DIGIarena.e15.cz

Sigma 24 mm F1,4 Art proti všem – recenze objektivu

Seznam kapitol
Že se nový profesionální širokoúhlý objektiv od Sigmy opravdu povedl, už víme, ale jak dobrý skutečně je v porovnání s konkurencí? Vyplatí se pořídit si pevné ohnisko i oproti kvalitnímu profi zoomu?

A nesetřou se vzájemné rozdíly mezi objektivy po zaclonění? Jak obstojí oproti Canonům 11–24 mm F4, 16–35 mm F4 a 24–70 mm F2,8 II? Rodina objektivů s odznáčkem „A“ se utěšeně rozrůstá.

O matadorech Sigma 35 mm F1,4 a 50 mm F1,4 se říká, že jsou nejlepší ve své (profesionální) třídě. A 24mm novinka pokračuje v nastoupeném trendu. V zahraničí už vyšlo několik recenzí, které potvrzují, že novinka od Sigmy je stejně dobrá, ba i lepší něž konkurenční optika Canon a Nikon (na Sony se tento objektiv nevyrábí, což je škoda, protože právě Sony žádný 24mm F1,4 objektiv nenabízí).

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání velikostí tří světelných objektivů největších výrobců

Předmětem dnešního testu ale není srovnání pevných ohnisek. V posledních letech bylo uvedeno několik zoomů, o kterých jsem bez obalu uváděl, že dokáží vykreslit tolik detailů, jako nejlepší profi pevná skla. Sigmu jsme tedy postavili do ringu proti Canonům 11–24 mm F4L, 16–35 mm F4L IS a 24–70 mm F2,8L II. Volba objektivů byla ovlivněna především testovací DSLR Canon 5Ds (některé fotografie v galerii jsou rovněž z 5D mkII).

Klepněte pro větší obrázek

Základní parametry objektivu Sigma 24 mm F1,4 Art

  • ohnisko: 24 mm
  • ohnisko na APS-C: 36 mm
  • rozsah clon: F1,4–F22
  • zorný úhel diagonálně: 84,1°
  • počet lamel clony: 9 – kruhový otvor
  • poměr zobrazení: 1:5,3
  • min. zaostřitelná vzdálenost: 25 cm
  • skladba: 15 členů v 11 skupinách (3× FLD člen, 4× SLD člen a 2 asférické čočky)
  • autofokus: HSM
  • stabilizátor: ne
  • filtry: 77 mm
  • bajonet: Sigma, Canon a Nikon 
  • průměrná MOC: 20 990 Kč (prosinec 2015)
  • rozměry: 85 × 90,2 mm
  • váha: 665 g

Samotná Sigma nad konkurenty z oblasti zoomů vyniká menšími rozměry, hmotností i cenou, ale přitom nabízí stejně precizní mechanické zpracování. Objektivy Sigma global vision (Art, Sport a Contemporary) mají design, který sice neoslní na produktových fotografiích, ale ve skutečnosti je spartánsky elegantní. I když je většina opláštění plastová, je znát, že vnitřek objektivu skrývá spíše kov a optické sklo než plast. Sigma navíc k objektivu přikládá automaticky sluneční clonu a pouzdro, což není ani u profi skel samozřejmostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na těle objektivu je okénko se zaostřenou vzdáleností a hloubkou ostrosti při cloně F8 a F16, ale jako u většiny AF objektivů slouží jen orientačně. Objektiv je totiž určený k automatickému ostření, které zajišťuje HSM motor. Ten je tichý a přesný...pokud je seřízený. Obecně seřízení AF je v době se stále vyšším rozlišením jak snímačů, tak optiky problém. Sigma nabízí přesné seřízení autorizovným servisem přímo na konkrétní fotoaparát v rámci záruky, což doporučuji u všech objektivů bez ohledu na výrobce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Novinkou Sigmy 24 mm F1,4 A je nový systém nanotechnologie použitý na antireflexníxh vrstvách. Podobný systém nabízí i další výrobci (mj. Canon a Nikon). Sigma ale slibuje navíc odolnost vůči vodě a oleji. Obě tekutiny tak z přední čočky objektivu stečou a nezanechají po sobě žádné nečistoty. Vzhledem k tomu, že Sigma nemá utěsnění vůči prachu a vlhkosti jsem to raději nezkoušel. Díky novému typu antireflexních vrstev si všechny objektivy v testu včetně nové Sigmy poradily s protislětlem na výbornou. 

Klepněte pro větší obrázek
Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 23 komentářů

Nejnovější komentáře

s tím musím souhlasit. S radostí sledují jak… gazo 11. 1. 2016, 19:43
Nikon je pod tlakem z vice smeru. Fujifilm, … Teplaky 11. 1. 2016, 17:35
U D5 pochybuju, tam je to dáno olympidádou. … Lotrandor 11. 1. 2016, 16:07
Tak to by byl průšvih. valsoj 11. 1. 2016, 15:33
Přesně tak. Třeba u tehle fotky <a rel="nofo… Petr Rumpertesz 11. 1. 2016, 07:41

Další podobné články

Tamron 70–210 mm F4 Di VC USD a 28–75 mm F2,8 Di III RXD

Tamron 70–210 mm F4 Di VC USD a 28–75 mm F2,8 Di III RXD

Tamron dnes odhalil dvě očekávané novinky v podobě teleobjektivu a základního světelného zoomu. V obou případech mají objektivy mírně odlišný rozsah, než je tomu u konkurence a slibují skvělý obrazový výkon.

Lensbaby představilo Burnside 35 s proměnlivou vinětací a bokehem

Lensbaby představilo Burnside 35 s proměnlivou vinětací a bokehem

Tamron láká na nové objektivy

Tamron láká na nové objektivy

Známe technické parametry připravovaného Pentaxu K-1 Mark II

Známe technické parametry připravovaného Pentaxu K-1 Mark II

Samyang XP 50 mm F1,2 obslouží 50 Mpx snímač a 8K video

Samyang XP 50 mm F1,2 obslouží 50 Mpx snímač a 8K video

Korejská společnost Samyang opět překvapila novým objektivem s velmi zajímavými parametry. Ačkoli se jedná o sklo s plně manuálním ostřením, měla by mít novinka dostatečnou optickou kvalitu i pro snímače s vysokým rozlišením.

Zeiss Loxia 25 mm F2,4: další manuální objektiv pro Sony FE

Zeiss Loxia 25 mm F2,4: další manuální objektiv pro Sony FE

ProGrade: nová značka na trhu paměťových karet a čteček

ProGrade: nová značka na trhu paměťových karet a čteček

Nástupce superzoomu Nikon P900 se bude vyrábět v Thajsku

Nástupce superzoomu Nikon P900 se bude vyrábět v Thajsku