DIGIarena.e15.cz

Test: Ultraširočina pro DSLR podruhé

Seznam kapitol
V prvním testu širokoúhlých zoom objektivů určených digitálním zrcadlovkám jsme otestovali pouze tři z nich. Další tři vám přinášíme nyní.

Opravdu jen velmi nerad odcházím od rozdělané práce. Proto jsem byl rád, když se na mém pracovním stole „objevily“ další tři širokoúhlé zoom objektivy vyrobené nebo upravené pro digitální zrcadlovky. Test, který jsme zahájili prověřením tří ultraširokoúhlých objektivů v březnu 2007, tak můžeme nyní doplnit. Zatímco v tom minulém se ohniskové vzdálenosti jednotlivých objektivů mírně lišili, tentokrát mají všechny tři shodný rozsah ohnisek: 12–24 mm.

Utkají se zde objektivy Nikkor 12–24 mm F4 G ED-IF AF-S DX, Sigma 12–24 mm F4,5–5,6 EX DG Aspherical HSM a Tokina 12–24 mm F4 AT-X 124 AF Pro DX. Protože se mezi nimi vyskytuje objektiv značky Nikkor, testovali jsme i zbylé dva na těle digitální zrcadlovky Nikon. V tomto případě 10Mpx Nikon D80. Po přepočtu jsme tak pracovali s ohnisky 18–36 mm.

Klepněte pro větší obrázek
DSLR Nikon D80 spolu s testovanými objektivy. Zleva: Sigma, Tokina, Nikkor

Během testování jsme se drželi shodného postupu jako v případě předchozího testu. Výsledky lze tak porovnávat mezi objektivy Nikkor, Sigma a Tokina a současně i dalšími třemi objektivy Canon, Sigma a Tamron. Berte ovšem v úvahu rozdílný crop faktor různých značek těl digitálních přístrojů a jiné světelné podmínky při pořízení srovnávacích snímků.

Nikkor 12–24 mm F4 G ED-IF AF-S DX

Spolu s testovaným objektivem Tokina je i 12–24mm Nikkor určen výhradně digitálním zrcadlovkám. Ze samotného názvu lze také odečíst, že si oba shodně zachovávají konstantní světelnost v celém rozsahu ohnisek.

Klepněte pro větší obrázek
Nikkor 12–24 mm F4 G ED-IF AF-S DX

Kladně hodnotím konstrukci přední příruby objektivu, širší než zbývající část těla. Při podpírání objektivu levou rukou tak nehrozí, že by se na snímcích objevily nechtěné konečky prstů. Prstenec pro zoom je podobně jako u zbylých dvou objektivů pogumovaný a při změně ohniskové vzdálenosti objektiv nemění svou fyzickou velikost. Respektive mění, ale navenek to nepoznáte, protože ona změna se skrývá pod rozšířenou přední přírubou.

Stejný způsob „zakrytí“ prodloužení objektivu má také testovaná Tokina a v minulém testu jej používal 10–22mm Canon. Díky internímu ostření se během zaostřování objektiv nijak neprodlužuje. HSM motorek navíc odvádí tichou a v případě 12–24mm Nikkoru také velmi rychlou práci. Ručně přeostřit lze i při zapnutém autofokusu.

Z testovacích obrazců lze na nejširším ohnisku odečíst 1 700 horizontálních i vertikálních linek. Tato hodnota plynule klesá se změnou ohniskové vzdálenosti ke konečným 1 600 lph na čtyřiadvaceti milimetrech. Již při plně otevřené cloně objektiv vykazuje velmi dobrou ostrost, v rozích přesto spatříte měkčí kresbu.

Nejlepší ostrosti dosáhnete nastavením clonového čísla F5,6 anebo F8,0. Někteří puntičkáři možná budou namítat, že ani větším zacloněním nezískáte stoprocentní ostrost v rozích obrazu. V této „disciplíně“ jej předčil testovaný objektiv Tokina. Od clony F11,0 se na snímcích začíná podepisovat rostoucí celková neostrost vlivem difrakce, shodně také u zbylých objektivů v testu.

Chromatická vada je patrnější než u testované Sigmy. Na nejširším ohnisku se aberaci nevyhnete a částečně se dá pozorovat také na konci zoomu. S ohledem na takto široká ohniska je však její výskyt velmi nízký a původně jsme jej očekávali vyšší. V přímém protisvětle se nám Nikkor 12–24 mm F4 G ED-IF AF-S DX nepodařilo nachytat na žádnou sérii odlesků vnitřní konstrukce.

Na několika fotografiích se sice objevil v rohu snímku tenký zelený oblouk, podobných odlesků bylo však velmi poskrovnu a navíc výrazně méně, než u zbylých dvou objektivů. V nepřímém protisvětle se nesetkáte ani s nepříjemným závojem.

Jestliže 12–24mm Nikkor prohrává v nějaké kategorii, pak ve zvládnutí sférického zkreslení. Naštěstí pro Nikkor jsou naměřené hodnoty zkreslení velmi nízké. Vinětaci spatříte spíše na nejširším ohnisku, na delších se pak ztráta jasu pohybuje okolo patnácti procent.

Sigma 12–24 mm F4,5–5,6 EX DG Aspherical HSM

Sigma 12–24 mm tak trochu vystupuje z řady, protože se nejedná o objektiv určený primárně DSLR. Můžete jej bez problémů nasadit jak na digitální tak i kinofilmové přístroje.

Klepněte pro větší obrázek
Sigma 12–24 mm F4,5–5,6 EX DG Aspherical HSM

Na první pohled Sigma zaujme svým opravdu robustním tělem. Objektiv se tváří odolně a jeho těžká váha mi dobře padla do rukou. Vyšší hmotnost by se ovšem na delších pěších výletech mohla stát překážkou. Přední čočka výrazně vystupuje před konstrukci objektivu, aby bylo možné použít 12mm ohnisko i na kinofilmových a full-frame přístrojích.

Sigma má proto napevno vestavěnou sluneční clonu, která přední čočku také z části chrání. Krytka objektivu se nasazuje až na 82mm redukci. Kvůli přední čočce nastávají u 12–24 mm Sigmy problémy v nepřímém protisvětle, či bočním osvětlení. Na snímcích se tak objevuje zástup nepříliš lichotivých odlesků, kterým v protisvětle konkuruje Tokina.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vypouklá přední čočka a nepříjemné odlesky při dopadajícím bočním světle
Klepněte pro větší obrázek
Kvůli vestavěné sluneční cloně je použití fotografických filtrů omezeno pouze na zadní želatinové filtry

Tiché ostření obstarává HSM motorek, který velmi rychle ostří na delší vzdálenosti. Zaostřování na bližší objekty se může zdát pomalejší vlivem velmi jemného přechodu ostřícího prstence na vzdálenost 28 až 70 centimetrů. Podobně jako u Nikkoru, také u Sigmy lze ručně přeostřit i během zapnutého AF. Díky velikosti objektivu si výrobce mohl dovolit dát prstencům dostatečně velké rozměry umožňující snadné zacházení.

Nejhůře ze všech tří si Sigma poradila s vinětací, kde ani po větším zaclonění neklesne celková ztráta jasu v rozích pod dvacet procent. Schopnost zachycení horizontálních linek se pohybuje přibližně o 200 lph níže než u objektivů Nikkor a Tokina. Na nejširším ohnisku vás může potrápit neostrost obrazu, která je při plně odcloněném objektivu výrazná a nejefektivnější se zde jeví používat clonu F8,0, kdy se neostrost sníží na snesitelnou míru.

Oba zbylé objektivy jsou oproti Sigmě použitelné i při cloně F4,0. Na snímcích z 12–24mm Sigmy je možné pozorovat nižší přenos kontrastu. Pochvalu naopak zaslouží za potlačení chromatické aberace, se kterou se velmi dobře vypořádala. Objektiv obstál také ve zvládnutí sférického zkreslení, kde předčil testovaný Nikkor.

Výrobce uvádí, že Sigma 12–24 mm není přímo určena digitálním přístrojům (přestože v názvu nese označení DG, tedy úpravu pro DSLR). Majitelům digitálních přístrojů Sigma nabízí 10–20 mm objektiv, který jsme zařadili do minulého testu širokoúhlých objektivů. Kvůli porovnaní s tímto objektivem jsme pořídili i srovnávací snímky ze stativu se Sigmou 10–20 mm s bajonetem na Nikon.

Srovnání kresby na nejkratší ohnisko

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Sigma 10–20 mm F4–5,6 EX DC HSM, F4,0 | Sigma 12–24 mm F4,5–5,6 EX DG Aspherical HSM, F4,5
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Sigma 10–20 mm F4–5,6 EX DC HSM, F8,0 | Sigma 12–24 mm F4,5–5,6 EX DG Aspherical HSM, F8,0 

Srovnání kresby na nejdelší ohnisko

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Sigma 10–20 mm F4–5,6 EX DC HSM, F5,6 | Sigma 12–24 mm F4,5–5,6 EX DG Aspherical HSM, F5,6
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Sigma 10–20 mm F4–5,6 EX DC HSM, F11,0 | Sigma 12–24 mm F4,5–5,6 EX DG Aspherical HSM, F11,0 

Tokina 12–24 mm F4 AT-X 124 AF Pro DX

Tokina je velmi zajímavý kousek, navíc za uživatelsky příznivou cenu v porovnání s objektivy Nikkor a Sigma. Svou specifikací a optickými vlastnostmi se navíc blíží k testovanému 12–24mm Nikkor.

Klepněte pro větší obrázek
Tokina 12–24 mm F4 AT-X 124 AF Pro DX

Solidní dílenské zpracování, matný povrch a pogumované prstence zaručují při práci příjemnou manipulaci. Jako jediný objektiv z testu není vybaven HSM motorkem, ale ostří mechanicky. V rychlosti ostření za oběma objektivy však nijak nezaostává a hlučností autofokusu se řadí k tišším objektivům. Ovšem jen čas může ukázat, zda mechanický motorek nebude po několika letech užívání hlučnější. Stejně jako Sigma i Nikkor, také Tokina ostří interně, během zapnutého AF však nelze ručně přeostřit. Při ostření a zoomování zůstává fyzická velikost objektivu neměnná.

Klepněte pro větší obrázek
Přepínání mezí automatickým a manuálním ostřením se provádí tažením ostřícího prstence směrem od těla, resp. k tělu, fotoaparátu

Výraznou vadou na kráse tohoto objektivu se při testování ukázalo používání ohnisek 20–24 mm. Při plně odcloněném objektivu totiž narazíte na velmi měkkou kresbu, která až nápadně připomíná vysoce světelné portrétní nebo základní objektivy. U širokoúhlých objektivů je však tato vlastnost spíše nežádoucí. Celkové ostrosti nepomůže ani zacloněni o jednu pracovní clonu. Musíte-li použít nejdelších ohnisek, pak cloňte alespoň na F8,0. Na testovacích snímcích tento neduh není příliš znát, o to lépe jej spatříte na demosnímcích reálné scény.

Tokina, kromě již zmiňovaného nejdelšího ohniska, je na tom s ostrostí výborně. V rozích ostřejší než testovaný Nikkor, dokonce i při plně odcloněném objektivu. Velmi dobře si také vede ve zvládnutí sférického zkreslení. Na nejkratším ohnisku spatříte výraznější soudkovité prohnutí linií, na delších ohniscích si ale už vede lépe než oba zbývající objektivy. Na 12 mm se setkáte s chromatickou vadou, avšak akceptovatelnou u takto širokého ohniska. S vinětací na nejširším ohnisku dopadla Tokina hůře než Nikkor, na druhou stranu v delších ohniscích s přehledem předběhla jak Nikkor tak i Sigmu. Ztráta jasu v rozích oproti středu obrazu se skoro dotýká hranice deseti procent.

V přímém protisvětle se na fotografiích objevuje skupina odlesků. Při přímém i nepřímém protisvětle se budete muset občas potýkat s oranžovým odleskem v rohu snímku, kterému nezabráníte ani nasazením vykrojené sluneční clony. Sluneční clonu naleznete ve standardním balení.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 36 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:d40 centsm 22. 11. 2009, 20:43
tokina je vitez Boris Kjulleněn 18. 8. 2007, 10:44
Re:d40 Bageta 3. 8. 2007, 13:27
Re:d40 KubaPa 2. 7. 2007, 08:06
Re:d40 KubaPa 2. 7. 2007, 08:00

Další podobné články

Leica TL2 přichází s vyšším rozlišením a 4K videem

Leica TL2 přichází s vyšším rozlišením a 4K videem

Leica představila druhou generaci stylové řady APS-C bezzrcadlovek Leica TL. Nový model Leica TL2 plně navazuje na koncepci svého předchůdce, ovšem přidává několik zajímavých vylepšení co do výkonu i nabídky funkcí.

Co dělat a nedělat při krajinářské fotografii?

Co dělat a nedělat při krajinářské fotografii?

Krajina může být velmi zajímavým tématem, ale mnohdy také mohou výsledné snímky přinést zklamání, když se nedaří zachytit to, co sami vidíte lidským okem. Na co dávat pozor a na co se zaměřit u krajinářské fotografie?

Benro uvádí novou řadu cestovních stativů ProAngel

Benro uvádí novou řadu cestovních stativů ProAngel

Umělá inteligence už se dostala i do digitálu. Nechte nastavení na Arsenalu

Umělá inteligence už se dostala i do digitálu. Nechte nastavení na Arsenalu

Automatické nastavení expozice podle typu scény, eliminace známých nešvarů konkrétních modelů fotoaparátů a objektivů, inteligentní formy bracketingu s následným složením, údajně nejlepší režim časosběru na světě…

Zoner Photo Studio X: nové funkce a inovace v letní aktualizaci

Zoner Photo Studio X: nové funkce a inovace v letní aktualizaci

S blížícím se létem představuje brněnský Zoner další, v pořadu již třetí, dávku aktualizací svého fotoeditoru ZPS X. Najdeme mezi nimi vylepšené stávající funkce, první nástroj pro editaci videa či zjednodušení sdílení snímků na sociálních sítích.

Panasonic Lumix GH5: univerzální nástroj pro video i fotografii

Panasonic Lumix GH5: univerzální nástroj pro video i fotografii

Panasonic GH5 vypadá sice jako fotoaparát, ve skutečnosti ale představuje výkonný nástroj pro video ve 4K rozlišení. Nákup tohoto přístroje výhradně pro fotografování proto není zcela ideální – pro filmaře však představuje mocný nástroj.

Nová výzva od Canonu: Obleč se do své značky!

Nová výzva od Canonu: Obleč se do své značky!

Cambo uvádí adaptér pro použití objektivů Canon EF na Fujifilmu GFX 50s

Cambo uvádí adaptér pro použití objektivů Canon EF na Fujifilmu GFX 50s