DIGIarena.e15.cz

Správně zaostři a potom stiskni spoušť

Seznam kapitol
Povedená fotografie musí být zvládnuta po stránce obsahové i technické. Z technických parametrů je nejdůležitější správná expozice, tedy bohatost tónů a ostrost tam, kde má být. Nepřesnou expozici můžeme opravit v editoru, rozostření už je horší. Sebelepší snímek může být znehodnocen neostrostí.
Správně zaostři a potom stiskni spoušť

Co považujeme za ostré

Objektiv fotoaparátu je ideálně zaostřen na určitý předmět pokud tento leží v rovině zaostření a každý jeho bod se promítne na snímač fotoaparátu opět jako bod. Rovina zaostření určuje zaostřovací vzdálenost. Tolik teorie.

Fotografované předměty jsou trojrozměrné, tedy všechny jejich body nemohou ležet v jedné rovině. Bodový zdroj světla, který leží mimo rovinu zaostření se promítne na snímač jako kruh. Čím je tento kruh větší, tím je předmět dále od roviny zaostření a je více rozostřen. Je-li tzv. rozptylový kroužek dostatečně malý, představuje míru rozostření, kterou ještě považujeme díky nedokonalosti oka za přiměřené zaostření.

Rozptylový kroužek je obrazem bodu reality. Bodový zdroj světla obvykle považujeme za zaostřený, pokud má rozptylový kroužek takovou velikost na snímači, že po zvětšení na fotopapír formátu A4 bude jeho průměr při pozorovací vzdálenosti 38 cm do 0,25 mm. Pokud si rozostření na fotografii pozorovatel všimne, je fotografovaný předmět (nebo část) neostrý, respektive se nachází mimo hloubku ostrosti. Při výše specifikované neostrosti je důležitý faktor pozorovací vzdálenosti.

V případě malé fotografie je vzdálenost, ze které jí prohlížíte, malá. Obraz rozptylového kroužku na fotografii je menší (proto ho oko neodhalí). Reklamní fotografii uprostřed pole u silnice pozorujete z velké vzdálenosti a nevidíte obraz většího rozptylového kroužku na fotografii. Přiblížíte-li se třeba na metr, bude fotografie neostrá a její smysl vám bude unikat. Vzdálíte se, abyste pochopili smysl fotografie a velký rozptylový kroužek, respektive neostrou fotografii, už zase neuvidíte.

Má typ fotoaparátu vliv na ostrost?

Ostrost fotografie ovlivňuje optická kvalita objektivu, velikost a rozlišení snímače. V praxi se bodový zdroj světla zobrazí vždy jako ploška, záleží na kvalitě objektivu jak velká. Objektiv zmenšuje a zaostřuje obraz na plochu snímače. Pak se obraz zvětšuje na velikost výsledné fotografie. Čím má snímač menší plochu, tím musíte více zvětšovat. Obraz na menším snímači musí být dokonaleji zaostřen, protože ploška se zvětšuje na formát A4 a více.

Zvětšená ploška ze snímače dosáhne „dříve“ průměru 0,25 mm (viz výše) a to už naše oko odhalí jako rozostření. Čím menší je snímací prvek vašeho digitálu, tím ostřeji musí objektiv zobrazovat, aby byl snímek ostrý. „Povolený“ kroužek rozostření na snímacím prvku, jak jsme si jej definovali, lze snadno vypočítat: 0,25/zvětšení nutné pro velikost A4. Např. klasická velikost snímacího prvku kompaktu je 4,3 × 5,8 mm. Zvětšení 52× dosáhne formát A4. 0,25/52 = 0,0048 mm je přijatelný kruh rozostření na senzoru daného kompaktu. Stejným výpočtem pro senzor DSLR zrcadlovky velikosti 16 × 24 mm dojdete k výsledku 0,0197 mm.

Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek
Bod A1 zaostřeného předmětu je na přední mezi hloubky ostrosti. Na snímači B se zobrazí jako limitní „přípustný“ rozptylový kroužek C1. Bod A2 leží v rovině zaostření. Na snímači se zobrazí ideálně jako bod. Bod A3 je na zadní mezi hloubky ostrosti a zobrazí se jako limitní rozptylový kroužek C3.

Dostatečné rozlišení (více snímacích prvků) se projevuje lepší ostrostí obrazu a schopností vykreslit jemné detaily, pokud je objektiv poskytne. Více informací na toto téma najdete zde.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 12 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: OT: ohnisková vzdálenost JDe 30. 9. 2006, 22:49
Re: OT: ohnisková vzdálenost JDe 30. 9. 2006, 22:39
Re: DSLR zrcadlovka Wikan, Wikan 29. 9. 2006, 18:54
Re: DSLR zrcadlovka Karel Kahovec 29. 9. 2006, 18:31
DSLR zrcadlovka Mirek_ 29. 9. 2006, 17:44

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

I když to tak na první pohled vypadat nemusí, do jisté míry opravdu záleží na tom, jakou barvu má fotografovo tričko při focení portrétu. Tušíte proč by tomu tak mělo být a neměli byste se soustředit pouze oblečení toho, kdo je před objektivem?