DIGIarena.e15.cz

Slavný Mexičan v Langhans Galerii

Tvorbu jedné z největších osobností mexické fotografie, u nás paradoxně téměř neznámého fotografa Manuela Álvareze Brava, představuje pražská Langhans Galerie. Pražská výstava byla původně připravena v Mexiku ke 100. výročí autorova narození. Zahrnuje 73 fotografií, nejstarší pochází z roku 1920, nejnovější pak z roku 1998.
Slavný Mexičan v Langhans Galerii

Álvarez Bravo začínal ve 20. letech minulého století jako samouk, k práci jej povzbudila především podpora jeho přátel, zejména modelky a budoucí fotografky Tiny Modotti. Jeho tvorbu ovlivnila tradiční mexická obrazotvornost, ale i prvky z evropského moderního umění, zejména avantgardních směrů té doby – surrealismu a kubismu. Sepětí fotografa s rodnou zemí posílilo i to, že dokumentoval nástěnné malby slavných mexických malířů a pro etnografický časopis Mexican Folkways fotografoval kultovní předměty a různé řemeslné výrobky.


Zasnění, 1931

Álvarez Bravo (1902–2002) obsáhl svým životem i fotografickým dílem více než století. Fotografie Álvareze Brava odrážejí duši mexické kultury. Velmi často například narážejí na smrtelnost –opakují se na nich motivy jako hrobky, hřbitovy, kostry, ceremoniální předměty – a také na téma snění, které je pro autora jedinou obranou proti smrti. Důležitou roli hrají i názvy snímků, které prohlubují obsah obrazu o metaforické významy, leckdy ho také ironizují.


Portrét věčnosti, 1935

V Langhans Galerii paralelně probíhá také výstava amerického fotografa Geralda Sloty. Atmosféra jeho prací – fotografií, narušovaných různým rýhováním, děrováním a dalšími destruktivními zásahy – svým způsobem souzní s tvorbou Álvareze Brava. Spojuje je totiž prvek tajemství a iracionality.


Lucie, 1980

Ve čtvrtky – 13., 20. a 27. října – máte možnost připojit se ke komentované prohlídce výstavy, kterou vede specialista na latinskoamerické umění Pavel Štěpánek.  Adresa, na které můžete výstavu nalézt, je: Langhans Galerie, Vodičkova 37, Praha 1. Výstava končí 6. listopadu. Bližší informace naleznete zde: http://www.langhansgalerie.cz/

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne