DIGIarena.e15.cz

Studenti vysokých škol vystavují v Leice: Frame

Leica Gallery zahájila novou výstavu. V čele pozornosti jsou tentokrát práce studentů uměleckých škol.

Již se stalo téměř tradicí, že vždy na začátku roku jsou veřejně prezentovány výsledky fotografické soutěže FRAME, tedy soutěže, která je určena studentům vysokých fotografických škol z České republiky, Polska, Slovenska a Maďarska.

Letošní osmý ročník s přehledem obhájili čeští studenti, jímž připadli první dvě ceny a jedna speciální cena od Leicy Gallery Prague. Vybíralo se dohromady ze 130 prací od 101 fotografů. Soutěž s tímto rozsahem už může už docela jistě vypovídat o momentálním stavu fotografie, ale i kvalitách fotografických škol.

Klepněte pro větší obrázek 
1. cena: Vendula Knopová (CZ), Interpretujeme

Jakých důležitých znaků si tedy na výstavě FRAME 012 všímáme? jeden z členů poroty Bohunka Koklesová si například povšimla, že přihlášení studenti pracovali obvykle s inscenovanou fotografií, která byla často ještě dotvářena v počítači. Z prostorů vévodí buď zpustošené krajiny nebo okraje měst s pohledy na banální objekty.

Podle mého názoru se mnohé fotografické soubory jako by ‚vezly‘ na křídlech určitých trendů současné fotografie, nebo lépe nedávné fotografie. Bylo z nich cítit vyčerpanost a zvětralost, i když disponovaly výraznou barevností a spektakulárně působící dramaturgií,“ říká Bohunka Koklesová.

Klepněte pro větší obrázek 
2. cena: Martin Novák a Tomáš Lumpe (CZ), Dual autenticity

Co se z české fotografie naopak vytrácí, je obliba dokumentární a reportážní fotografie, která má nejen u nás, ale v celé střední Evropě bohatou historii. Vypovídá to o tom, že ze škol pomalu mizí zaměření na dokumentární fotografii. Na tom měl nepochybně obrovský podíl také nástup digitální technologie. Ale ani řemeslo z těchto fotografií necítíme, um ustoupil před tématem, které hraje v současné konceptuální fotografii zásadní roli.

Klepněte pro větší obrázek 
3. cena: Zuzana Pustaiová (SK), Trivial stories – Trip to mountains

Pestrý výběr finalistů

Co například vedlo studentku bratislavské umělecké školy Zuzanu Pustaiovou, aby vytvořila sérii Trivial stories – Trip to mountains, která je už od pohledu nápadná ne zrovna vábnou kvalitou a přinejmenším podivným námětem? Studentka zobrazuje uzavřený svět domácího prostředí, ze kterého dva aktéři – starší lidé – nemají potřebu a ani chuť vycházet. „Starají se o zahradu a vinici, kterou vlastní. Avšak nemají peníze a jsou líní, aby šli na výlet,“ popisuje situaci fotografka, jež v nahraném příběhu zachytila své rodiče.

Klepněte pro větší obrázek 
Cena Leica Gallery Prague: Michaela Pospíšilová Králová (CZ), In between time

Odlišně působí série To my grandparents od Štěpánky Pasekové z umělecké školy v Ústí nad Labem. V jejích abstraktních snímcích jsem hledala jakýsi vyšší smysl, ale myšlenka nepřicházela a nepřicházela. Zdánlivá složitost byla po chvilce až na obtíž. Příběh těchto fotografií se nakonec, po nahlédnuté do brožury, kterou dostane každý spolu se vstupenkou, jeví jako zajímavější než příběh v nich.

Klepněte pro větší obrázek 
Michaela Čejková, Forestmades

Autorka se vyznává ze své bolesti z nenadálé smrti prarodičů. Tyto pocity přitom přirovnává k pocitům, které měla, když zjistila, že fotografie dopadly po chybě při zpracování filmu jinak, než očekávala. Nakonec však v této náhodě našla jistou přitažlivost a snímky vyhodnotila jako zdařilé.

Klepněte pro větší obrázek 
Michaela Pospíšilová Králová, In between time

Osobně nejvíc oceňuji sérii od studentky z FAMU Michaely Čejkové. Její téma považuji za nejoriginálnější, ale i za nejvíce upřímné. Čejková zobrazuje ve své práci jakési zvláštní a tajemné objekty, které skládala z přírodních materiálů nasbíraných intuitivně na procházce v lese. Celý soubor fotografií působí celistvě a promyšleně, škoda jen těch laciných dřevěných rámečků, do nichž snímky vložila.

Klepněte pro větší obrázek 
Zuzana Pustaiová – Trivial stories - Trip to mountains

Výstava FRAME 012 láká především svou pestrostí. Každý autor je vlastně svým výběrem tématu a jeho propracováním jedinečný. Negativní stránku výstavy vidím v tom, co už tu bylo nakousnuto. Mám dojem, že kdybych nedostala brožuru, kde si přečtu vysvětlení jednotlivého souboru od jeho autora, tak budu odcházet s velkým pocitem nepochopení. Ale to není problém pouze této výstavy, to je problém současné fotografie celkově.

Klepněte pro větší obrázek 
Vendula Knopová, ze souboru Interpretujeme

Oficiální výsledky FRAME012:

1. cena: Vendula Knopová (CZ), Interpretujeme
2. cena: Martin Novák a Tomáš Lumpe (CZ), Dual autenticity
3. cena:
Zuzana Pustaiová (SK), Trivial stories – Trip to mountains

finalisté: Michaela Čejková (CZ), Forestmades, Štěpánka Paseková (CZ), To my grandparents, Daniel Peschl (SK), To the mountains

Cena Leica Gallery Prague: Michaela Pospíšilová Králová (CZ), In between time

Výstavu FRAME 012 můžete shlédnut v Leica Gallery Prague do 10. února 2013.

Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Martine, stačí to pro to, aby ses na to přij… Andrea 15. 1. 2013, 16:13
Ak táto súťaž vypovedá o momentálnom stave f… HIMSOULS 14. 1. 2013, 12:01
Asi půjdu proti proudu (ale určitě ne záměrn… Martin D 14. 1. 2013, 09:40
Ostal som úplne paf. Moja malá dcéra robí le… Miloš Kováč 12. 1. 2013, 21:58
"Ale ani řemeslo z těchto fotografií necítím… Kristína Ovečková 12. 1. 2013, 15:03

Další podobné články

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát