DIGIarena.e15.cz

Test: Ultraširočina pro DSLR

Seznam kapitol
Jestliže hledáte vhodný širokoúhlý objektiv, pak následující porovnání tří zoomových objektivů výhradně pro digitální zrcadlovky je určeno právě vám.

Pro snímky pořízené širokoúhlými objektivy jsou charakteristické kácející se linie a výrazně zkreslená perspektiva. Díky tomu můžete například v krajinářské fotografii zdůraznit prostor mezi popředím a pozadím. Také v úzkých uličkách anebo v interiérech, kde není dostatečný prostor fotografovat se standardním zoomem, je s širokoúhlými objektivy fotografování snadné. Kromě jedné „maličkosti“.

Vestavěný blesk totiž nedokáže pokrýt celou scénu, kterou můžete zachytit použitím nejkratších ohniskových vzdáleností. Navíc přední část objektivu vrhá na výsledných fotografiích nepříjemný stín. Použitím externího blesku se tak v šerých místnostech nevyhnete.

Fotografové pracující výhradně s teleobjektivy mohli již od prvních digitálních zrcadlovek jásat nad faktorem ořezu – prodloužil jim již tak dlouhá ohniska, u reportážních fotografů a krajinářů však takový ohlas crop faktor neznamenal. S příchodem objektivů určených výhradně digitálním přístrojům se však situace změnila.

Již několik let mají všichni výrobci ve své nabídce alespoň jeden objektiv začínající na velmi širokém ohnisku, a tak dnes máte opravdu z čeho vybírat. Protože širokoúhlé objektivy jsou náchylné k optickým vadám, je třeba klást velký důraz na jejich optickou konstrukci. Tři z těchto objektivů jsme se rozhodli otestovat, prověřit jejich dílenské zpracování a obrazovou kvalitu a porovnat navzájem mezi sebou.

Své síly v tomto testu změří jedny z nejširších zoom objektivů vůbec: Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, Sigma 10–20 mm F4–5,6 EX DC HSM a Tamron AF SP 11–18 mm F4,5–5,6 Di II LD Aspherical IF. Všechny jsou určeny pouze pro přístroje s APS-C velikostí snímače. Veškeré zde přiložené snímky byly fotografovány do RAW a zpracovány v Adobe Camera RAW se zachováním shodných podmínek během konverze. Objektivy jsme testovali na těle Canon EOS 400D, s crop faktorem 1,6.

Klepněte pro větší obrázek
DSLR Canon EOS 400D spolu s testovanými objektivy. Zleva: Tamron, Sigma, Canon

Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM

Canon má největší rozsah ohnisek z testovaných objektivů. Spolu se Sigmou začíná na ohnisku nižším než Tamron.. Po přepočtu pracujete s ohnisky 16–35 mm (ekv. kinofilmu).

Klepněte pro větší obrázek
Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM

Objektiv při ostření ani během zoomování nemění svou velikost a zachovává si plnou možnost manuálně ostřit i při zapnutém autofokusu. Automatické ostření zajišťuje velmi tichý ultrasonický motor. Svou rychlostí se však neliší od Sigmy ani Tamronu. Jestliže budete chtít ostřit ručně, může vám připadat prstenec manuálního ostření příliš úzký. Pod ochranným sklíčkem na objektivu naleznete stupnici udávající zaostřovací vzdálenosti, nejblíže lze zaostřit na 24 cm.

Canon sice má s clonou F3,5 nejsvětelnější počátek, ale při plně odcloněném objektivu lze pozorovat měkkou kresbu. Ta se zlepší již po mírném zaclonění na F4,0. Pro dokonalou ostrost až k rohům obrazu na 10 mm je třeba nastavit clonu F8,0. Na nejširším ohnisku jsme naměřili výbornou hodnotu 1 800 lph, která se s rostoucí ohniskovou vzdáleností snižuje a končí u 1 600 horizontálních linek.

Od clony F16 lze v reálných scénách pozorovat rostoucí difrakci obrazu a díky tomu snižující se přenos rozlišení. Na nejkratším ohnisku můžete spatřit soudkovité prohnutí linií, které je ovšem na tak široké ohnisko velmi malé – pohybuje se pod jedním procentem. Soudkovité zkreslení postupně klesá a mění se na poduškovité, které můžete vidět na 22 mm na testovacím obrazci. Na ohnisku 14 mm žádné zkreslení nenaleznete.

Podobně jako ostatní objektivy i Canon nás mile překvapil minimálními odlesky vnitřní konstrukce optiky v přímém protisvětle. V nepřímém protisvětle lze pozorovat závoj, patrnější na delších ohniscích. Vyskytuje se zde ovšem v menší míře než u objektivu Sigma. V bočním protisvětle je také vidět červené „prasátko“, kterého by se dalo vyvarovat použitím sluneční clony. Tu však Canon ke svému objektivu nedodává ve standardní výbavě.

Široké ohnisko bylo vykoupeno vysokou mírou vinětace, která se ani při větším zaclonění nepřehoupne přes hranici 80 % jasu v rozích oproti středu obrazu. Ke snížení vinětace doporučujeme clonit na F8,0 v celém ohniskovém rozsahu. Eliminaci chromatické vady zajišťují tři asférické čočky a jeden člen s nízkou disperzí. Na nejširším ohnisku naleznete chromatickou aberaci, avšak v míře, která se dá u tak širokého objektivu očekávat. S rostoucí ohniskovou vzdáleností výskyt chromatické vady klesá a na nejširším ohnisku ji již téměř nespatříte. Stejně jako zbylé dva objektivy i Canon má filtrový závit o průměru 77 mm.

Sigma 10–20 mm F4–5,6 EX DC HSM

Sigma přichází s ohniskovou vzdáleností 10–20 mm a mírně slabší světelností než Canon. Jedná se o nejtěžší z testovaných objektivů, přestože nemá nejvíce optických členů. Stejně jako Canon také Sigma ostří interně a při ostření nemění svou velikost. Rovněž si zachovává možnost ručně přeostřit při zapnutém autofokusu.

Klepněte pro větší obrázek
Sigma 10–20 mm F4–5,6 EX DC HSM

Prstence pro zoom i ostření jsou pogumované. Během zoomu se objektiv prodlouží minimálně – asi o půl centimetru. Automatické ostření zajišťuje HSM motorek, stejně tichý jako u Canonu. Subjektivně se při ostření zdá být Sigma mírně pomalejší. Minimální zaostřovací vzdálenost objektivu je shodná s Canonem a také uvedena pod sklíčkem – 24 cm.

Ve zvládnutí zkreslení obrazu se stala Sigma nejslabší z testovaných objektivů. Na 10mm ohnisku lze pozorovat soudkovitost, výraznější než u objektivů Canon či Tamron. Soudkovité prohnutí velmi rychle klesá a mění se v poduškovité, které můžete pozorovat na testovacích obrazcích pořízených při ohnisku 14 mm a 20 mm. Při fotografování architektury, či scény s vodorovným horizontem tak nejlépe poslouží ohnisko okolo 12 mm.

Výborně si Sigma vede v ostrosti obrazu při plně odcloněném objektivu skrz všechna ohniska. K dosažení perfektní ostrosti v rozích přesto budete podobně jako u Canonu nuceni zaclonit na F8,0. Větším zacloněním se ostrost obrazu snižuje vlivem difrakce. Podobně si vede i na dalších ohniscích. Přenos rozlišení je o 100 lph nižší – Sigma dosahuje 1 700 vertikálních linek na nejširším ohnisku.

U Sigmy vás může zamrzet slabší zvládnutí vinětace. K jejímu potlačení by bylo třeba zaclonit minimálně na clonu F8, lépe však více, což už je ale od clony F11 na hranici úplné ostrosti obrazu. Objektiv naopak potěší ve vynikajícím zvládnutí chromatické vady, prakticky nepozorovatelné na nejkratším i nejdelším ohnisku, jak dokazují i přiložené snímky. Použití tří asférických čoček a tří členů s nízkou disperzí se tentokrát opravdu vyplatilo.

Při fotografování v protisvětle se objevuje nepříjemný závoj, na delších ohniscích pokrývající v podstatě celý snímek. V přímém, či zakrytém protisvětle si však Sigma nevedla špatně a počet odlesků vnitřní konstrukce objektivu je minimální. Sigma se standardně dodává se sluneční clonou a polstrovaným pouzdrem.

Tamron AF SP 11–18 mm F4,5–5,6 Di II LD Aspherical IF

Třetím a posledním objektivem v testu se stal 11–18mm Tamron, který má z vybraných objektivů nejmenší rozsah ohnisek. Nasazením na Canon EOS 400D jsme tak pracovali s „virtuálními“ ohnisky 18–29 mm.

Klepněte pro větší obrázek
Tamron AF SP 11–18 mm F4,5–5,6 Di II LD Aspherical IF

Když objektiv uchopíte do rukou poprvé, mohl by ve vás vzbudit nedůvěru větší podíl plastů v jeho konstrukci. Tamron je na tom však konstrukčně velmi dobře, zoomování jde příjemně ztuha a pevně sedí v nastavené pozici. Během testování se nevyskytla žádná nežádoucí vůle. Bajonet je pochopitelně kovový. Podobně jako u Sigmy jsou oba prstence, ostřící i zoomovací, pogumované. Tamron ostří interně, na rozdíl od Canonu a Sigmy však během automatického ostření rotuje ostřícím prstencem a nedovoluje ruční přeostření při zapnutém autofokusu. Během zoomování se mírně prodlužuje, přibližně o 5 mm. Místo ultrazvukového motorku, který naleznete u Sigmy i Canonu, používá Tamron více hlučnější klasický. V rychlosti ostření se však oběma zbývajícím objektivům bez problému vyrovná.

Se světelností začíná Tamron tam, kde Canon končí, tedy na F4,5, což je rozdíl skoro jedné pracovní clony. Při úplně odcloněném objektivu na 11 mm ohnisku vykazuje velmi dobrou ostrost, vyjma rohů. Ostrosti v rozích na nejkratším a ani na všech ostatních ohniscích však nepomůžete ani větším zacloněním. Zde Tamron ztrácí na zbylé dva objektivy. Dobře si však poradil s rozlišením.

Stejně jako Canonu i u Tamronu jsme naměřili na testovacích obrazcích 1 800 horizontálních linek na nejkratším ohnisku. Zde také můžete pozorovat soudkovité zkreslení, které ale velmi rychle klesá a mění se v mírně poduškovité. Na 15 mm by se však dalo označit za zanedbatelné a na nejdelším ohnisku se stalo neměřitelným. Když si uvědomíte, že 18 mm i po přepočtu značí solidní široký úhel záběru, pak je to dobrý výsledek. Subjektivně se také u Tamronu zdá být nejlepší bokeh.

Přes použití asférických čoček a členů s nízkou disperzí se budete na všech ohniscích potýkat s chromatickou vadou, kterou příliš nepotlačíte ani použitím většího clonového čísla. Naopak nejlépe si poradil s vinětací, kde se po zaclonění na F8,0 dostanete na konstantní rozdíl jednoho procenta v porovnání s vyššími clonovými čísly.

Velmi dobře si Tamron vedl také při fotografování v protisvětle, kde nevznikají výraznější odlesky vnitřní konstrukce a navíc se na fotografiích neobjevil nepříjemný závoj. Jestliže paprsky dopadají ve velkém úhlu na přední čočku objektivu, setkáte se s červenými odlesky, kterých se dá ovšem vyvarovat zakrytím rukou či použitím sluneční clony. Clonu, která je až nápadně velká, výrobce dodává standardně s objektivem.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 11 komentářů

Nejnovější komentáře

SIGMA Radim 3. 1. 2010, 17:44
Re:J docela peknej clanek Jugy 13. 4. 2007, 17:21
Re:pěkný článek Tomas Slavicek 26. 3. 2007, 15:22
Re:J docela peknej clanek Tomas Slavicek 26. 3. 2007, 13:53
pěkný článek jirka 26. 3. 2007, 13:31

Další podobné články

Leica TL2 přichází s vyšším rozlišením a 4K videem

Leica TL2 přichází s vyšším rozlišením a 4K videem

Leica představila druhou generaci stylové řady APS-C bezzrcadlovek Leica TL. Nový model Leica TL2 plně navazuje na koncepci svého předchůdce, ovšem přidává několik zajímavých vylepšení co do výkonu i nabídky funkcí.

10 nejdražších objektivů, které si můžete aktuálně pořídit

10 nejdražších objektivů, které si můžete aktuálně pořídit

O tom, že objektiv je mnohdy důležitější, než samotné tělo digitálního fotoaparátu není třeba pochybovat. Kolikrát člověk jen kroutí hlavou, jaké ceny výrobci nasazují u svých prémiových skel. Která jsou ta nej...?

Canon EOS 200D a 6D Mark II –  první dojmy z ruky

Canon EOS 200D a 6D Mark II – první dojmy z ruky

Podařilo se nám krátce si osahat horké novinky z dílny Canonu a nutno říct, že se oba fotoaparáty posunuly opět o kus dále. Nemůžeme zatím hodnotit obrazovou kvalitu, ale po stránce konstrukční a funkční je to změna

Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2  s novou stabilizací a ostřením

Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 s novou stabilizací a ostřením

Konečně jsme se dočkali – je tu nový EOS 6D II a EOS 200D

Konečně jsme se dočkali – je tu nový EOS 6D II a EOS 200D

Těsně před letními prázdninami přichází Canon s novými modely digitálů. Těšit se můžeme na pokročilou APS-C zrcadlovku Canon EOS 200D a především na netrpělivě očekávaný „základní“ fullframe Canon EOS 6D II.

Canon EOS 200D – neoficiální fotografie a specifikace odhaleny

Canon EOS 200D – neoficiální fotografie a specifikace odhaleny

9 digitálních kompaktů, které má smysl koupit

9 digitálních kompaktů, které má smysl koupit

Ačkoli je nabídka kompaktních digitálů na trhu velmi široká, má smysl vybírat pouze v určité skupině. Ty nejlevnější nemají proti mobilu co nabídnout, a tak je třeba hledět především na technické parametry.

Nová filmová kamera Cinema EOS C200 – menší RAWy a lepší ostření

Nová filmová kamera Cinema EOS C200 – menší RAWy a lepší ostření

Společnost Canon představila jejich nejnovější kameru produktové řady Cinema EOS – model EOS C200. Produkty této řady jsou ideálními zařízeními pro splnění všech nároků profesionálních filmařských prací.