Technologie CCD snímače

Technologie CCD snímače

Digitální snímače se staly hlavním kritériem v poměřování výkonů digitálních fotoaparátů. Výrobci se nás tedy snaží neustále zaplavovat novými typy snímačů se stále vyšším rozlišením. Za vysokými čísly pixelů se však leckdy může skrývat nejeden zádrhel. Abyste dokázali číst mezi řádky reklamních letáků, je potřeba vědět, jak takový snímač vlastně funguje.

Digitální fotoaparáty se pomalu ale jistě stávají spotřebním zbožím. Okruh nových majitelů se rozrůstá a ti, co už nějaký digitál vlastní delší dobu, se poohlížejí po novém. Honba za stále lepším snímačem vám však může přinést méně užitku, než by si vaše provětraná peněženka zasloužila. Když už se poohlížíte po novém přístroji, vždy si klaďte otázku, zda nekupujete více než potřebujete.

Kolik je to mnoho?
Nevíte, kolik potřebujete megapixelů? To jsou jednoduché počty. Na Fotku 10×15 cm a prohlížení na monitoru vám bohatě stačí 2 Mpx. Se 3-4 megapixely si můžete troufnout na zhruba dvakrát tak velkou fotografii a u přístroje o rozlišení 5-6 Mpx oceníte až při velikosti zvětšeniny A4.
Rozlišení však pouze informuje o počtu buněk na CCD snímači, o jeho kvalitě vám neřekne zhola nic. Daleko větší vliv na kvalitu výsledného obrazu má totiž dynamický rozsah snímače. Čím lepší je dynamický rozsah, tím větší rozpětí jasů ve scéně jste schopni zachytit, aniž by vám jasy mizely ve "vypálené" bílé a tmavé partie se neslívaly do černé. Velký dynamický rozsah zároveň znamená větší odstup signálu od šumu a tím i lepší kvalitu při vyšším ISO.

Dobré je tedy vzít v úvahu parametry, které mají na dynamický rozsah vliv. Tím nejobecnějším je velikost buněk použitých na snímači. Jednu buňku si můžete představit jako malou nádobku. Čím větší je, tím více světla pojme. A o to tu jde. Výrobci často ve snaze směstnat na malý prostor příliš mnoho nádobek - pixelů, jsou nuceni jejich velikost značně omezit. Tím ale zároveň zhorší jejich užitné vlastnosti.

S kalkulačkou v ruce
Velikosti buněk se přístroj od přístroje liší a přesto se jim nevěnuje téměř žádná pozornost. Přitom snímač s malým počtem velkých buněk může mít daleko lepší vlastnosti než snímač s počtem buněk daleko vyšším. Názorným příkladem mohou být nejnovější přístroje s 8Mpx snímači. Jádro přístroje a optika byla většinou převzata v zájmu úspor z předchozího 5Mpx modelu. V důsledku toho musejí mít kvůli kompatibilitě optiky nové snímače stejnou velikost. Vyššího rozlišení na stejné ploše však dosáhly pouze za cenu zmenšení rozměrů buněk a tím i zhoršení náchylnosti k šumu a snížení dynamického rozsahu.

U snímačů s vysokým rozlišením navíc nastupuje ještě jeden zádrhel. Kompaktní EVF zrcadlovky jsou často vybaveny zoomy o velikém rozsahu. Uživatelé chtějí co možná největší rozsah ohnisek v jednom a vysoké rozlišení zároveň. Jenže objektivy o takovém rozsahu nedokáží ani tolik detailů vykreslit a použití vysokého rozlišení tak nemusí nutně znamenat více podrobností v obraze. Spočítat hustotu nebo velikost bodů je při tom s kalkulačkou práce na pár sekund. Stačí pouze vydělit velikost snímače počtem bodů, údaje jsou dostupné v manuálu každého přístroje nebo na internetu.

Kdo je kdo
Většina výrobců snímače CCD (Charge Coupled Devices) sama nevyvíjí a kupuje je od často stejných dodavatelů. Přesto se najdou tací, kteří vsází na vlastní vývojový model. Pojďme se tedy podívat na ty základní.
Historicky nejstarším typem snímače je CCD. Poprvé byl použit ve skenerech a kamerách již bezmála před 30 lety. Jedná se o síť miniaturních polovodičových fotobuněk, které při dopadu světla vyrábějí elektrický náboj. Náboj pak putuje v řadě až ke kraji snímače a celý cyklus se může opakovat. Vůbec první digitál na světě Sony Mavica byl vyroben roku 1981 a byl osazen CCD snímačem o rozlišení 570 × 490 pixelů.


Sony Mavica


Zatímco CCD se daří od nepaměti, od snímačů typu CMOS (Complementary Metal Oxid Semiconductors) v oblasti digitální fotografie nikdo příliš nečekal. Přesto se jejich vývoj stal u firmy Canon jednou z hlavních příčin pozdějšího úspěchu v této oblasti. První přístroj osazený snímačem CMOS představili v roce 1996 - jednalo se o digitální zrcadlovku Canon D30 o rozlišení 3 Mpx. Nejnovější zrcadlovka Canon D300 oplývá vysokým dynamickým rozsahem a malou spotřebou energie.

Pokračování 2 / 2

Malý a velký brácha

Ani CCD však nezůstalo od dob svého vynalezení beze změny. Firma Fujifilm vyrábí v dnešní době již dokonce 4. generaci vlastních snímačů označovaných jako Super CCD. Od běžného CCD se liší hlavně tvarem buněk. Běžné CCD má tvar buněk čtvercový, kdežto buňky Super CCD jsou osmiúhelníkové. Tím je dosaženo větší plochy buněk při stejném rozlišení, což jak už víme je dobré pro dynamický rozsah.
Zajímavým pokusem o radikální prodloužení dynamického rozsahu je Snímač 4. generace Super CCD SR.


Super CCD SR

Ten má na místo jedné buňky dvě. Jednu menší, která je méně citlivá a druhou větší, která je citlivá víc. Vysoké jasy, které již velká buňka nepojme by měla zachytit menší méně citlivá a po součtu hodnot by nemělo dojít k vypálení jasů. V praxi byl tento snímač poprvé nasazen u kompaktu Fujifilm FinePix F 700 a výsledky nebyly zdaleka takové, jak se očekávalo. Uvidíme, jak si povede u profesionální zrcadlovky S3 Pro.

Barevný sandvič
Velmi netradiční koncept byl rovněž představen na veletrhu PMA v roce 2002 firmou Foveon. Ta se nechala inspirovat klasickým negativem a uspořádala snímač Foveon X3 jako tři polopropustné vrstvy nad sebou, z nichž každá zachycuje jednu barevnou složku. Očekávaný boom nové technologie sice nenastal, nicméně snímač dosahoval konkurenceschopných výsledků a jeho vývoj stále pokračuje.


Foveon X3


Obraz dělá snímač a jeho správný výběr není lehká záležitost. Rozhodně však neplatí, čím více pixelů, tím více muziky. Do ostře sledovaných parametrů při výběru vhodného přístroje byste toho měly zahrnout trochu víc.

Jak funguje snímač: Snímač je soustava do pravoúhlé mřížky uspořádaných fotobuněk. Jednotlivé buňky přeměňují dopadající světlo na elektrický náboj, který se převádí v A/D převodníku na digitální záznam. Buňky reagují pouze na intenzitu světla a nerozeznávají jeho barvu. Proto se před sousední buňky dávají tři různě barevné filtry. Každá z nich pak "vidí" pouze jednu složku barevného spektra a výsledná barva bodu se dopočítá (interpoluje) za pomocí údajů z okolních buněk. Pro zesílení světla se často nad filtry umisťují ještě malé čočky.

Určitě si přečtěte

Články odjinud