DIGIarena.e15.cz

Sony World Photography Awards 2017: Ve sněhové bouři

Už je to deset let, kdy byli oznámeni první výherci této prestižní fotografické soutěže, které se vedle profesionálů mohou účastnit i amatérští fotografové. Jaké snímky byly oceněny v tomto jubilejním ročníku?

Na vyhlášení jarních Sony World Photography Awards (SWPA) se popravdě těším mnohem víc než na výsledky „zmrzlých“ World Press Photo (WPP). Důvodem je – jak bych to nazvala… asi: větší vzdušnost této soutěže, která není toliko nucena držet se mantinelů nejdůležitějších světových událostí jako ryze novinářská WPP. Prostě: prostor a význam tu dostávají zdánlivě nedůležité příběhy, jevy i osoby. A jasně: Míň krve a víc krásy (i když třeba ošklivé).

Fotograf roku: Když přijde zima

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
© Frederik Buyckx, (Belg.), Fotograf roku, Profesionální kategorie, Krajina (1. místo), SWPA 2017

Potvrzením slov výše budiž vítězná série Whiteout zachycující proměnu přírody s přicházející zimou. I za nostalgické, sněhově monochromatické krajiny si nizozemský fotograf Frederik Buyckx mohl odnést nejen první cenu v kategorii Krajina, ale i titul Fotograf roku a finanční odměnu 25 000 USD. Obrazově ucelená série je unikátní též geografickým záběrem, neboť jednotlivé snímky byly pořízeny hned ve třech lokalitách: ve Skandinávii, Střední Asii a na Balkáně.

Nelze než souhlasit s prohlášením výkonného ředitele World Photography Organisation Scotta Graye: „Jsem obzvlášť hrdý na letošní volbu fotografa roku. Myslím, že je mnohdy jednoduché šokovat, ale může být nesmírně obtížné zachytit sofistikovanou eleganci, která je skutečně tak nádherná, že ukazuje fotografii jako médium v jeho nejdokonalejší podobě.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
©  Vlevo: Alexander Vinogradov (Rus.): Mathilda, Fotograf roku, Otevřená kategorie, Portrét (1. místo), vpravo: Michelle Daiana Gentile: Only Hope, Studentská fotografie roku, SWPA 2017

Společně s profesionály byli vyhlášeni také absolutní vítězové otevřené soutěže, jejíž dílčí výsledky byly zveřejněny už na konci března. Fotografem roku otevřené kategorie se stal Alexandr Vinogradov (Rus.) s dívčím portrétem, inspirovaným filmem Léon, nazvaným Mathilda. Ocenění si odnesli i nejmladší tvůrci v kategoriích Mladý fotograf roku (12–19 let) a Studentská fotografie roku (do 21 let). Galerii vítězných snímků naleznete ZDE.

Války, katastrofy i arabské ženy

Světovému dění v reportážní podobě byla věnována především kategorie Současné kauzy a zprávy. První místo si odnesl italský fotograf Alessio Romenzi za reportáž z osvobozování libyjského města Sirta od nadvlády ISIS. Oceněna byla také série věnovaná záplavám v americké Louisianě a zpráva v obrazech z obléhaného iráckého Mosulu. Za speciální zmínku stojí velmi syrový černobílý projekt Javiera Arcenillase (Šp.) z honduraských ulic ovládaných gangy mladistvých.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
© Vlevo: Alessio Romenzi (It.): We are taking no prisoners, Současné kauzy a zprávy (1. místo), vpravo: Tasneem Alsultanová: Mai, Současné problémy (1. místo), SWPA 2017

Kategorii Současné problémy lze označit za jakousi obrazovou sociální studii, jejímž pojícím prvkem je předem vybraný problematický společenský jev. V letošním ročníku byla jako nejlepší oceněno téma postavení ženy v Saudské Arábii, jehož obrazového ztvárnění se, po negativní osobní zkušenosti se zdejším pojetím manželství, chopila místní fotografka Tasneem Alsultanová.

Koncept iluze a su(y)rové zátiší

Za jednu z nejzajímavějších kategorii považuji Konceptuální fotografii, a to z jednoho prostého důvodu: dokumentární prvek je zde potlačen na minimum a hlavní slovo získává osobitý pohled na svět fotografa stojícího za objektivem. Tento požadavek asi nejlépe naplňuje série Illusion, v níž Gao Peng hravou formou hledá analogie mezi člověkem a okolním prostředím.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
© Gao Peng (Čína):Illusion, Konceptuální fotografie (3. místo), SWPA 2017

Podobně vtipně, možná až rebelsky neuctivě a záměrně stereotypně, přistupuje Alexandr Anufriev v sérii Russia Close-Up k vytváření obrazových zkratek, detailů, které mají vystihnout „širokou ruskou duši“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
© Vlevo: Henry Agudelo (Kolumbie), Zátiší (1. místo), vpravo: Shinya Masuda (Jap.), Zátiší (2. místo), SWPA 2017

Ani SWPA se bohužel neubránilo prvoplánově šokujícím obrazům, a to v kategorii Zátiší. Vítězná sada Indelible Marks (Nesmazatelné stopy) od Henryho Agudela z Kolumbie – záběry odřezků potetované lidské kůže sloužících k identifikačním účelům – kromě šoku z toho, na co se díváme, může jen stěží přinést jiné kvality. Mnohem zajímavější jsou, dle mého soudu, pop-artová zátiší se zakomponovaným hnijícím ovocem, které má dle slov autora Shinya Masudy odkazovat do světa mrtvých, či „kuchyňské“ stínohry The Cave od Christoffera Askmana.

Africké noci a dlouhá cesta na vrchol

I v kategorii Příroda se dostalo pozornosti snímkům, které vynikají netradičním formálním pojetím: první místo ovládla černobílá série African Wildlife od Willa Burrarda zaznamenávající noční život v africké divočině. Paradoxně: přestože noční fotky, důležitější roli než mnohdy jindy v nich hraje světlo a jeho dokonalé ovládnutí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
© Will Burrard-Lucas (VB), Příroda (1. místo), SWPA 2017

Zdá se, že v kategorii Sport v poslední době v prestižních fotografických soutěžích již tolik nebodují snímky ze světa profesionálního sportu, ba naopak: stále více je pozornost věnována amatérským aktivitám a okrajovým sportům. Předmětem zájmu není zachycení vrcholného sportovního výkonu, ale cesta k němu, o čemž vypovídá i vítězná sada The twins' gymnastics dream. Yuan Peng v ní velmi kultivovanou, „pastelovou“ formou dokumentuje úsilí, které oněm sportovním vrcholům předchází.

Další informace a vítězné snímky naleznete ZDE.

Sony World Photography Awards uzavírají první dekádu své existence. A tuším, že úlohu arbitra fotografie (profesionální i amatérské) plnilo a plní velmi dobře. Pokud budete chtít změřit síly s těmi nejlepšími fotografy, nový ročník soutěže se otevírá už 1. června.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 © Yuan Peng (Čína), Sport (1. místo), SWPA 2017
 

Sony World Photography Awards 2017 v číslech

Do desátého ročníku bylo přihlášeno přes 227 000 prací od fotografů ze 183 zemí. Aby nebylo jubilejních desítek málo, vítězové byli vyhlášeni v přesně deseti kategoriích, což je o 4 méně než loni. Laureáti obdrželi věcné ceny v podobě nejaktuálnější fotografické výbavy značky Sony. Držitelé titulu fotograf roku v profesionální a otevřené soutěži získali navíc finanční odměnu 25 000 a 5 000 dolarů. Autor nejlepší Studentské fotografie roku vybojoval pro svou alma mater peněžní obnos 30 000 eur.

 

 

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Ty schnilý banány s tím kýčovitým pozadím to… Banán 30. 4. 2017, 22:36
Tak co heleno už máš chlapa? Případně chtěla… Liuniah 30. 4. 2017, 17:07
Když už píšete o SWPA, chtělo by to zmínit "… Martin 28. 4. 2017, 00:11

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne