DIGIarena.e15.cz

Tak pravil LaChapelle – podívejte se na fotky z aktuální výstavy

Pražská galerie Rudolfinum hostí výstavu děl jednoho z nejvýznamnějších světových fotografů. Následující výběr snímků berte jako malou pozvánku na událost, která rozhodně stojí za vidění.

Americký rodák David LaChapelle se již od poloviny devadesátých let řadí v první lize světové fotografie. Jeho snímky rozpoznáte okamžitě pro jejich nezaměnitelný styl, přetékající barvami, emocemi a spoustou skrytých detailů, lákajících pozorného diváka k zamyšlení – často až epických či biblických rozměrů. Ve smyslu rozměrů fyzických jsou originální fotografie tištěny na obří formáty, kterým jakákoliv knižní, neřku-li webová reprodukce, nemůže ani přinejmenším konkurovat.

Pražská LaChapellova výstava v Rudolfinu se vymyká svým retrospektivním pojetím a představí i jeho rané práce z 80. let, jež bývají tímto způsobem prezentovány jen zřídka. Vedle nich zde narazíte na většinu jeho nejznámějších fotografií, včetně monumentální Potopy.

Ještě než se vrhnete vstříc těmto úžasným obrazům, přijměte pozvání přímo z pera jejich autora.

Tak pravil LaChapelle…

„Milí diváci,
představuji zde výběr snímků, které nejlépe ilustrují témata, jimž se soustavně věnuji celý život. Od některých nejranějších prací, které jsem v 80. letech vytvořil a vystavoval v galeriích newyorské East Village, přes léta tvorby pro časopisy, kdy jsem pracoval se slavnými osobnostmi a módními publikacemi s cílem oslovit široké publikum, vytvářet konceptuálně vyhraněné fotografie a zároveň jimi zpochybňovat samotné společenské struktury, které jim daly vzniknout.

Vyvrcholením je pak rok 2006, kdy jsem se uchýlil do ústraní a bilancoval svůj dosavadní život v chatě v deštném pralese, kde jsem nalezl útočiště a kterou dodnes považuji za svůj domov. Toto hloubavé pohroužení do sebe otevřelo další životní kapitolu, pomáhal jsem budovat udržitelnou hospodářskou usedlost na ostrově v tropech a tato zkušenost mne probudila a osvobodila mne k tomu, abych se mohl zamyslet nad svým životem. Zkoumáním paradoxu, jímž se mi můj život jeví, nalézám onu nit, která jej propojuje.

Během všech mých tvůrčích etap mi vždy šlo o to diváka zaujmout, oslovit ho, navázat s ním spojení, ať už na mé snímky narazí kdekoli. Spojení, sdělování myšlenek, pocitů, posedlostí, snů a vizí. Tyto snímky vznikaly převážně intuitivně – nápady jsem realizoval se spolupracovníky, s nimiž jsem sdílel společné živé, pulzující vědomí. Jako hudebníci improvizující na jakési „vizuální jam session“ a snažící se dosáhnout obrazové harmonie, která – doufejme – diváka zasáhne jako hudba.

Nejsem přitom zodpovědný za vše, co vychází najevo, jsem jen prostředníkem, skrze nějž se obrazy odkrývají. Představují se zde myšlenky, které problematizují a zkoumají oblast mimofotografické reality, života po smrti, duševna, našeho složitého vztahu k modernímu světu a přírodě, co znamená být člověkem v dnešní neobyčejně nejisté době, jde tu o pokus porozumět velkému paradoxu našeho světa vezdejšího i světa vnitřního. Vědomí nám říká, že se nacházíme v nadějném okamžiku, okamžiku apokalypsy i zázračna. Je mou nejupřímnější nadějí, že při prohlížení těchto snímků divák zažije okamžiky poznání, pochopení a společně sdílené krásy; právě souznění s vizuálnem nás propojuje. Žádám jen otevřené srdce a otevřenou mysl.

Upřímně váš,
David LaChapelle“

Klepněte pro větší obrázek
David LaChapelle: Courtney Love - Pieta
© David LaChapelle, courtesy Fred Torres Collaborations
Předchozí KAPITOLY Následující


celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Zkrátka názor znalce.. B-] SPAWNY 12. 1. 2012, 13:32
Vytvořil si brandname a možná fotí prostě to… Daemonius 6. 1. 2012, 18:01
LaChapelle si dokázal najít styl a dostat se… Honza Homola 6. 1. 2012, 13:01
Tohle jsou jako fotky ? Tohle jsou kycovi… Izak 6. 1. 2012, 12:49
Dvojité rande se náhodou vydařilo :-D. helena 6. 1. 2012, 09:56

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.