DIGIarena.e15.cz

Sounds and Visions: Fotografův úvod do světa videa

Seznam kapitol
Chcete svým fotoaparátem natáčet video, a nevíte, jak na to? Přinášíme vám několik základních tipů, jak dosáhnout dobrých výsledků – rychle a jednoduše.

Mnoho fotografů se červenému čudlíku značícímu videospoušť vyhýbá jako čert kříži. Z lenosti učit se novým věcem? Z přesvědčení, že fotoaparát slouží jen k záznamu statických obrázků? Pro mě osobně platilo tak trochu obojí.

Nakonec jsem se však musela smířit s tím, že se video stalo nedílnou součástí výbavy fotoaparátů, a nelze ho tedy jen tak ignorovat. A navíc by to přece jen byla škoda, že ano? Nezbývalo proto, než se pustit do zkoumání nového světa pohyblivých obrázků.

Klepněte pro větší obrázek

První dobrou zprávou bylo, že mnoho znalostí, které člověk získá jako fotograf, lze využít i při natáčení videa. Přesto má tento žánr svá specifika, která je třeba brát v úvahu, chceme-li zdokonalit své „filmové“ dovednosti.

Výběr režimu

Pokud jste zvyklí fotografovat v automatickém režimu a unikají vám základní pravidla expozice, měli byste se v této oblasti poněkud dovzdělat, viz odkaz níže. Fotoaparát jako takový totiž primárně slouží k záznamu statického obrazu a tomuto úkolu je plně přizpůsoben i jeho automatický režim.

Základní kurz fotografování

Základní kurz fotografování

Možná už jste si několikrát říkali, že by bylo dobré dozvědět se něco víc o expozici a o tom, jak vlastně digitální fotoaparáty fungují. Dnes se naučí nejvíce ti, kdo fotí na plnou automatiku.

Jak víme, základem expozice je tzv. expoziční trojúhelník: clona, čas a citlivost (ISO). Při natáčení videa není dobré spoléhat na jejich automatické nastavení, přestože jsou některé fotoaparáty v tomto směru docela chytré. Ruční práce vám však dají, tak jako při fotografování, mnohem větší tvůrčí svobodu a umožní natočit videa podle vašich představ.

Čas

Natáčení videa vyžaduje jiné nastavení expozičního času, než na jaký jsme zvyklí u statické fotografie. Jedná se totiž o rychlou sekvenci obrázků, jejichž spojením dokážeme zaznamenat pohyb. V prvním kroku musíme proto nastavit, jak rychle za sebou se budou jednotlivé snímky zaznamenávat, tzv. snímkovou frekvenci neboli framerate udávaný v hodnotách fps či sn./s.

V menu fotoaparátu se obvykle setkáme s hodnotami 24, 30, 50 nebo 60 snímků za sekundu, přičemž platí, že čím vyšší frekvence, tím plynulejší záznam. S vybranou snímkovou frekvencí je nutné sladit rychlost závěrky, a to z jednoho prostého důvodu – přirozeného, plynulého zachycení pohybu.

Pro výpočet adekvátního expozičního času je k dispozici jednoduchá pomůcka: čas by měl odpovídat polovině snímkové frekvence čili pro 24 fps 1/50 s, 30 fps 1/60 s, 60 fps 1/125 s.

Pozn.: S délkou expozičního času se dá samozřejmě experimentovat a dosáhnout kreativních efektů – při delším času získáme rozmazanější pohyb a s kratším časem hektický, překotný efekt trhanějšího záběru.

Clona

Nastavení clony slouží k dosažení stejného efektu jako ve fotografii, čili k práci s hloubkou ostrosti. Otevřená clona rovná se malá hloubka ostrosti, kdy zaostřen zůstává pouze hlavní objekt a prostor před/za ním je rozostřený, zatímco s vyšším clonovým číslem se směrem od fotoaparátu proostří větší část záběru.

Klepněte pro větší obrázek

Citlivost (ISO)

I u videa platí stará známá rovnice: nižší hodnota ISO = čistší obraz bez šumu. K tomu není v podstatě co dodat, snad jen, že díky delším časům, jež vyžaduje natáčení videa, se na nižších citlivostech snadno udržíte i v horších světelných podmínkách. V případě nutnosti se vyplatí použití osvětlovací techniky, ale to už je kapitola pro zkušenější filmaře.

Palčivým problémem může být naopak příliš velké množství světla, např. za jasného dne. Pokud budete chtít zachovat poměr frameratu a času závěrky, a použít nižší clonu, nebude vám stačit spodní hranice citlivosti (ISO). I při času 1/60 s snadno dojde k přeexpozici obrazu. Nezbytným vybavením „filmaře“ je tudíž ND filtr, který sníží množství světla proudícího do objektivu.

Klepněte pro větší obrázek

Obrazový režim

Videozáznamy jsou, jak bylo řečeno výše, série snímků, konkrétně 8bitových JPEGů o různém rozlišení (HD, Full HD, 4K). Jedná se tedy o komprimované soubory s přednastavenými obrazovými parametry – doostření, kontrastu, sytosti barev – a ve srovnání se surovým formátem RAW také menším dynamickým rozsahem. Obecně platí, že je nejlepší nastavit neutrální obrazový režim se staženou mírou doostření (pro eliminaci moiré), kontrastu i sytosti, což nám dá více prostoru při následné editaci videa.​

Další kapitola
Seznam kapitol


Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Jak na follow focus svépomocí?

Jak na follow focus svépomocí?

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

Mobilním telefonem zaznamenáváme okolní svět nejen ve formě statických fotografií, ale i v podobě pohyblivých obrázků. Přinášíme několik jednoduchých triků, jak si natáčení videa telefonem usnadnit a dosáhnout při tom zajímavých výsledků.

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...