DIGIarena.e15.cz

Tak pravil LaChapelle – podívejte se na fotky z aktuální výstavy

Pražská galerie Rudolfinum hostí výstavu děl jednoho z nejvýznamnějších světových fotografů. Následující výběr snímků berte jako malou pozvánku na událost, která rozhodně stojí za vidění.

Americký rodák David LaChapelle se již od poloviny devadesátých let řadí v první lize světové fotografie. Jeho snímky rozpoznáte okamžitě pro jejich nezaměnitelný styl, přetékající barvami, emocemi a spoustou skrytých detailů, lákajících pozorného diváka k zamyšlení – často až epických či biblických rozměrů. Ve smyslu rozměrů fyzických jsou originální fotografie tištěny na obří formáty, kterým jakákoliv knižní, neřku-li webová reprodukce, nemůže ani přinejmenším konkurovat.

Pražská LaChapellova výstava v Rudolfinu se vymyká svým retrospektivním pojetím a představí i jeho rané práce z 80. let, jež bývají tímto způsobem prezentovány jen zřídka. Vedle nich zde narazíte na většinu jeho nejznámějších fotografií, včetně monumentální Potopy.

Ještě než se vrhnete vstříc těmto úžasným obrazům, přijměte pozvání přímo z pera jejich autora.

Tak pravil LaChapelle…

„Milí diváci,
představuji zde výběr snímků, které nejlépe ilustrují témata, jimž se soustavně věnuji celý život. Od některých nejranějších prací, které jsem v 80. letech vytvořil a vystavoval v galeriích newyorské East Village, přes léta tvorby pro časopisy, kdy jsem pracoval se slavnými osobnostmi a módními publikacemi s cílem oslovit široké publikum, vytvářet konceptuálně vyhraněné fotografie a zároveň jimi zpochybňovat samotné společenské struktury, které jim daly vzniknout.

Vyvrcholením je pak rok 2006, kdy jsem se uchýlil do ústraní a bilancoval svůj dosavadní život v chatě v deštném pralese, kde jsem nalezl útočiště a kterou dodnes považuji za svůj domov. Toto hloubavé pohroužení do sebe otevřelo další životní kapitolu, pomáhal jsem budovat udržitelnou hospodářskou usedlost na ostrově v tropech a tato zkušenost mne probudila a osvobodila mne k tomu, abych se mohl zamyslet nad svým životem. Zkoumáním paradoxu, jímž se mi můj život jeví, nalézám onu nit, která jej propojuje.

Během všech mých tvůrčích etap mi vždy šlo o to diváka zaujmout, oslovit ho, navázat s ním spojení, ať už na mé snímky narazí kdekoli. Spojení, sdělování myšlenek, pocitů, posedlostí, snů a vizí. Tyto snímky vznikaly převážně intuitivně – nápady jsem realizoval se spolupracovníky, s nimiž jsem sdílel společné živé, pulzující vědomí. Jako hudebníci improvizující na jakési „vizuální jam session“ a snažící se dosáhnout obrazové harmonie, která – doufejme – diváka zasáhne jako hudba.

Nejsem přitom zodpovědný za vše, co vychází najevo, jsem jen prostředníkem, skrze nějž se obrazy odkrývají. Představují se zde myšlenky, které problematizují a zkoumají oblast mimofotografické reality, života po smrti, duševna, našeho složitého vztahu k modernímu světu a přírodě, co znamená být člověkem v dnešní neobyčejně nejisté době, jde tu o pokus porozumět velkému paradoxu našeho světa vezdejšího i světa vnitřního. Vědomí nám říká, že se nacházíme v nadějném okamžiku, okamžiku apokalypsy i zázračna. Je mou nejupřímnější nadějí, že při prohlížení těchto snímků divák zažije okamžiky poznání, pochopení a společně sdílené krásy; právě souznění s vizuálnem nás propojuje. Žádám jen otevřené srdce a otevřenou mysl.

Upřímně váš,
David LaChapelle“

Klepněte pro větší obrázek
David LaChapelle: Courtney Love - Pieta
© David LaChapelle, courtesy Fred Torres Collaborations
Předchozí KAPITOLY Následující


celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Zkrátka názor znalce.. B-] SPAWNY 12. 1. 2012, 13:32
Vytvořil si brandname a možná fotí prostě to… Daemonius 6. 1. 2012, 18:01
LaChapelle si dokázal najít styl a dostat se… Honza Homola 6. 1. 2012, 13:01
Tohle jsou jako fotky ? Tohle jsou kycovi… Izak 6. 1. 2012, 12:49
Dvojité rande se náhodou vydařilo :-D. helena 6. 1. 2012, 09:56

Další podobné články

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!