DIGIarena.e15.cz

Stará dobrá klasika

Ačkoliv je digitální fotografie stále rozšířenější, neztrácejí černobílé snímky na oblibě. Úpravou v editoru získáte černobílý snímek během několika minut. Na rozdíl od hodin v temné komoře.

Pro převod barevné fotografie do odstínů šedé je možné použít různé postupy. Nejjednodušším řešením je použití černobílého režimu, kterým dnes již většina fotoaparátů disponuje. Ačkoliv některé modely, zejména digitální zrcadlovky, umožňují ovlivnit nastavení převodu do černobílé, bývají většinou výsledky nevalné.

Mnohem lepším řešením je proto převést barevný snímek do škály šedé až v počítači za pomoci grafického editoru. Prakticky v každém běžně používaném editoru (Adobe Photoshop, GIMP, Zoner Photo Studio) si můžete přizpůsobit výsledný černobílý snímek vlastním představám. My si dnes ukážeme práci v programu Zoner Photo Studio 9, stejný postup je možné použít i v předchozí verzi Zoner Photo Studio 8.

Při převodu snímku do odstínů šedé se můžeme setkat s problémem, kdy mohou mít původně odlišné barvy podobný odstín. Nejčastěji se tak stává pokud jsou na snímku výrazné barvy jednoho z kanálů RGB, například červená stěna a před ní zelený stůl. Po převodu do černobílé stůl se stěnou barevně splývá. Řešením je v tomto případě možnost ovlivnit při převodu jednotlivé barevné kanály, respektive jejich sílu. Snadno pak zesvětlíte nebo ztmavíte danou složku v obrazu.

Zoner Photo Studio nabízí při převodu do černobílé dvě velice užitečné funkce, jednou z nich je možnost vybrat si z deseti přednastavených typů převodu, druhou je zatržítko Normalizovat, které zajistí, aby celkový součet všech kanálů byl 100% a tím pohlídá konstantní jas snímku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Vlevo původní snímek, vpravo snímek po úpravách

Vzhůru do minulosti

V Průzkumníku programu Zoner Photo Studio najděte snímek, který chcete upravovat, poklepáním na náhled si ho otevřete v samostatném okně Editoru. V menu Upravit | Efekty | Odstíny šedi (Ctrl + G) vyvoláte nové dialogové okno.

Klepněte pro větší obrázek

V novém okně zatrhněte volbu Automatický náhled pro lepší kontrolu nad výsledkem, v pravé části okna se zobrazí náhled snímku po aplikaci zvoleného nastavení.

Klepněte pro větší obrázek

Pod náhledy obou snímků najdete roletku Metoda, v ní si můžete vybrat celkem z deseti přednastavených voleb převodu do černobílé podoby – odstíny šedi, desaturace, pokročilá, průměr kanálů, maximum kanálů, minimum kanálů, červený kanál, zelený kanál, modrý kanál a uživatelská. Při prvním spuštění bude automaticky zvolena metoda odstíny šedi. Při každém dalším spuštění funkce si program zapamatuje poslední volbu.

Klepněte pro větší obrázek

Každá volba přináší jiné výsledky, doporučuji vyzkoušet si všechny volby, alespoň v dialogovém okně, usnadní vám to další práci, protože alespoň přibližně zjistíte, jaký má konkrétní posuvník vliv na výsledný snímek. Pro plnou kontrolu nad výsledným snímkem zvolte metodu Uživatelská. Po jejím výběru se zpřístupní tři posuvníky, kterými můžete míchat poměr barevných kanálů – doprava se kanál ztmavuje, doleva se zesvětluje. Pod posuvníky najdete již zmíněnou volbu Normalizovat, která „hlídá“ celkový jas snímku.

Klepněte pro větší obrázek

Pro kontrolu rozložení odstínů ve snímku si můžete nechat zobrazit histogram – levé tlačítko nad levým náhledem). K dispozici je také zobrazení případných přepalů, k tomu slouží prostřední žluté tlačítko. Histogram by se měl rozprostírat po celé šířce grafu, pokud jste však snímek ještě před zásahem neupravovali, je pravděpodobné, že budou chybět zcela černé a zcela bílé odstíny.

Klepněte pro větší obrázek

Pro lepší prokreslení je dobré upravit kontrast snímku. V menu Upravit | Vylepšit obraz | Úrovně (Shift + L) vyvolejte další dialogové okno, opět zatrhněte volbu Automatický náhled. Posuvníky pod histogramem nastavte do pozice, kde se histogram zvedá od základny, respektive se jí opět dotýká. Pro jemné doladění středních tónů použijte prostřední posuvník.

Klepněte pro větší obrázek

Obvykle bylo u černobílé fotografie vytvořené zvětšením z kinofilmu viditelné zrno. U digitální fotografie je možné podobný efekt nasimulovat přidáním umělého zrna do snímku. Zvolte menu Upravit | Efekty | Přidat zrno. V novém dialogovém okně volíte posuvníkem Množství sílu efektu a v roletce Typ zrna pak velikost zrna. Nastavení závisí pouze na vašem vkusu, pokud se vám výsledek nelíbí, zrno nepřidávejte. Pro kontrolu výsledku doporučuji zvětšit si před uložením snímek na původní velikost tlačítkem v levém horním rohu s popiskem 1:1.

Klepněte pro větší obrázek

Ve zkratce

Udělejte snímek černobílý
Otevřete dialogové okno odstíny šedi (Ctrl + G) a vyberte ty odbarvení, všechny jsou v jedné roletce.

Dolaďte černobílou podle sebe
Nejlepší kontrolu nad výslednou podobou snímku umožňuje Uživatelská metody, pomocí posuvníků nastavte jednotlivé kanály.

Upravte kontrast
V nabídce úrovně (Shift + L) nastavte posuvníky pod histogramem tak, aby se ho dotýkali v místě kde se graf zvedá, respektive klesá

Přidejte umělé zrno
Přidáním fotografického zrna se snímek ještě více přiblíží fotografii z kinofilmu. Nebojte se experimentovat.

Další článek



Související články


celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

pro začátečníky Pedroso 19. 1. 2007, 11:02
pridat zrno chechi 19. 1. 2007, 10:08
to je jako nejakej vtip? Fero 19. 1. 2007, 03:44

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?