DIGIarena.e15.cz

Středová Fotografie týdne – opět ze světa abstrakce

První vlaštovka obvykle revoluci nedělá. Kategorie Abstrakce vystrčila dvakrát za půl roku růžky (což je její styl) a tak jsme všichni očekávali, že zůstane v profotografovaných kolejích a dá si chvíli pauzu. Jenže - jak říká kolega - pokud člověk míní, „redakční bitka“ zpravidla mění. Balianův záběr porazil i ekologickou katastrofu.
Středová Fotografie týdne – opět ze světa abstrakce

Na pohled je jasné, že titulek nelže: kompozice je ryze středová. A navíc tak okatě. Jak opovážlivé! Víme přece, že středovka prostě není to pravé ořechové! Ubírá to na dynamice, nic se v ní neděje, je to takové nudné, chtělo by to posunout doprava, doleva, nahoru, dolů, no a teď to zase padá. Ale už dost předsudků. Máme novou dobu, navíc je jaro, tak buďme shovívaví. Autor s názvem Balian ony předsudky bourá pouhým stisknutím spouště, aniž by potřeboval byť jen jediné slůvko komentáře. „Středová“ jsou dvě poloviny, skládající se v jeden kompaktní celek; urbanistická šeď i jasná oranž v rovných plochách jsou promyšleně narušovány neklidem vodních kapek a zároveň je sjednocují čisté linky soustředných elipsovitých útvarů. V úhledných diagonálách se skrývá delikatesa pro naše zraky; tady nebylo namístě váhat, čí fotka je nejlepší z celého týdne.

Klepněte pro větší obrázek 
Uprostřed se nic neděje, všichni jsou na rohu!

Pochopitelně, že na každé hladké ploše se semtam najdou i špinavé kapky: autor mohl rozhodně zvážit použití méně křiklavého fontu v rohu. Příliš velká písmenka strhávají zbytečně pozornost určenou tomu, co je uvnitř rámečku. Také je velká škoda, že fotografie není k dispozici v rozlišení, na kterém by se daly pořádně prozkoumat detaily. Hlavně ty křišťálové kapičky by stály za to. Na velikosti rozlišení však chvála bohu bodování nezávisí; výsledkem jest krásně kulatá devítka.

Snímek, který se tentokrát umístil v těsném závěsu za abstraktním vítězem, svou barevnou paletu neomezuje a s její pomocí hravě nastiňuje, co za krásu se dá najít na silnici. Prvotní okouzlení se však postupným uvědoměním mění v děs. Vždyť tyhle barvičky nemají v přírodě co dělat... Pod snímkem je podepsán Zdeněk Dvořák.

Co ještě najdeme v Balianově archívu na našem webu? Přes čtyři desítky podkladů, potřebných ke zjištění, že před sebou máme fotografa, jemuž žádná cesta není cizí. Od portrétů přes krajinky, zvířata a abstrakci až k technice; malou zastávku mezi snímky reportážními či sugestivně zachycenou architekturu nepočítaje. Ve sbírce snad už chybí jen akt. Autor neustále cestuje a testuje, zkouší míchat obecné s emocemi, někdy i šokuje. Také není z těch, kteří by zavírali dveře před moderními technologiemi, a softwarovými úpravami se snaží dosáhnout té správné atmosféry. Podstatou skvělého snímku však nejsou nikdy úpravy, ale pouze snímek samotný. I ten vítězný si je toho dobře vědom: za vše může kompozice, zejména ta středová!

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Jak přispět? Richard Sláma, Richard Sláma 18. 4. 2006, 13:13
Jak přispět? Radek 18. 4. 2006, 12:47

Další podobné články

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.