DIGIarena.e15.cz

Sobotní inspirace: Šest fotografů, kteří vám mají co říct

Prosadili se v zahraničí, v uměleckých kruzích nebo v komerčních médiích. Řeč je o fotografech, s nimiž jsme v poslední době přinesli rozhovory, jež by neměly uniknout vaší pozornosti.
Sobotní inspirace: Šest fotografů, kteří vám mají co říct

Rozhovory s fotografickými osobnostmi na DIGIareně přinášíme častěji, než dříve a dost možná jsme jediným fotografickým webem v Česku, který tak činí systematicky. Oslovujeme přední tuzemské fotografy, kteří si dokázali získat renomé u nás i v zahraničí a vedle nich také ty, jejichž práce nemá výsostně umělecké ambice, fotí jen pro zábavu a zkrátka se jim daří dosahovat zajímavých výsledků. Přijměte tedy ohlédnutí k šestici nedávných interview, jež už stačily odplout do našich archivů, ale stojí za připomenutí pro případ, že jste je nestačili zaznamenat.

Jan Šibík

O fotografiích vykoupených strachem o život:

„Našli jsme otce jedné pasačky a čekali, co nám chce ukázat. On přinesl takovou zmokvalou sukni, rozbalil ji a v ruce držel kus nohy svého dítěte. Říkal jsem mu, proč si to schovává. On říkal, že čeká, až mu Rusové vydají to tělo.“

Číst dál...

Tono Stano

O zkušenostech s focením hollywoodských hvězd:

„V Karlových Varech jsem si prožil hodně krásných chvil a první ročníky jsem tam dokonce trávil od začátku do konce… Od doby, kdy jsou moje díla vystavena v hotelu Pupp, je komunikace se zahraničními herci mnohem snazší. Seznámí se před focením s mými snímky a získají ke mně trošku respekt. Například Harvey Keitel vynaložil spoustu energie, aby fotku získal a taky, že ji dostal.“

Číst dál…

Antonín Kratochvíl

O jedné z jeho návštěv na místě černobylské katastrofy:

„Před patnácti lety byla situace více urgentní, protože radioaktivita zasahovala v mnohem větší míře. Dnes už o Černobyl klesá zájem. V té nejpostiženější zóně se lidé prakticky nenachází. Z těch, co jsme tam potkali, to byli spíše inženýři a pracovníci výzkumu. Na původní obyvatele jsme narazili až v širokém okolí. A jací jsou to lidé? Takoví, jaké vidíte na fotografiích – většinou ožralové.“

Číst dál…

Jiří Turek

O tom, že profesionála nedělá technika, ale jeho schopnosti:

„Jednu skvělou fotku vám udělá každý, komu strčíte do ruky kameru. Profesionální fotograf by měl udělat geniální fotografii na požádání.“

Číst dál...

Alice Bochňáková

O tom, jak nesnadné je fotit lidi pod vodou:

„Modelové musí být v pohodě, v opačném případě je to znát na mimice, gestech i samotné práci. Je potřeba vytvořit kvalitní, téměř domácí zázemí. Nutno brát na zřetel teplotu vody, ta ovlivňuje dobu, po kterou v ní vydržíte, a také míru uvolnění fotografovaných osob. Důležité je použití správné kosmetiky vhodné pod vodu, aby se na obličej nelepily tisíce malých bublinek, netekla řasenka atd. Záleží na výběru vhodné paruky, šatů, dekoračních látek, aby ve vodě vlály a neponořovaly se. Velice podstatné je správné vyvážení pod vodou, tedy zatížení, aby model byl co možná nejvíce v klidu, pevně nohama na dně a mohl se soustředit pouze na vytvoření postoje a mimiky.“

Číst dál…

Ondřej Janů

O znovuobjeveném kouzlu prehistorických fotografických postupů:

„Počáteční investice do kolodiové techniky je paradoxně mnohem levnější, než u digitálního fotografování, kde je zapotřebí kvalitní fotoaparát. Není těžké sehnat vybavení – hodně lidí se v dnešní době těchto věcí zbavuje a lze to získat opravdu levně. Jednorázové sumy nejsou tak obrovské jako u digitálu, ale musí se počítat s tím, že jednotlivá fotka něco stojí.“

Číst dál…

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

díky za takový článek, škoda jen, že jsou ro… SanM 29. 5. 2011, 15:49

Další podobné články

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát