DIGIarena.e15.cz

Středová Fotografie týdne – opět ze světa abstrakce

První vlaštovka obvykle revoluci nedělá. Kategorie Abstrakce vystrčila dvakrát za půl roku růžky (což je její styl) a tak jsme všichni očekávali, že zůstane v profotografovaných kolejích a dá si chvíli pauzu. Jenže - jak říká kolega - pokud člověk míní, „redakční bitka“ zpravidla mění. Balianův záběr porazil i ekologickou katastrofu.
Středová Fotografie týdne – opět ze světa abstrakce

Na pohled je jasné, že titulek nelže: kompozice je ryze středová. A navíc tak okatě. Jak opovážlivé! Víme přece, že středovka prostě není to pravé ořechové! Ubírá to na dynamice, nic se v ní neděje, je to takové nudné, chtělo by to posunout doprava, doleva, nahoru, dolů, no a teď to zase padá. Ale už dost předsudků. Máme novou dobu, navíc je jaro, tak buďme shovívaví. Autor s názvem Balian ony předsudky bourá pouhým stisknutím spouště, aniž by potřeboval byť jen jediné slůvko komentáře. „Středová“ jsou dvě poloviny, skládající se v jeden kompaktní celek; urbanistická šeď i jasná oranž v rovných plochách jsou promyšleně narušovány neklidem vodních kapek a zároveň je sjednocují čisté linky soustředných elipsovitých útvarů. V úhledných diagonálách se skrývá delikatesa pro naše zraky; tady nebylo namístě váhat, čí fotka je nejlepší z celého týdne.

Klepněte pro větší obrázek 
Uprostřed se nic neděje, všichni jsou na rohu!

Pochopitelně, že na každé hladké ploše se semtam najdou i špinavé kapky: autor mohl rozhodně zvážit použití méně křiklavého fontu v rohu. Příliš velká písmenka strhávají zbytečně pozornost určenou tomu, co je uvnitř rámečku. Také je velká škoda, že fotografie není k dispozici v rozlišení, na kterém by se daly pořádně prozkoumat detaily. Hlavně ty křišťálové kapičky by stály za to. Na velikosti rozlišení však chvála bohu bodování nezávisí; výsledkem jest krásně kulatá devítka.

Snímek, který se tentokrát umístil v těsném závěsu za abstraktním vítězem, svou barevnou paletu neomezuje a s její pomocí hravě nastiňuje, co za krásu se dá najít na silnici. Prvotní okouzlení se však postupným uvědoměním mění v děs. Vždyť tyhle barvičky nemají v přírodě co dělat... Pod snímkem je podepsán Zdeněk Dvořák.

Co ještě najdeme v Balianově archívu na našem webu? Přes čtyři desítky podkladů, potřebných ke zjištění, že před sebou máme fotografa, jemuž žádná cesta není cizí. Od portrétů přes krajinky, zvířata a abstrakci až k technice; malou zastávku mezi snímky reportážními či sugestivně zachycenou architekturu nepočítaje. Ve sbírce snad už chybí jen akt. Autor neustále cestuje a testuje, zkouší míchat obecné s emocemi, někdy i šokuje. Také není z těch, kteří by zavírali dveře před moderními technologiemi, a softwarovými úpravami se snaží dosáhnout té správné atmosféry. Podstatou skvělého snímku však nejsou nikdy úpravy, ale pouze snímek samotný. I ten vítězný si je toho dobře vědom: za vše může kompozice, zejména ta středová!

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Jak přispět? Richard Sláma, Richard Sláma 18. 4. 2006, 13:13
Jak přispět? Radek 18. 4. 2006, 12:47

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.