DIGIarena.e15.cz

Stoleté fotografie Josefa Brauna

Prostory renesančního zámku v Bučovicích na Moravě v těchto dnech ukrývají výstavu fotografií z let 1901 – 1910, jejíž autorem je Josef Braun. Snímky mají dokumentární charakter a zabývají se převážně lidovou kulturou a životem vesničanů na jihovýchodní Moravě v počátku minulého století.
Stoleté fotografie Josefa Brauna

Kroje, lidové oděvy, vesničané u kostela, na návsi, trzích, loukách, při žních či oslavách, portréty dětí i vetchých stařenek, cikánská kultura – to vše obsahují fotografie pro veřejnost téměř neznámého Josefa Brauna (narozen 1855, zemřel 1929). Tento muž se fotografii věnoval pouze několik málo let a zanechal po sobě jenom 64 deskových negativů, ale i přesto je jeho dílo nanejvýš pozoruhodné.

Autor se věnuje hlavně lidovému oděvu – a to jak svátečnímu, tak běžně nošenému a podává tak svědectví o tom, jak se na Moravě žilo před sto lety. K této činnosti jej vedla sběratelská vášeň. Sbírání artefaktů lidového umění bylo na začátku 20. století v módě a oblast Uherského Hradiště, kde Josef Braun v té době žil, byla pro podobné aktivity jako stvořená. Jakožto zámožný podnikatel a spolumajitel věhlasného Jarošovského pivovaru si mohl Josef Braun dovolit fotografickou kameru a jeho zájmu tak nic nestálo v cestě.

Snímky byly pořízeny na skleněné deskové negativy o rozměrech 9 x 12 cm. Tento formát je pro začátek 20. století běžný. Až na jednu výjimku jsou fotografie horizontální. Jejich ráz je především dokumentární, ale snímky působí velmi přirozeně, klidně, uvolněně a nikoliv pateticky. Všechny fotografie jsou přesně datovány a lokalizovány, což jejich hodnotu samozřejmě zvyšuje. Nicméně sám autor jim ve své době příliš velký význam nepřipisoval a tak skončily negativy v depozitáři Etnografického ústavu Moravského zemského muzea v Brně.

Po sto letech však spatřuje sbírka světlo světa. Díky Heleně Beránkové, kurátorce výstavy, můžete tyto fotografie shlédnout  i vy. Od 3. prosince 2005 je 32 snímků vystaveno v expozici zámku v Bučovicích na Moravě a zůstanou zde až do 20. ledna 2006. Pokud vás zajímají podrobnosti o autorovi výstavy a jeho fotografiích, máte možnost zakoupit si přímo na zámku brožuru (50Kč).  Otevírací doba je po-pá 9:00 – 16:00 hodin.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.