Sounds and Visions: Fotografův úvod do světa videa

28. července 2016
TWEET SDÍLET
Chcete svým fotoaparátem natáčet video, a nevíte, jak na to? Přinášíme vám několik základních tipů, jak dosáhnout dobrých výsledků – rychle a jednoduše.

Mnoho fotografů se červenému čudlíku značícímu videospoušť vyhýbá jako čert kříži. Z lenosti učit se novým věcem? Z přesvědčení, že fotoaparát slouží jen k záznamu statických obrázků? Pro mě osobně platilo tak trochu obojí.

Nakonec jsem se však musela smířit s tím, že se video stalo nedílnou součástí výbavy fotoaparátů, a nelze ho tedy jen tak ignorovat. A navíc by to přece jen byla škoda, že ano? Nezbývalo proto, než se pustit do zkoumání nového světa pohyblivých obrázků.

Klepněte pro větší obrázek

První dobrou zprávou bylo, že mnoho znalostí, které člověk získá jako fotograf, lze využít i při natáčení videa. Přesto má tento žánr svá specifika, která je třeba brát v úvahu, chceme-li zdokonalit své „filmové“ dovednosti.

Výběr režimu

Pokud jste zvyklí fotografovat v automatickém režimu a unikají vám základní pravidla expozice, měli byste se v této oblasti poněkud dovzdělat, viz odkaz níže. Fotoaparát jako takový totiž primárně slouží k záznamu statického obrazu a tomuto úkolu je plně přizpůsoben i jeho automatický režim.

Základní kurz fotografování

Základní kurz fotografování

Možná už jste si několikrát říkali, že by bylo dobré dozvědět se něco víc o expozici a o tom, jak vlastně digitální fotoaparáty fungují. Dnes se naučí nejvíce ti, kdo fotí na plnou automatiku.

26 Petr Březina

Jak víme, základem expozice je tzv. expoziční trojúhelník: clona, čas a citlivost (ISO). Při natáčení videa není dobré spoléhat na jejich automatické nastavení, přestože jsou některé fotoaparáty v tomto směru docela chytré. Ruční práce vám však dají, tak jako při fotografování, mnohem větší tvůrčí svobodu a umožní natočit videa podle vašich představ.

Čas

Natáčení videa vyžaduje jiné nastavení expozičního času, než na jaký jsme zvyklí u statické fotografie. Jedná se totiž o rychlou sekvenci obrázků, jejichž spojením dokážeme zaznamenat pohyb. V prvním kroku musíme proto nastavit, jak rychle za sebou se budou jednotlivé snímky zaznamenávat, tzv. snímkovou frekvenci neboli framerate udávaný v hodnotách fps či sn./s.

V menu fotoaparátu se obvykle setkáme s hodnotami 24, 30, 50 nebo 60 snímků za sekundu, přičemž platí, že čím vyšší frekvence, tím plynulejší záznam. S vybranou snímkovou frekvencí je nutné sladit rychlost závěrky, a to z jednoho prostého důvodu – přirozeného, plynulého zachycení pohybu.

Pro výpočet adekvátního expozičního času je k dispozici jednoduchá pomůcka: čas by měl odpovídat polovině snímkové frekvence čili pro 24 fps 1/50 s, 30 fps 1/60 s, 60 fps 1/125 s.

Pozn.: S délkou expozičního času se dá samozřejmě experimentovat a dosáhnout kreativních efektů – při delším času získáme rozmazanější pohyb a s kratším časem hektický, překotný efekt trhanějšího záběru.

Clona

Nastavení clony slouží k dosažení stejného efektu jako ve fotografii, čili k práci s hloubkou ostrosti. Otevřená clona rovná se malá hloubka ostrosti, kdy zaostřen zůstává pouze hlavní objekt a prostor před/za ním je rozostřený, zatímco s vyšším clonovým číslem se směrem od fotoaparátu proostří větší část záběru.

Klepněte pro větší obrázek

Citlivost (ISO)

I u videa platí stará známá rovnice: nižší hodnota ISO = čistší obraz bez šumu. K tomu není v podstatě co dodat, snad jen, že díky delším časům, jež vyžaduje natáčení videa, se na nižších citlivostech snadno udržíte i v horších světelných podmínkách. V případě nutnosti se vyplatí použití osvětlovací techniky, ale to už je kapitola pro zkušenější filmaře.

Palčivým problémem může být naopak příliš velké množství světla, např. za jasného dne. Pokud budete chtít zachovat poměr frameratu a času závěrky, a použít nižší clonu, nebude vám stačit spodní hranice citlivosti (ISO). I při času 1/60 s snadno dojde k přeexpozici obrazu. Nezbytným vybavením „filmaře“ je tudíž ND filtr, který sníží množství světla proudícího do objektivu.

Klepněte pro větší obrázek

Obrazový režim

Videozáznamy jsou, jak bylo řečeno výše, série snímků, konkrétně 8bitových JPEGů o různém rozlišení (HD, Full HD, 4K). Jedná se tedy o komprimované soubory s přednastavenými obrazovými parametry – doostření, kontrastu, sytosti barev – a ve srovnání se surovým formátem RAW také menším dynamickým rozsahem. Obecně platí, že je nejlepší nastavit neutrální obrazový režim se staženou mírou doostření (pro eliminaci moiré), kontrastu i sytosti, což nám dá více prostoru při následné editaci videa.​

Témata článku: Fotoškola, Video

Určitě si přečtěte

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Schindlerův seznam. Film s neobyčejně poutavým příběhem i zpracováním, oceněný mnoha Oskary. Jeho děj, obzvláště konec, mě natolik zaujal, že jsem se rozhodla vydat se po stopách Oskara Schindlera a jeho fabriky.

Zuzana Součková

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Podívejte se s námi na citáty slavných fotografů, které vám mohou pomoci nalézt cestu k lepším fotografiím. Většinou v sobě totiž obsahují i skrytá doporučení, jak k fotografování přistupovat.

Lenka Dostálová

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

31 Helena Vyplelová

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm oficiálně představil levný model APS-C bezzrcadlovky X-T30. Těšit se můžeme na výbornou obrazovou kvalitu díky novému snímači, jakož i na pokročilé video. To vše v kompaktním a finančně dostupném balení. Zajímavou novinkou je také širokoúhlý objektiv XF 16 mm F2,8 R WR.

11 Helena Vyplelová

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Fotoaparát s funkcemi mobilu a možností výměny objektivů? S takovým konceptem se nyní snaží prorazit čínská společnost Yongnuo. Model YN450 je vybaven operačním systémem, 4/3 snímačem a bajonetem Canon EF.

7 Helena Vyplelová

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Nový snímač, procesor, inovovaný autofokus, vylepšené možnosti natáčení videa, detailnější hledáček a dotykový displej… Seznamte se s poslední generací top modelů systému Fujifilm X.

45 Helena Vyplelová