DIGIarena.e15.cz

Svět Wondergroundu v Příběhu jedné fotografie

V lednu ocenila redakce časopisu DIGIfoto jako vítěznou Fotografii týdne Wonderground Ivo Klokočníka. Protože má tento experimentální snímek zajímavé pozadí svého vzniku, požádali jsme jeho autora, aby přiblížil čtenářům okolnosti, za jakých dílo pořídil.
Svět Wondergroundu v Příběhu jedné fotografie

Fotografia “Wonderground” vznikla v nemeckom Mníchove pri ceste z nákupného centra do hotela. Na fotografii je zachytený oblúkový strop nad nástupišťom stanice metra “Theresienwiese”.

Klepněte pro větší obrázek
Kloki: Wonderground
Kliknutím na fotografii se můžete zapojit do diskuse

Stanicu tvoria dva “tunely”, ktoré sú pokryté plechovým obložením žltej farby. Fotoaparát som vtedy ešte nemal uložený v batohu, tak som si čakanie na metro krátil “zbežným” fotografovaním. Začal som fotografovaním nástupiska, ale po chvíli som si uvedomil, že tunelový tvar poskytuje oveľa lepšie možnosti pri fotografovaní smerom nahor, k stropu. 

Nasvietenie scény bolo vďaka žiarivkovým lampám nad nástupišťom dramatické a svetlo pomaly ustupovalo tieňu v bočnej časti tunela. Fotografoval som z ruky s oporou remienka na krku a so zapnutým stabilizátorom obrazu Anti-Shake. Pri citlivosti snímača ISO 200 a clone 5 som riskol čas 1/4 s, ktorý sa mi podarilo udržať. Vzniknutý obrazový šum som odstránil programom Neat Image. Pri ďalšom opracovávaní fotografie som testoval a zvažoval úpravy tak, aby som dosiahol čo najpôsobivejšieho výsledku.

Pokusmi sa mi potvrdilo, že “menej je niekedy viac” a zostal som pri otočení fotografie o 180 stupňov a zmene farebnosti. Práve otočenie fotografie dole hlavou vytvorilo z menej štandardného nakloneného stropu netušený sci-fi priestor. Potom som už len experimentoval so zmenou odtieňa. Z pôvodnej žltej som sa  cez umelohmotnú fialovú dostal k “matrixovej” zelenej a u nej som aj zostal. Výsledkom úprav je neskutočná fotografia pôsobiaca ako obrázok z 3D modelovacieho programu. S tým rozdielom, že všetky objekty aj nasvietenie sú skutočné.

Technické údaje k fotografii:
Fotoaparát: Minolta DiMAGE A1
Expozícia: clona 5, čas 1/4 s, citlivosť ISO 200, Anti-Shake
Použitá ohnisková vzdialenosť: 7.2 mm (28 mm ekvivalent pre kinofilm)

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Klasická otázka Seeker 8. 5. 2005, 20:04
Pěkné, ale ... mujgi@seznam.cz 4. 3. 2005, 08:16
libi wouk 1. 3. 2005, 19:55

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!