DIGIarena.e15.cz

Test: Světelný zoom pro 4/3

Seznam kapitol
S testováním základních světelných zoom objektivů jste se již mohli setkat na stránkách papírového DIGIfota. Tentokrát jsme se zaměřili na Olympus.

Spolu s nákupem digitální zrcadlovky máte snad u všech výrobců možnost získat základní zoom objektivy v setu za příjemnější cenu, než pořízení těla a objektivu samostatně. Kvalita konstrukce a kresby těchto setových objektivů bývá velmi variabilní. Kresebné vlastnosti těchto modelů mohou některým fotografům vyhovovat celý život jejich přístroje, nebo naopak – budou je chtít vyměnit za jiné, lepší. Jednou z rozhodujících vlastností může být také světelnost.

Klepněte pro větší obrázek 
DSLR Olympus E-3 a testované objektivy. Zleva: Sigma, Olympus a Leica (na těle přístroje) 

Do testu jsme proto zařadili tři modely, jejichž světelnost na nejkratším ohnisku začíná na cloně F2,8: Olympus 14–54 mm F2,8–3,5 Zuiko Digital, Leica D Vario-Elmarit 14−50 mm F2,8−3,5 ASPH a Sigma 18–50mm F2,8 EX DC Macro. Objektivy jsme testovali na těle digitální zrcadlovky Olympus E-3. Všechny snímky byly pořízeny do formátu RAW a konvertovány v Adobe Camera RAW.

Olympus 14–54 mm F2,8–3,5 Zuiko Digital

Olympus řadí tento model do třídy PROFI, čemuž odpovídá jeho cena. Zda i obrazová kvalita, se dozvíte na následujících řádcích. Nabízí jej v setu spolu s digitálními zrcadlovkami E-3 a E-510.

Klepněte pro větší obrázek
Olympus 14–54 mm F2,8–3,5 Zuiko Digital

Na první pohled a dotek působí konstrukce 14–54mm Olympusu více plastově. Po přepočtu pracujete s ohniskovým rozsahem 28–108 mm. Sejmutí přední krytky objektivu jde špatně s nasazenou sluneční clonou, podobně je tomu tak i u testované Sigmy. Jinak je tomu u 14–50mm objektivu Leica, kde jde s krytkou pohodlně manipulovat i se sluneční clonou na objektivu. Olympus na nejdelším ohnisku vykazuje menší vůli.

Objektiv ostří interně a dovolí vám ručně přeostřit i se zapnutým autofokusem (nastavením režimu AFMF na těle fotoaparátu). Prstence pro zoom i ostření jsou pogumované. Jak u Olympus objektivů bývá časté, ostřící prstenec má velmi jemný chod při ručním ostření. Přední část se při ostření neotáčí, stejně jako u zbylých dvou objektivů v testu.

Při plně odcloněném objektivu se na nejkratším ohnisku setkáte s měkčí kresbou. Celková ostrost se zlepší již po zaclonění o jednu pracovní clonu. K dosažení perfektní ostrosti v rozích obrazu zde budete muset zaclonit na F8. Na delších ohniscích je obraz dostatečně ostrý i s nejmenším zacloněním. Přesto ani zde neuškodí zaclonit o jednu až dvě clony. Ztrátu celkové ostrosti – difrakci – můžete pozorovat od clony F16. Z testovacích obrazců jsme odečetli rozlišení 1 800 lph. Tuto hodnotu si Olympus drží v celém rozsahu ohnisek. 

Chromatickou aberaci hodnotíme jako nízkou, přestože na 14mm ohnisku zasahuje až do třetiny obrazu. Na delších ohniscích ji vůbec nespatříte. V protisvětle dochází k celé řade odlesků vnitřní konstrukce. Kromě toho se však také potkáte se snížením přenosu kontrastu a vznikem závoje. Velmi dobře si však poradil se zvládnutím vinětace. Počáteční ztrátu jasu v rozích, okolo 20 až 25 procenty, snadno potlačíte zacloněním na F5,6. Při této cloně se již dostanete na slabých 10 % ztráty, což je velmi slušný výsledek. Bokeh v této třídě objektivů se drží průměru; na testovaných snímcích bylo patrné zdvojení hran ležících mimo zaostřenou oblast.

Na výbornou zvládá sférické zkreslení, které na nejkratším i na nejdelším ohnisku nemůžeme hodnotit jinak než jako neměřitelné. Na 14mm ohnisku však může být při fotografování architektury nepříjemné lehké vlnkovité prohnutí linií.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: 12-60 Malinm 7. 5. 2008, 11:08
Sigma 18-50mm f2,8 EX macro LiborTom 5. 5. 2008, 16:18
Re: 12-60 Irmo 5. 5. 2008, 14:18
12-60 Malinm 5. 5. 2008, 10:22
sigma D@li 4. 5. 2008, 18:28

Další podobné články

Má smysl kupovat rychlé paměťové karty?

Má smysl kupovat rychlé paměťové karty?

Pryč je doba, kdy jsme mohli na trhu najít několik různých typů paměťových karet. Současná nabídka se omezila na univerzální karty typu SD a profesionální CF a od nich odvozené mutace. Velké rozdíly jsou ale v rychlosti práce karty.

Panasonic uvedl nový teleobjektiv 50–200 mm F2,8–4

Panasonic uvedl nový teleobjektiv 50–200 mm F2,8–4

Panasonic Lumix G9: našlapaný funkcemi (recenze)

Panasonic Lumix G9: našlapaný funkcemi (recenze)

Specifikace fotoaparátu slibují velmi dobrou výbavu pro pokročilé fotografy i milovníky videa. Namátkou jmenujme účinnou stabilizaci, 4K video, obrovský hledáček či široké možnosti uživatelské konfigurace přístroje. Jak si Lumix G9 vedl v našem testu?

V akci s EOSem 77D a objektivy 24 mm a 35 mm F2,8 macro

V akci s EOSem 77D a objektivy 24 mm a 35 mm F2,8 macro

Zvládne pevný objektiv s ohniskem 24 mm v kombinaci s APS-C snímačem „odpíchnout“ postavu od pozadí? A dokážete makroobjektivem s LED přisvětlením rozsvítit oči u portrétu?

Panasonic uvádí: kompaktní ultrazoom TZ200 a malá bezzrcadlovka GX9

Panasonic uvádí: kompaktní ultrazoom TZ200 a malá bezzrcadlovka GX9

Kapesní ultrazoom Panasonic Lumix TZ200 dostal do vínku nový objektiv se širším ohniskovým rozsahem, zatímco bezzrcadlovka Lumix GX9 přichází s inovovaným snímačem a novým mechanismem závěrky. To však není vše…

Olympus PEN E-PL9 – lepší konektivita a 4K video

Olympus PEN E-PL9 – lepší konektivita a 4K video

Olympus představil nový model bezzrcadlovky řady PEN, konkrétně model E-PL9, který přináší několik nových vylepšení a dodatečných funkcí oproti předchozímu modelu E-PL8.

Jaké novinky nám představí výrobci v letošním roce?

Jaké novinky nám představí výrobci v letošním roce?

Letošní ročník veletrhu CES je za námi a několik dalších akcí nás letos ještě čeká. Tou nejvýznamnější bude další roční Photokiny, který se bude tradičně konat v Kolíně nad Rýnem koncem září.

Panasonic nabízí prodlouženou 5letou záruku při předobjednávce Lumixu GH5S

Panasonic nabízí prodlouženou 5letou záruku při předobjednávce Lumixu GH5S