60
Fotogalerie

Sony DSC HX200V – fotící dalekohled

Ultrazoomové fotoaparáty jsou stálicí na poli digitálů, jejich použití je velmi široké a při zachování relativně malých rozměrů nabízejí obrovský rozsah zoomu. Jak si stojí zástupce značky Sony?

Obdobně jako většina ultrazoomů i model HX200V se velmi podobá zrcadlovce s výrazným tubusem objektivu. Na první pohled se prakticky neliší od svého předchůdce, modelu , se kterým má papírově společného prakticky vše kromě snímače.

Sony DSC HX200V.JPG
Sony DSC HX200V

Nejvýraznější částí fotoaparátu je jeho objektiv s úctyhodným rozsahem 27–810 mm (ekv. kinofilmu) při světelnosti F2,8–5,6. Tento třicetinásobný optický zoom tak nabídne poměrně solidní parametry světelnosti, které byste u objektivů podobných ohnisek hledali marně. Druhou výraznou dominantou je třípalcový displej s vyklápěcím mechanismem.
Intuitivní práce

Rozložení ovládacích prvků je tradiční. Na horní straně tlačítko zapnutí/vypnutí, volič expozičních režimů, přepínání zobrazení do hledáčku/displeje, volba ostření, spoušť s integrovaným okružím zoomu a uživatelské tlačítko, kterému přiřadíte funkci přímo v menu. Ve zlomu horní a zadní stěny je tlačítko pro přepnutí do režimu prohlížení (lze s ním fotoaparát i zapnout do daného režimu) a samostatná spoušť pro záznam videa.

Sony DSC HX200V - pohled shora.jpg
Horní pohled na Sony DSC HX200V

Na zadní stěně pak najdete klasický čtyřsměrový ovladač s obsazenými všemi pozicemi přímou volbou parametrů, který je doplněn vstupem do menu a zobrazením nápovědy/tlačítkem pro mazání.

Paměťová karta a akumulátor sdílejí společný prostor (vespod) pod jedněmi dvířky, vedle nich je umístěn stativový závit, který je mimo osu objektivu. Na boku ukrývají malá dvířka konektor pro napájení a větší pak konektory HDMI a USB rozhraní.

Sony DSC HX200V - zadni pohled.JPG
Zadní pohled na Sony DSC HX200V

Elektronický hledáček vystupuje dostatečně nad hranu displeje, takže práce s fotoaparátem je pohodlná. Hledáček má zabudovaný senzor pro zhasnutí displeje/automatické přepnutí obrazu z hledáčku na displej a opačně. Na boční straně také najdete dioptrickou korekci. Horní strana pak ukrývá výklopný blesk a těsně za ním je umístěn mikrofon pro záznam zvuku ve stereokvalitě.

Pohodlné držení

Dílenské zpracování je příkladné, nikde není zbytečná vůle, vše funguje jak má. Velikostně padne tělo ideálně spíše do malé ruky, sám jsem měl malíček položený na spodní straně těla. Grip je ergonomicky tvarovaný a při prvním úchopu se všechny prsty intuitivně usadí na k tomu určených místech.

Velmi prakticky je z tohoto pohled umístěno dialogové kolečko pro nastavení parametrů fotografování (clona, čas, citlivost). Kolečko je zároveň tlačítkem, jeho stisknutím potvrdíte vybranou volbu.

Sony DSC HX200V - kolecko.JPG
Zadní kolečko, které je současně i tlačítkem

Lepšímu držení také napomáhá masivní tubus objektivu, který je osazen prstencem, elektronicky spojeným s mechanizmem zoomování anebo naopak ostření. Při běžném fotografování můžete prstencem otáčet a suplovat tak zoomovací okruží na klasických objektivech u zrcadlovek. V režimu manuálního ostření pak slouží prstenec k zaostření snímaného obrazu. Přepínání mezi způsobem ostření najdete na boční straně objektivu.

Sony DSC HX200V - prepinac.jpg
Přepínání na straně objektivu

Vyber si displej

Fotografovat můžete jak přes výklopný displej, tak přes elektronický hledáček s rozlišením 201 000 obrazových bodů, což je ovšem při vší snaze zoufale malé rozlišení. Obraz je velmi hrubý a dokonce i u písmen a číslic, informujících o nastavení digitálu je viditelný rastr displeje. Pro fotografování lze tedy jednoznačně doporučit výklopný displej, který má při úhlopříčce 3" velmi příjemné rozlišení 921 000 obrazových bodů a reprodukovaný obraz je jemný, ostrý a dobře viditelný. Na přímém slunci je pak čitelnost displeje horší.

Sony DSC HX200V - lcd.jpg
LCD se dá vyklápět zhruba v rozsahu –90 až 60 stupňů

Výklopný mechanismus displeje usnadňuje fotografování nad hlavou i nízko u země, rozsah kloubu je však omezený, takže autoportrét nepořídíte. Ačkoliv má elektronický hledáček mizernou kvalitu, v případě velmi slunečných dní vám nezbude než jej použít. Pro nouzové použití je dostačující ovšem přepínání obrazu mezi displejem a hledáčkem, ať už ruční či automatické, je velmi pomalé. Doporučuji proto přepnout ručně a nechat obraz pouze na jednom z displejů – bohužel čidlo pro automatické přepnutí se aktivuje s každým zapnutím fotoaparátu a v menu jej nelze vypnout.

Pokračování 2 / 3

Funkce a vybavení

Po stránce vybavení je na tom fotoaparát velmi dobře. Za cenu kolem třinácti tisíc korun dostanete do ruky digitál s 18Mpx CMOS snímačem a objektivem o rozsahu 27–810 mm s vcelku slušnou světelností F2,8–5,6.

Objektiv takovýchto parametrů byste za podobnou cenu těžko hledali. A právě na tomto faktu je postavena celá filozofie ultrazoomových fotoaparátů.

Snímat můžete pouze do formátu JPG, a to hned v několika přednastavených rozlišeních (18, 16, 10, 5, 2 Mpx a VGA). K dispozici je několik předvoleb vyvážení bílé, možnost jejího jemného doladění, nastavení kontrastu, sytosti a ostrosti, tři režimy měření expozice a řada dalších standardně dostupných funkcí.

Mezi ty netradiční patří snímání úsměvu, což je specialita Sony, kdy fotoaparát exponuje v okamžiku, kdy detekuje úsměv. K dispozici je také detekce obličejů, které bere přístroj jako prioritní pro ostření, v rámci nastavení je pak možné volit mezi prioritou ostření na dětské obličeje anebo na dospělé. Funkce na první pohled zajímavá, ovšem v praxi fotoaparát příliš nerozlišuje dětský a dospělý obličej, ostatně podle čeho by to také dělal?

Pro hračičky je připraveno celkem pět barevných režimů včetně černobílého a celkem deset obrazových efektů, kde můžete volit nastavení od HDR omalovánek až po efekt ilustrace. Opět funkce spíše pro zábavu než seriózní focení. Po několika obrázcích se omrzí a fotoaparát bohužel neumí ukládat zároveň i snímek bez úprav. V režimu prohlížení je možné aplikovat dva z efektů, a to akvarel a ilustraci.

Obrazové efekty

 obrazový efekt_01.JPG   obrazový efekt_02.JPG obrazový efekt_03.JPG   obrazový efekt_04.JPGobrazový efekt_05.JPG   obrazový efekt_06.JPGobrazový efekt_07.JPG   obrazový efekt_08.JPGobrazový efekt_09.JPG

Delší než obvykle

Menu přístroje je velmi rozsáhlé, napočítal jsem celkem pětadvacet položek pro nastavení snímání, přičemž poslední položka je určena pro nastavení fotoaparátu obecně. Procházet takto dlouhé menu je velmi nepraktické a ani po delší době používání si nebudete schopni přesně zapamatovat, kde se která položka nachází.
Naštěstí má aparát vcelku dobře vyřešeno ovládání pomocí tlačítek přímého přístupu, takže bez zdlouhavějšího hledání nastavíte režim snímání, režim ostření, blesk a vybranou funkci, kterou přiřadíte uživatelskému tlačítku.

Vybere si každý

Díky univerzálně pojaté funkčnosti fotoaparátu si vybere vhodný režim pro fotografování jak pokročilý uživatel, tak i začínající amatér. Standardně je v nabídce čtveřice pokročilých režimů (P, A, S, M), kterou doplňuje plná automatika, šestnáctka scénických režimů, plynulé panoráma, samostatný režim videa a také 3D fotografie.

panorama_1.JPGpanorama_2.JPG

panorama_3.JPG 
Tři vytvořená panorámata přímo ve fotoaparátu

Veškeré informace o nastavení fotoaparátu najdete na displeji, a to i s reálným histogramem, který usnadní nastavení správné expozice – místa pro kompozici je pak ale na displeji po málu. Informace na displeji lze pochopitelně vypnout, potom se zobrazuje pouze čas, clona, citlivost a korekce expozice. Praktická je funkce elektronické vodováhy pro vyrovnání přístroje.

Velkým lákadlem pro mnoho uživatelů bude jistě vestavěný GPS přijímač, který funguje naprosto bez problémů. Při prvním zapnutí budete dotázání, zda chcete zaznamenávat GPS data (tuto volbu lze posléze v menu změnit) a o víc se starat nemusíte. Fotoaparát, respektive GPS jednotka se velmi pohotově „chytá“ a nečiní ji problém ani lokalizace po vypnutí aparátu. O záznamu GPS dat jste informováni ikonou na displeji, využívání modulu má nemalý vliv na výdrž baterie – na jedno nabití pořídíte kolem 200 až 250 snímků.

Kvalita obrazu

Snímač nabízí velmi široký rozsah citlivostí od ISO 100 do ISO 12 800. Při takto vysokých číslech mne ihned trklo, jak je to s redukcí šumu. Tu je možné v menu nastavit pouze v intervalech menší redukce, standardní a větší redukce šumu – zcela vypnout redukci šumu bohužel nelze.

A jak je to s projevy šumu v obraze? Do citlivosti ISO 400 se šum nijak výrazněji neprojevuje, při citlivosti v rozmezí ISO 500 až ISO 800 je jeho úroveň ještě snesitelná. Při vyšších citlivostech již šum výrazně ovlivňuje kvalitu obrazu a působí rušivě. U citlivostí vyšších jak ISO 1000 je patrná vyšší míra odšumování, u citlivostí nad ISO 2000 již není příliš reálné použít obraz k jiným než dokumentačním účelům.

citlivost_01.JPG   citlivost_02.JPG
ISO 100 | ISO 125

citlivost_03.JPG   citlivost_04.JPG
ISO 160 | ISO 200
citlivost_05.JPG   citlivost_06.JPG
ISO 250 | ISO 320
citlivost_07.JPG   citlivost_08.JPG
ISO 400 | ISO 500
citlivost_09.JPG   citlivost_10.JPG
ISO 640 | ISO 800
citlivost_11.JPG   citlivost_12.JPG
ISO 1 000 | ISO 1 250
citlivost_13.JPG   citlivost_14.JPG
ISO 1 600 | ISO 2 000
citlivost_15.JPG   citlivost_16.JPG
ISO 2 500 | ISO 3 200
citlivost_17.JPG   citlivost_18.JPG
ISO 4 000 | ISO 5 000
citlivost_19.JPG   citlivost_20.JPG
ISO 6 400 | ISO 8 000
citlivost_21.JPG   citlivost_22.JPG
ISO 10 000 | ISO 12 800

Snímky jsou na první pohled dobře exponované s vyváženou barevností a kontrastem, měření expozice pracuje spolehlivě a i při náročnějších světelných podmínkách zvládá správně vyhodnotit situaci. Ve slunečných dnech oceníte vestavěný ND filtr, který funguje tak jak má a dostatečně omezuje „přísun“ světla na snímač.

Při detailnějším pohledu je vidět, že obrazový procesor si nedá příliš práce s jemnými detaily, které nejsou rozlišitelné a slévají se do barevných ploch, a to bohužel i při nejnižší citlivosti ISO 100. Výsledkem jsou snímky, které postrádají jemnou kresbu. Ostrost snímků je v ploše dobrá, směrem ke krajům se však zhoršuje a rohy jsou mírně neostré. S narůstajícím ohniskem je neostrost výraznější.

Všechny výše uvedené nedostatky jsou důsledkem použití kompromisního objektivu, neboť při třicetinásobném optickém zoomu je nutné ke kompromisům vždy přistoupit. Odladit veškeré optické vady u takto velkého rozsahu je prakticky nemožné. I výše popsaná ztráta detailů úzce souvisí s objektivem, neboť jeho kvalita/rozlišení není dostatečná pro 18 Mpx rozlišení snímače.

Pokračování 3 / 3

Závěr a demosnímky

Sony CyberShot HX200V je typickým zástupcem současné éry ultrazoomů, která se začala před několika lety rozvíjet. Hlavním marketingovým a obchodním benefitem napříč všemi výrobci, byla velikost optického zoomu, aneb čím více, tím lépe.

Sony HX200V má optický zoom třicetinásobný a to je zároveň jeho plusem i mínusem. Samotný objektiv s podobnými parametry, jako je u tohoto digitálu, budete shánět velmi těžko. Zároveň je však objektiv plný kompromisů a tak není jeho kvalita zcela ideální. Ostatní části aparátu jsou velmi dobře zpracovány, jak co do funkčnosti, tak do kvality provedení.

Svým vybavením by mohl fotoaparát vyhovovat jak začátečníkům, tak i pokročilejším fotografům, neboť nabídne pokročilé expoziční režimy i jednoduché scénické programy. Jestliže pasete po co největším ultrazoomu, pak zřejmě nebudete váhat, pokud bych však měl usuzovat podle kvality obrazu, pak bych upřímně řečeno oželel obří rozsah objektivu. A poohlédl se někde jinde po přístroji, u kterého nebude kompromisní objektiv a nevhodně nastavený obrazový procesor vytvářet pouze průměrně kvalitní snímky.

Demosnímky

D01.JPG   D02.JPG
1/125 s, F3,5, ISO 100, nejkratší ohnisko | 1/250 s, F5,6, ISO 400, nejdelší ohnisko

D03.JPG   D04.JPG
1/320 s, F4,5, ISO 100 | 1/250 s, F5,6, ISO 160

D05.JPG   D06.JPG
1/250 s, F4,5, ISO 100 | 1/320 s, F3,5, ISO 160

D07.JPG   D08.JPG
1/50 s, F4, ISO 100 | 1/80 s, F4, ISO 100

D09.JPG   citlivost_10.JPG
1/640 s, F5, ISO 100 | 1/40 s, F5,6, ISO 100

D12.JPG   D11.JPG
1/60 s, F4,5, ISO 800 | 1/13 s, F8, ISO 800

D13.JPG   D14.JPG
1/50 s, F4, ISO 800 | 1/15 s, F5,6, ISO 800

D15.JPG   D16.JPG
1/80 s, F4, ISO 640 | 1/250 s, F5, ISO 400

D17.JPG   D18.JPG
1/320 s, F5,6, ISO 100 | 1/640 s, F5, ISO 100

D20.JPG   D21.JPG
1/800 s, F5,6, ISO 100 | 1/160 s, F5, ISO 100

Určitě si přečtěte

Články odjinud