DIGIarena.e15.cz

Severská fotografie v Praze

Ještě máte týden, abyste stihli dvě pražské výstavy, které stojí určitě za vidění. Jednou z nich jsou práce mladého českého fotografa, druhá výstava vám ukáže tvorbu severských fotografů.
Severská fotografie v Praze
Ateliér Josefa Sudka nabízí pohled na dílo jednoho z nejmladších současných fotografů

Jiřího Thýna (1977). Jeho práce se pohybují na hranici fotografie, videa, instalace a intervence do veřejného prostoru. Absolvent Institutu tvůrčí fotografie v Opavě a student VŠUP v Praze, je autorem, který považuje „běžnou“ fotografii za již překonanou formu. Proto ji rád znevažuje, popřípadě hledá jiný způsob vyjádření, třeba video. Thýn vnímá svět jako směsici často rozporuplných až nesmyslných vlivů, tlaků a klišé. V tomto duchu se nese i jeho současná výstava All The Best.

Fotograf pracuje se symbolikou a tématem svátečnosti každodenních událostí. Jeho velice kultivovaný vizuální projev pak rozehrává hru mezi absurditou a smysluplností všedního dne. Růže na velkoformátových fotografiích odkvétají, „neumětelská fotokoláž“ s křehkou babičkou je zasazená v kvalitním dřevěném rámu apod. Svátek se mění v obyčej a naopak. Thýn dokáže být empatický, ale i ironický.

Klepněte pro větší obrázek

Stěžejním prvkem jeho tvorby je provokace – snaha vtáhnout diváka do svého světa. Chce jej znejistit, aby byl schopen jiného pohledu na umělecké dílo. Jako intervence do prostoru výstavní síně a narušení očekávaného komunikačního toku by se v tomhle případě dala chápat např. růžová vlajka umístěná mezi fotografiemi. Divák je zmaten a pevná struktura výstavy je rozbita.

Thýn svým nadhledem diváka zaujme a pobaví. Nepitvá se sám v sobě, ale chce přivést diváka k dialogu. Dívej se a přemýšlej! Dá se něčemu vůbec plně porozumět? A má to vůbec smysl? A možná dokáže vyvolat i nesouhlas u zastánců tradičních fotografických obrázků.

Druhá výstava, která končí rovněž 29. října, má název Dialog: Helsinská škola. Pražská Langhans Galerie svou pozornost často obrací na zahraniční fotografické instituce u nás méně známé. Nyní představuje tvorbu pedagogů a studentů helsinské University of Art and Design.

Tato škola se stala významným fenoménem na scéně současné, nejen finské, ale zejména světové fotografie. Proslula důrazem na hledání nových cest ve fotografickém experimentování, a to především na poli konceptuální fotografie. Duch experimentování je zdejšímu způsobu vyučování vlastní. A právě díky helsinské škole se finská fotografie během posledních třiceti let vyvinula od dokumentárního fotožurnalismu ke konceptuální fotografii vysoké technické a vizuální kvality.

Klepněte pro větší obrázek

Proč dialog? Na výstavě je prezentována tvorba vybraných umělců čtyř generací, pedagogů a současných i bývalých studentů, kteří na univerzitě působili posledních 30 let. Nejedná se ovšem o retrospektivu, fotografie jsou naprosto aktuální. Snímky z pražského souboru vznikaly v posledních měsících a většina z nich zde má dokonce svou premiéru. Pro fotografie je v jejich různorodosti charakteristické specifické severské světlo a prvky experimentální metody.

Umělci Helsinské školy jsou ve světě známým pojmem. Podstatnou roli v tom sehrála jejich universitní galerie Gallery TaiK, která byla otevřena roku 1979. Jejím prostřednictvím mohou pak autoři nejlepších prací vystavovat na mezinárodních prestižních veletrzích umění, jako je Art Forum Berlin nebo Paris Photo. Pražskou výstavu připravil Timothy Persons, kurátor univerzitní galerie TaiK.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne