DIGIarena.e15.cz

Tajemství vzniku mimořádných fotografií

Seznam kapitol
Každý den vzniká mnoho milionů fotografií. Mezi nimi je tisíce krásných snímků. Některé jsou neobyčejné, výjimečné. Jenom o zlomku z nich se dá říci, že jsou vynikající, mimořádné.

Jediné, co je opravdu nenahraditelné, jsou nápady a vize. Bez nich mimořádná fotografie téměř nikdy nevznikne. Megapixely, zoomy, konvertory a ostatní technické záležitosti jsou v této souvislosti nepodstatné.

Každý fotoaparát je konstruován pro zachycení vizuální informace a můžete zaznamenat mimořádné snímky. Některé přístroje k tomu mají více instrumentů, ale bez invence fotografa jsou tyto nástroje spíš na obtíž.

Nápady a vize, o kterých píši, většina fotografů získá fotografováním a studiem. Výjimkou je talent „shůry“, zejména odhalený. U mnohých zatím pouze dřímá. Chci zdůraznit, že vůbec nedegraduji ostatní fotografie, kterých je naprostá většina. Naopak, velmi si vážím každého, kdo se snaží fotografovat. Jednoduchost pořízení fotografie a možnost masové komunikace však způsobují, že u většiny snímků je znát příklon k jejich informativní části.

Všechno je o oku

U fotografování je na rozdíl od malířství rozhodující obsah. Množství technik zaznamenání obsahu je omezené. Právě hledání obsahu je v drtivé většině zásadní pro budoucí snímek. Vize autora ve smyslu hledání obsahu a formy provedení je podstatou špičkových snímků ve všech oborech fotografie. S tím souvisí představa o možném technickém provedení a postprodukci.

Reakcí na autorovu invenci realizovat svojí vizi jsou emoce zprostředkované vizuální cestou. Při prohlížení fotografií otáčíte jednu po druhé a jenom u některých se zastavíte. Důvodem mohou být: zaznamenané rozhodující okamžiky, výrazy osob, kontrasty obsahů, umístění prvků obrazu, světlo, linie, tvary, rytmus, vzor, struktura.Všeobecná míra zaujetí je měřítkem emocionálního účinku snímku a svědčí o jeho kvalitách.

Snímek tety na pláži může mít emocionální účinek, i když bude nevalných kvalit, ale pouze pro úzký okruh známých. Naopak téměř každý se zastaví u fotografií s obecně známým, hrozivým nebo třeba erotickým obsahem, i když půjde o jakékoli zobrazení. S tímto fenoménem pracuje hlavně bulvár. Na autorovi snímku i divákovi je, aby k tomu zaujal postoj. V novinářské fotografii je pro redaktory nejdůležitější okamžik a událost, i když jsou i jiné způsoby reportážní práce, třeba hledání symboliky nebo zobecnění.

Obecně není možné posuzovat odděleně obsah fotografie a její grafickou skladbu. To platí jenom v úvahách nad hotovou fotografií. Při fotografování se věci zjednodušují. Známe záměr, úkol, máme nápad. Je důležité vše co nejlépe zapracovat do snímku. To platí nejenom pro reportáž a dokument, ale i pro ostatní fotografické žánry. Dobrý reportér očekává rozhodující záběr a je u něj, stejně jako krajinář u rozhodujícího světla, portrétista model naaranžuje nebo výraz zahlédne atd.

Subjektivně objektivně?

Hodnocení fotografií je velmi individuální a nedovedu si představit, že někdo může zařadit snímek do nejvyšší kategorie jinak, než pro sebe. Objektivním měřítkem je obecná shoda co nejširší veřejnosti, často vyjádřena i cenou.

Musím zmínit jednu fotografii, která je podle mého názoru naprosto mimořádná. Kdybych musel označit absolutně „nejhezčí“ fotografii, tak bych zvolil snímek Afgánská dívka, který vytvořil známý americký fotoreportér Steve McCurry. Na obálce National Geographic obletěla celý svět.

Klepněte pro větší obrázek 
Afghánská dívka, foto: Steve McCurry

Afgánská Mona Lisa by se dala nazvat mladá dívka na fotografii. Její vesnici napadli sovětští vojáci s vrtulníky a zabili oba rodiče. Se sourozenci a babičkou šla přes hory do uprchlického tábora Nasir Bagh v Pákistánu. Tady jí v roce 1984 potkal Steve McCurry. Všechno je na fotografii zaznamenáno.

Steve McCurry používá většinou základní objektiv 50 mm a lehce širokoúhlý 35mm nebo zoom 28–70 mm. To znamená, že se k fotografovanému objektu musí dostat blízko. Pozorování lidí a kontakt s nimi je vizí Steva McCurryho. Fotograf říká: „první věc, kterou musíte udělat, je pozorovat lidi“ a dále uvádí: „podle mě chyba, kterou fotografové často dělají je, že vidí lidi, které fotí, jako odlišné“. Je patrné, že McCurry je obdařen velkou mírou sociální inteligence a jistým osobním kouzlem, což je předpokladem pro fotografování tohoto typu.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 33 komentářů

Nejnovější komentáře

Jeden z nejlepších filmů o fotografech konfl… pfoto 11. 8. 2016, 14:33
Chtel bych podekovat panu Horkemu za jeden z… Troll 18. 7. 2013, 19:45
Tak jsem si chtěl přečíst příspěvky tipu, ja… Josef 17. 7. 2013, 23:53
Souhlasím s vámi ve všem a s Josou také zako… Karel Horký 16. 7. 2013, 18:39
Dobra, zakopeme valecnou sekyru, ja nemuzu a… Josa 16. 7. 2013, 16:57

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.