72
Fotogalerie

Škodlivé megapixely?

Zlepšuje se obrazová kvalita digitálních fotoaparátů, nebo jsou staré kompakty lepší než nové? To se dozvíte z našeho srovnání tří digitálů.

Každý rok představují výrobci nové modely digitálních kompaktů. Pokaždé se zvýší rozlišení jejich snímačů – zatímco před rokem patřilo k nejvyšší kategorii 10 Mpx, letos už je to 12 Mpx. Velikost čipů však zůstává stejná. Prakticky pod každou novou recenzí zvěřejněnou například zde na DIGIareně se tak může rozhořet boj vášnivých zastánců i stejně zapřisáhlých odpůrců vysokého rozlišení. Zatímco jeden tábor tvrdí, že dvanáct megapixelů umožní vytisknout dvakrát větší fotografii než pouhých šest megapixelů, popřípadě vytvořit velký výřez, opačná strana barikády argumentuje zmenšující se plochou světlocitlivých buněk, která vede k vyššímu šumu, jeho necitlivému ostraňování firmwarem fotoaparátu a v konečném důsledku k nižší kvalitě fotografií.

V extrémní poloze lze oba názory shrnout takto:

  • S rostoucím rozlišením snímače lineárně roste i kvalita výsledných fotografií
  • Zvyšující se rozlišení naopak vede ke snížení kvality výsledné fotografie

Prakticky jisté je, že skutečnost leží někde mezi oběma krajními polohami. Rozhodli jsme se zjistit, který názor má k pravdě blíže. Ze soukromých zdrojů redaktorů jsme proto vypůjčili dvě legendy – Olympus Camedia C-5060 WZ a Konica Minolta DiMAGE A2. Doplnili jsme je o současný topmodel – Canon PowerShot G9. 

V dalších kapitolách najdete výsledné fotografie ze srovnání s naším stručným komentářem. Závěry si můžete učinit sami.

Začínáme testovací scénou.    

IMG_0416.JPG IMG_0416lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon Powershot G9, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
IMG_0417.JPG IMG_0417lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon Powershot G9, ISO 400 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
P1010001.JPG P1010001lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
P1010003.JPG P1010003lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
PICT0001.JPG PICT0001lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
PICT0003.JPG PICT0003lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu

Výřezy ze scény:

vyrez100_2.jpg vyrez100_3.jpg
max. velikost | max. velikost
ISO100
vyrez400_2.jpg vyrez400_3.jpg
max. velikost | max. velikost
ISO 400

Při ISO 100 si můžete všimnout měkčího podání DiMAGE A2 při uložení přímo do formátu JPEG, podobně Olympus dává lepší výsledky v RAWu. Canon tradičně zvládá formát JPEG velmi dobře. Nejvíce detailů podle očekávání naleznete na fotografiích z Canonu, rozdíl však není dramatický. Svůj náskok si Canon zachovává i při ISO 400. Současně je na všech výřezech z RAWu při ISO 400 patrný šum. Při uložení do JPEGu jej potlačil firmware fotoaparátu, drobné detaily jsou nejvíce poškozeny u Olympusu. 

zyrez100_1.jpg zyrez100_4.jpg
max. velikost | max. velikost
ISO100
zyrez400_1.jpg zyrez400_4.jpg
max. velikost | max. velikost
ISO400

Další dva detaily bohužel neumožňují zcela objektivní srovnání – hloubka ostrosti nepokryla celou scénu, u Olympusu se už pozadí ocitlo v pásmu mírné neostrosti, u Minolty naopak popředí. Na výřezu mapy je proto vhodné porovnávat jen Canon a Minoltu – u Canonu najdete při obou citlivostech více detailů.

Pokračování 2 / 4

Denní scéna

Výsledky při skutečném fotografování se od testovacích scén mohou lišit – test tedy pokračoval pořízením několika sérií reálných snímků.

Denní scéna:

 IMG_2711.JPG IMG_2711lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
IMG_2713.JPG IMG_2713lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
P1010006.JPG P1010006lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
P1010008.JPG P1010008lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
PICT0002.JPG PICT0002lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
PICT0004.JPG PICT0004lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu

Při ISO 100 podle očekávání opět nejvíce detailů získáte u Canonu, nejméně u Olympusu. Olympus také i přes své nižší rozlišení nejzřetelněji rozmývá detaily při ISO 400 a uložení přímo do JPEGu.

Většinu uživatelů ale nakonec nezajímá, kolik detailů mohou ze svého přístroje maximálně dostat, nýbrž jak se rozdíl projeví v běžných situacích – při tisku fotografií. Změnili jsme proto velikost pořízených snímků tak, aby odpovídala minimálním nárokům na kvalitu – formátu 10 × 15 cm při 200 dpi, a naopak běžnému maximu – tisku A4 při 300 dpi.

Malé fotografie:

sIMG_2711.JPG sIMG_2711lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
sIMG_2713.JPG sIMG_2713lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
sP1010006.JPG sP1010006lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
sP1010008.JPG sP1010008lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
sPICT0002.JPG sPICT0002lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
sPICT0004.JPG sPICT0004lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu

Velké fotografie:

 lIMG_2711.JPG lIMG_2711lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
lIMG_2713.JPG lIMG_2713lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
lP1010006.JPG lP1010006lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
lP1010008.JPG lP1010008lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
lPICT0002.JPG lPICT0002lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
lPICT0004.JPG lPICT0004lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu

Na malém formátu fotografií ještě nejsou patrné žádné rozdíly v kvalitě. Ještě i u formátu A4 Canon trochu ztrácí svou výhodu velkého rozlišení, přesto už podává lepší výsledky.

Velmi nepřirozeně působí snímek z Olympusu C5060 WZ při ISO 400 zachycený přímo do formátu JPEG a zvětšený na formát A4.  

Pokračování 3 / 4

Noční scéna

Noční scéna – snímky v původním rozlišení:

 IMG_2746.JPG IMG_2746lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
IMG_2748.JPG IMG_2748lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu

IMG_2749.JPG IMG_2749lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 800, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu

P1010013.JPG P1010013lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu

P1010015.JPG P1010015lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu


PICT0011.JPG PICT0011lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu


PICT0013.JPG PICT0013lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu

PICT0014.JPG PICT0014lr.jpg
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 800, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu

Noční scéna v podstatě jen potvrzuje předchozí výsledky. V tmavých partiích je u všech fotoaparátů zřetelněji viditelný šum. U Olympusu se ve formátu JPEG zřetelněji projevuje nepříjemné rozmývání detailů.

Pokračování 4 / 4

Závěr

Konica Minolta DiMAGE A2 je vlastně trochu jinou kategorií fotoaparátu – jde o ultrazoom s výbavou podobnou zrcadlovkám, oproti zbývajícím dvěma má navíc trochu větší čip. I proto v obrazové kvalitě poměrně úspěšně konkuruje nejnovějšímu Canonu PowerShot G9, který je dle mého mínění ještě lepší – ale to raději posuďte sami z přiložených fotografií. 

Naproti tomu Olympus Camedia C5060 WZ zřetelněji zaostává zejména při ISO 400 a přímém uložení do JPEGu – tedy právě v té oblasti, kde by měl mít vzhledem k větším buňkám snímače výhodu.

Kromě obrazové kvality pak může v některých situacích být velmi důležitá rychlost fotoaparátu, pro úplnost tedy uveďme ještě naměřené provozní časy fotoaparátů:

 Canon G9Konica Minolta A2Olympus C5060 WZ
první snímek1,92 s2,58 s4,72 s
snímek bez namáčknutí0,55 s0,29 s0,42 s
snímek s namáčknutímneměřitelnéneměřitelné0,07 s
připravenost k dalšímu snímku – JPEG1,9 s1, 3 s1,7 s
připravenost k dalšímu snímku – RAW2,7 s1,9 s9,8 s
měřeno s paměťovou kartouSD 4GB SanDisk Ultra IICF 4GB SanDisk Ultra II CF 4GB SanDisk Ultra II 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud