DIGIarena.e15.cz

Správně zaostři a potom stiskni spoušť

Seznam kapitol
Povedená fotografie musí být zvládnuta po stránce obsahové i technické. Z technických parametrů je nejdůležitější správná expozice, tedy bohatost tónů a ostrost tam, kde má být. Nepřesnou expozici můžeme opravit v editoru, rozostření už je horší. Sebelepší snímek může být znehodnocen neostrostí.
Správně zaostři a potom stiskni spoušť

Co považujeme za ostré

Objektiv fotoaparátu je ideálně zaostřen na určitý předmět pokud tento leží v rovině zaostření a každý jeho bod se promítne na snímač fotoaparátu opět jako bod. Rovina zaostření určuje zaostřovací vzdálenost. Tolik teorie.

Fotografované předměty jsou trojrozměrné, tedy všechny jejich body nemohou ležet v jedné rovině. Bodový zdroj světla, který leží mimo rovinu zaostření se promítne na snímač jako kruh. Čím je tento kruh větší, tím je předmět dále od roviny zaostření a je více rozostřen. Je-li tzv. rozptylový kroužek dostatečně malý, představuje míru rozostření, kterou ještě považujeme díky nedokonalosti oka za přiměřené zaostření.

Rozptylový kroužek je obrazem bodu reality. Bodový zdroj světla obvykle považujeme za zaostřený, pokud má rozptylový kroužek takovou velikost na snímači, že po zvětšení na fotopapír formátu A4 bude jeho průměr při pozorovací vzdálenosti 38 cm do 0,25 mm. Pokud si rozostření na fotografii pozorovatel všimne, je fotografovaný předmět (nebo část) neostrý, respektive se nachází mimo hloubku ostrosti. Při výše specifikované neostrosti je důležitý faktor pozorovací vzdálenosti.

V případě malé fotografie je vzdálenost, ze které jí prohlížíte, malá. Obraz rozptylového kroužku na fotografii je menší (proto ho oko neodhalí). Reklamní fotografii uprostřed pole u silnice pozorujete z velké vzdálenosti a nevidíte obraz většího rozptylového kroužku na fotografii. Přiblížíte-li se třeba na metr, bude fotografie neostrá a její smysl vám bude unikat. Vzdálíte se, abyste pochopili smysl fotografie a velký rozptylový kroužek, respektive neostrou fotografii, už zase neuvidíte.

Má typ fotoaparátu vliv na ostrost?

Ostrost fotografie ovlivňuje optická kvalita objektivu, velikost a rozlišení snímače. V praxi se bodový zdroj světla zobrazí vždy jako ploška, záleží na kvalitě objektivu jak velká. Objektiv zmenšuje a zaostřuje obraz na plochu snímače. Pak se obraz zvětšuje na velikost výsledné fotografie. Čím má snímač menší plochu, tím musíte více zvětšovat. Obraz na menším snímači musí být dokonaleji zaostřen, protože ploška se zvětšuje na formát A4 a více.

Zvětšená ploška ze snímače dosáhne „dříve“ průměru 0,25 mm (viz výše) a to už naše oko odhalí jako rozostření. Čím menší je snímací prvek vašeho digitálu, tím ostřeji musí objektiv zobrazovat, aby byl snímek ostrý. „Povolený“ kroužek rozostření na snímacím prvku, jak jsme si jej definovali, lze snadno vypočítat: 0,25/zvětšení nutné pro velikost A4. Např. klasická velikost snímacího prvku kompaktu je 4,3 × 5,8 mm. Zvětšení 52× dosáhne formát A4. 0,25/52 = 0,0048 mm je přijatelný kruh rozostření na senzoru daného kompaktu. Stejným výpočtem pro senzor DSLR zrcadlovky velikosti 16 × 24 mm dojdete k výsledku 0,0197 mm.

Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek
Bod A1 zaostřeného předmětu je na přední mezi hloubky ostrosti. Na snímači B se zobrazí jako limitní „přípustný“ rozptylový kroužek C1. Bod A2 leží v rovině zaostření. Na snímači se zobrazí ideálně jako bod. Bod A3 je na zadní mezi hloubky ostrosti a zobrazí se jako limitní rozptylový kroužek C3.

Dostatečné rozlišení (více snímacích prvků) se projevuje lepší ostrostí obrazu a schopností vykreslit jemné detaily, pokud je objektiv poskytne. Více informací na toto téma najdete zde.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 12 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: OT: ohnisková vzdálenost JDe 30. 9. 2006, 22:49
Re: OT: ohnisková vzdálenost JDe 30. 9. 2006, 22:39
Re: DSLR zrcadlovka Wikan, Wikan 29. 9. 2006, 18:54
Re: DSLR zrcadlovka Karel Kahovec 29. 9. 2006, 18:31
DSLR zrcadlovka Mirek_ 29. 9. 2006, 17:44

Další podobné články

Mechanická versus elektronická závěrka: jejich pro a proti

Mechanická versus elektronická závěrka: jejich pro a proti

Mechanická a elektronická závěrka fungují na odlišných principech a oba systémy mají své výhody a nevýhody. Volbou správného typu můžete předejít řadě problémů…

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

5 tipů pro využití mobilního telefonu při fotografování

5 tipů pro využití mobilního telefonu při fotografování

Jedno ze základních pravidel mobilní fotografie je, nepoužívejte blesk. Samozřejmě ale existují výjimky, kdy se vám hodí, a nemusí to být jen při hledání ztracených klíčů. těchto 5 tipů pomůže vykouzlit z nudné fotografie zajímavou.

Jak zachytit celý svět kolem sebe

Jak zachytit celý svět kolem sebe

Sférická 360° fotografie nebo video jsou fenoménem posledních let, kdy se objevuje stále více zařízení pro pořizování takových záběrů a největší sociální sítě začaly s podporou jejich zobrazení. Pokusy o vytvoření 360° fotografie jsou již notně staré a nedá se říct, že by nebyly povedené.

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

Instagram není jen místo pro publikování fotografií, už nyní je čtvrtou největší sociálních sítí na světě, a původní záměr značně přerostl. Stal se z něj i důležitý nástroj pro profesionální fotografy, kteří na něm mohou oslovit miliony uživatelů.

Naučte se fotografovat s Canonem

Naučte se fotografovat s Canonem

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.