DIGIarena.e15.cz

Steve McCurry – Photographer: Vše, co jste chtěli vidět

Na brněnském hradu Špilberku je od čtvrtka 12. 5. 2016 k vidění početný soubor fotografií světoznámého reportážního fotografa Steva McCurryho. Představen je unikátní průřez celým autorovým dílem.

Místo posedávání na zahrádkách a popíjení piva nebo pikniků v upraveném parku pod Špilberkem se o slunečné středě 11. 5. řada zájemců o světovou fotografii vydala na vernisáž výstavy Steva McCurryho. A zcela jistě neprohloupili.

Muzeu města Brna se totiž podařilo sestavit expozici, která dle slov ředitele muzea Pavla Cipriana nemá a nebude mít na světě obdobu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: ředitel Muzea města Brna Pavel Ciprian a kurátor výstavy Garik Avanesian

Samotné vyjednávání s autorem, výběr snímků a jejich prezentace v odpovídající kvalitě, to vše trvalo podle slov kurátora výstavy Garika Avanesiana téměř tři roky. Ve výstavních prostorách na hradě Špilberk je k vidění unikátní soubor 107 McCurryho snímků zahrnující také nejvýznamnější díla jeho fotografické kariéry. Vedle sebe tu spatříte méně známé černobílé snímky Mudžahedínů z Afghánistánu pořízené v roce 1980 i ikonické fotografie typické svou barevností, které se proslavily po celém světě – i vy jste je určitě už někdy viděli.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: nejznámější portrét afghánistánské dívky

Kdo je Steve McCurry

(24. 2. 1950)

Klepněte pro větší obrázek

Na pensylvánské státní univerzitě vystudoval obor kinematografie a historie umění. Hned po studiích se začal živit fotografií. Zásadním zlomem v jeho kariéře byla cesta do Indie, poprvé se však proslavil dokumentárními snímky, které pořídil v r. 1984 v Afghánistánu. Mezi světovou fotografickou špičku ho katapultovat zde pořízený portrét afghánské dívky, který byl otištěn na titulní straně časopisu National Geographic a za nějž získal ocenění fotograf roku od asociace fotografů.

Následovala desetiletí putování po exotických zemích, z nichž mnohé byly zmítané válečnými konflikty – Pakistán, Írán, Irák, Kambodža, Bejrút, Filipíny, bývalá Jugoslávie, Perský záliv, Barma. Ve všech oblastech se vždy primárně soustředil na dokumentování každodenního života obyvatel žijících v tvrdých válečných podmínkách. Také proto McCurry odmítá zaškatulkování do kategorie válečný fotograf.

Za svou práci získal řadu prestižních ocenění, např. v soutěži World Press Photo. Jeho fotografie byly vystaveny v galeriích po celém světě a uspořádány do řady knižních publikací.

Více informací najdete na autorových oficiálních stránkách nebo na Facebooku.

Steve McCurry – Photographer je přehledová výstava mapující autorovu téměř 40letou fotografickou kariéru. Vystavená díla nejsou tematicky úzce propojená. Právě tento fakt činí tuto expozici unikátní. Fotografie Steva McCurryho jsou pravidelně představovány v galeriích po celém světě, většinou ovšem, jak potvrdil kurátor výstavy, pouze po jednotlivých sériích nebo v tematicky kompaktních celcích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na první pohled se může zdát, že je koncepce expozice poněkud chaotická, ale po delším zastavení mezi obrazy zjistíte, že se v rámci možností podařilo mezi sousedícími snímky naleznout pojítko: žánrové, popř. lokální, čili podle místa vzniku snímků. Ale mezi námi, díla tohoto mistra reportážní a portrétní fotografie by stála za zhlédnutí, i kdyby byla naházená na hromadě ve sklepě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Mezi vystavenými díly tak nalezneme slavné McCurryho portréty obyvatel exotických zemí, přičemž speciální prostor je věnován asi neznámější fotografii afghánské dívky, dále snímky zachycující každodenní život v Indii, Číně, Barmě, Kuvajtu, Pakistánu atd., obrazy (kurátoři se záměrně vyhnuli těm explicitně násilným) z lokalit zasažených válečnými konflikty nebo fotografie s environmentálními motivy dokumentující negativní působení člověka v přírodě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Všechna vystavená díla nesou typický autorův rukopis: vytříbená kompozice a výrazná barevnost se pojí s uměním nalézt a zachytit významové i formální kontrasty. Už jen pro toto mistrovství byste si neměli výstavu Steve McCurry – Photographer nechat ujít.

  • Kdy: do 3. 7. 2016, denně 10–18 h
  • Kde: západní křídlo hradu Špilberk, Brno (nejlepší přístup z ulice Husova)
  • Vstupné: 60 Kč (děti sleva)

V rámci výstavy si můžete zakoupit některou z publikací Steva McCurryho a také postery s jeho fotografiemi.​

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!