DIGIarena.e15.cz

Svoboda pohybu s fotografií týdne: Snowjam 1

Kolem vás sviští vítr, lehce se třepete při přejíždění drobných nerovností sněhu. Vibrace přecházejí z chodidel, přes kolena až do kyčlí.

Maximální soustředění a skok. Najednou je ticho a vy jen plachtíte vzduchem. Jednoduchý trik provedený ve vzduchu a opět pád do rampy. Lyžování i snowboarding přinášejí člověku zvláštní pocit volnosti. Rychlost pumpuje adrenalin do žil a potřeba přesně na desetinu sekundy zkoordinovat všechny pohyby činní celou činnost velmi vzrušující. Lyžař často ani neví, zda jede více podle pocitu nohou nebo zraku. Jakoby jeho nohy, které jsou ve vazbě na sníh, byly dalším smyslem a staly se rádci toho, jak se rozhodnou, kdy přitlačit, kde počkat na co si dát pozor.

Klepněte pro větší obrázek
Snowjam 1; foto kozakm

Skok je pak něčím ještě svobodnějším. Ve chvíli, kdy se prkno odlepí od sněhu je již vlastně téměř vše dáno, je jen málo toho, co lze změnit či upravit – ve vzduchu se není o co opřít, kde přibrzdit. Hra těla a mysli, svobodný pohyb a pocit nutné preciznosti. To jsou jen některá lákadla proč skákat. Ale asi nejlepším je pocit určité volnosti, kdy člověk, lehce ovíván vzduchem, pociťuje nevázanou volnost svého pohybu.

Martin Kozák všechno toto dokázal zachytiti na snímku Snowjam 1 ke kterému je téměř zbytečné přidávat nějaký další hlubší komentář. Snad jen, že za všimnutí stojí kousky sněhu, které září proti černému pozadí a dotvářejí tak pocit rychlosti, dynamiky a agresivity celého sportovního výkonu v rámci soutěže Quiksilver Snowjam 2011.

Gratuluji Martinovi Kozákovi k povedenému sportovnímu snímku, který se stává fotografií týdne a jemuž není možné po technické stránce nic vytknout a i kompozičně rozhodně stojí za nejeden pohled či uvážení. Neortodoxie se tentokráte rozhodně vyplatila. Nyní si však dovolím pozvat na prohlídku některých dalších snímků, které stojí za pozornost a přinesl je uplynulý týden.

Klepněte pro větší obrázek
Jak jsem šel I. na věž; foto Jokr7

Jokr7 nabízí kompozičně zajímavý snímek s názvem Jak jsem šel I. na věž který využívá odrazu světla ve výkladní skříni a vytváří tak scénu, za kterou by se nemusel stydět ani protřelý kolážista. Přitom s hravostí a lehkostí autorovi vlastní.

Klepněte pro větší obrázek
Mužská záležitost aneb o řeči těla; foto oko-nomada

Své kouzlo mají také nijak nepřipravované a nearanžované momentky, které člověk často vyfotí bez hlubšího úmyslu a nakonec z nich vzejde povedený počin, kterému nechybí vtip či nadhled. A když k tomu připojíme dobré technické provedení a přiléhavý název, získáme fotografii Mužská záležitost aneb o řeči těla, kterou pořídil oko-nomada.

Klepněte pro větší obrázek
Fotograf; foto auge

Pohled na nadšeného zkušeného fotografa očima fotografa. To je inkluze, kterou vytvořil auge se svým snímkem Fotograf. Říká se, že oči jsou oknem do duše. Pokud je to pravda, můžete nahlédnout.

Klepněte pro větší obrázek
Úlitba Virakočovi...; foto Vojen Benda

Úlitba Virakočovi... je krásným snímkem z ostrova na jezeře Titicaca na hranici Bolivie a Peru. Místní šaman provádí rituály, které odkazují na hluboké a prastaré tradice jeho předků, což dokreslují ruiny indiánských staveb, které se okolo něj nacházejí. Poutavost rituálu pak podtrhuje strhující scenérie s jezerem v pozadí. Autorem snímku je Vojen Benda.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.