 EV.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost| max. velikost
Na fotografii vlevo, kde byl nasazen polarizační filtr, si všimněte také potlační odlesků na vodní hladině.

Když je světla moc

Šedé ND (Neutral Density) filtry již na obraz působí zásadněji. Neovlivňují barvu, pouze snižují intenzitu světla a tím umožňují malé clonění i při velmi vysoké hladině osvětlení. Nebo naopak při vysokém zaclonění lze umocnit pohybovou neostrost, například mraků nebo vodních toků.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Šedý filtr umožnil použít delší expoziční čas a rozmazat vodu

Velice užitečné jsou filtry přechodové, u kterých plynule přechází tmavá část do zcela čiré. Výsledkem je pak vyrovnání nadměrného jasu scény či přidání atraktivní atmosféry do obrazu. Přechodové filtry je možné pořídit v různých variantách. Předně se liší způsobem montáže před objektiv. Existují klasické filtry v kulaté objímce a univerzálnější systémy obdélníkových zásuvných filtrů. Oba systémy mají přednosti i nevýhody; kulaté filtry jsou zhotoveny z trvanlivějšího skla a výrazně pohodlněji se s nimi pracuje, hranaté naopak dovolují přesněji umístit hranu přechodu, nejsou ale tak praktické a jsou velmi náchylné k poškrábání. Vedle tohoto rozdělení lze obě skupiny pořídit s rozdílnou denzitou a strmostí přechodu. Jemnější přechod se hodí k širokoúhlým objektivům, tmavost pak volíte podle požadované intenzity efektu.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikostmax. velikost
F5,6, 1/250 s, bez filtru | F5,6 1/125 s, s přechodovým filtrem

Na přiložených ukázkách můžete vidět účinek použitých filtrů. První snímek z každé následující trojice je snímán bez použití jakéhokoli filtru. Barvy jsou na nich mdlé a značný kontrast nedovoluje správně exponovat celý snímek. Obětovat musíme jeden extrém jasového rozsahu. Druhé snímky v sériích jsou již výrazněji saturovány použitím polarizačního filtru, a tak se vyznačují i absencí odlesků. Rovněž kresba v obloze dopadla mnohem lépe. Na posledních snímcích jsme vždy k polarizačnímu přidali i filtr přechodový. Všimněte si, nakolik se zlepšilo podání spodní části snímků a jak je najednou fotografie rovnoměrněji exponovaná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost

Filtry nahradí spoustu práce v Photoshopu

Dvě minuty příprav před stiskem spouště dají fotografiím víc než hodina postprocesu. I když jste v práci v editoru sebezdatnější, uvedené filtry napodobíte jen velmi nepřesvědčivě. V mnohých případech, kdy například zmizí část světel v digitálním pekle, je navíc veškerá snaha o alespoň podobný výsledek předem odsouzena k nezdaru.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Bez přechodového filtru by byla obloha přeexponovaná

Dvakrát měř

Přechodové filtry mohou ovlivnit i barevnou náladu snímku – v nabídce jsou filtry, s nimiž posunete oblohu do libovolného odstínu. Oblíbený je například filtr tabákový, přínos takových kouzel ale vždy dobře zvažte.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Canon EOS 5D, objektiv EF 24–105 F4 L IS USM; filtry Hoya CPL pro 1 digital a Cokin P 120.

Chce to systém

Práce se systémem cokin je jednoduchá, může se ale někdy zdát zdlouhavá. Na přední přírubu objektivu nejprve našroubujete adaptér, na který poté nasadíte držák na filtry (ten z naší ukázky pojme i dva). Do držáku poté zasunete potřebný filtr. Po správném umístění přechodu můžete fotografovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Našroubování adaptéru | Nasazení držáku filtrů

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Zasunutí filtru | Připraven k fotografování

Před uložením do brašny doporučujeme filtry umístit zpět do pouzder, jejich poničení je totiž až nepříjemně jednoduché. Obětovaný čas se ale stává tou nejlepší investicí, kterou oceníte při každém prohlížení takto pořízených snímků. Pamatujte však na to, že při použití tohoto systému a širokoúhlých objektivů může dojít ke zvýšení vinětace.

Věnujte krajině více času

Při kombinaci více filtrů, například přechodového s polarizačním, se připravíme o množství světla a často i o možnost snímání z ruky. Krajinářsky vysoké zaclonění je již poslední kapkou a bez stativu se neobejdeme ani za bílého dne. Čas strávený přípravou expozice ale snímku rozhodně nemůže ublížit, naopak!

Samostatnou kapitolu tvoří tzv. filtry kontrastní, určené pouze pro černobílou fotografii. O těch ale někdy příště, jejich problematika vydá na samostatný článek.

Původní článek byl otištěn v DIGIfotu 9/2008. Chybějí-li vám starší čísla časopisu DIGIfoto, kontaktujte oddělení distribuce e-mailem: predplatne@cpress.cz nebo telefonicky na bezplatné lince 800115588.

Klepněte pro větší obrázek

Další článek




celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Čistota čipu oldbas 3. 4. 2009, 21:08
Re: měření expozice cb 31. 3. 2009, 09:55
Něco za něco Bob 30. 3. 2009, 16:01
Dobre tema MaG 30. 3. 2009, 10:40
Re: Ufff ... Tom 30. 3. 2009, 10:25

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

I když to tak na první pohled vypadat nemusí, do jisté míry opravdu záleží na tom, jakou barvu má fotografovo tričko při focení portrétu. Tušíte proč by tomu tak mělo být a neměli byste se soustředit pouze oblečení toho, kdo je před objektivem?