DIGIarena.e15.cz

Tihomir Lazarov: V hlavní roli příběh

„Důležitější než to, co držíte v ruce, je to, co máte mezi ušima.“ Tak zní krédo bulharského fotografa Tihomira Lazarova, které se snaží uplatnit i ve svých fotografických projektech.

Jedním z nich je série epických snímků poskládaných do videa s názvem Dopis v láhvi. Tihomir Lazarov je komerční portrétní fotograf. Vzhledem k této specializaci je zajímavý jeho postoj k fotografické technice, který „technomilcům“ může připadat až kacířský.

Fotografové by podle něj „měli prozkoumat možnosti své fotografické výbavy, kterou v současné době vlastní. Mohou s ní dokázat více, než si dokážou představit. Staré fotoaparáty stále dokážou produkovat obrazy. Stará světla dokážou produkovat světlo. To, co lze změnit nejsnáze, jsou vlastní nápady – kreativitu prověří až složité myšlenky.“

 

Na technice nezáleží

Lazarov fotografuje stařičkým – a 7 let je v rámci vývoje fototechniky opravdu dost dlouhá doba – Canonem EOS 40D s jediným zoomem 17–55 mm F2,8. Za nezbytnost však považuje externí umělé osvětlení – vlastní sadu 4 zábleskových jednotek a 4 difuzorů – jímž se však vždy snaží simulovat skutečné světlo.

 Klepněte pro větší obrázek
 

Tento postoj však může inspirovat a povzbudit obyčejné smrtelníky, kteří se světem obrazů potácejí se skromným, třebas i obstarožním, vybavením. To ovšem jen tak na okraj, důležitější je to, co lze s takovou výstrojí dokázat. Příkladem budiž Lazarovův projekt Dopis v láhvi (Letter in a Bottle).

Klepněte pro větší obrázek 

K realizaci tohoto projektu vedla autora snaha o oživení svého portfolia. Cílem bylo natočit 2,5D čili pseudo třírozměrné video (se statickými objekty v popředí a pohybujícím se pozadím) sestávající z 29 samostatných snímků.

Klepněte pro větší obrázek 

Hlavním jmenovatelem byla pro Lazarova epičnost. Nechal se inspirovat romantickými příběhy z 19. století s jednoduchou dějovou linkou: Dívka najde dopis v lahvi – jedná se vlastně o rodný list, na němž vedle svého jména najde ještě jedno, jméno svého dvojčete. Neváhá a následujícího dne se vydá hledat svou sestru. K cíli se dopravuje vlakem, na koni, pluje lodí a po jejím ztroskotání doplave až k místu, kde se tváří v tvář setká se svou sestrou.

Klepněte pro větší obrázek 

Na náročný projekt stojící na pomezí fotografie, videa a grafiky měl Tihomir Lazarov k dispozici omezené finanční prostředky, čemuž musel přizpůsobit své workflow. V první fázi pracoval s modelkou. Pečlivě si připravil kompozici každé scény – nasvícení, pózy atp., aby dobu fotografování stáhl na minimum. Všechny snímky pořídil v interiéru za 4 hodiny.

Následujících 7 měsíců shromažďoval obrazové podklady pro tvorbu pozadí jednotlivých scén. Některé, řekněme exotičtější, záběry vyžadovaly velkou dávku tvořivosti. Např. podvodní scény Lazarov nasnímal ve velkém akváriu, které si vypůjčil ve zverimexu, a místo skutečné lodi použil zhruba metrový model.

Klepněte pro větší obrázek 

Miniatury použil i k tvorbě některých dalších záběrům. Na prvním snímku série sedí dívka na mořském molu – ve skutečnosti model pózoval na židli a molo nahradila 30cm miniatura, kterou si autor vyrobil ze dřeva. Postprodukce ve Photoshopu trvala 3-4 dny na jeden snímek. Na videu níže můžete zhlédnout postup tvorby scény s vlakem.

Každá scéna je tvořena soubory o velikosti přes 1 GB – ty jsou rozděleny do jednodušších vrstev, které byly animovány do samostatných videí. Z hotových fotografií posléze vzniklo finální čtyřminutové video.

Mnozí mohou pokládat projekt za příliš umělý, „fotošopový“, ale dle autora za ním stojí spousta fotografické práce, která musela být zkompletována v počítači, a především snaha o realističnost obrazu.

Klepněte pro větší obrázek 
Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

S Danielem Wonderem velmi nesouhlasím. Fotog… Puntík 15. 11. 2014, 12:26
Paroubkovo vajíčko, rybičky Zemanova dcer… HELL 13. 11. 2014, 22:28
Když vám kamarád naservíruje něco co vás zas… RUM 13. 11. 2014, 22:01
Stále si dovolím s vámi nesouhlasit. Autor s… Z. 13. 11. 2014, 21:36
Re: Jak už naznačuje úvod článku, cílem auto… Daniel Wonder 13. 11. 2014, 14:47

Další podobné články

World Press Photo 2018 v komentované galerii

World Press Photo 2018 v komentované galerii

Minulý týden byli vyhlášeni vítězové 61. ročníku prestižní soutěže World Press Photo. Porota vybírala ze 73 044 snímků od 4 548 fotografů ze 125 zemí. Z jednotlivých, celkově devíti, kategorií jsme vybrali ty nejzajímavější fotografie.

LEGENDY: Adobe Photoshop – jeden program vládne všem

LEGENDY: Adobe Photoshop – jeden program vládne všem

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?

Photo Studio AR umožňuje fotografovat virtuální modely na skutečných místech

Photo Studio AR umožňuje fotografovat virtuální modely na skutečných místech

Nové objektivy pro natáčení videa od NiSi a SLR Magic

Nové objektivy pro natáčení videa od NiSi a SLR Magic

Společnosti NiSi a SLR Magic představily na veletrhu NAB 2018 řady objektivů speciálně konstruovaných k natáčení videa. Nově oznámené objektivy jsou určeny především pro plnoformátové fotoaparáty Sony a Canon.

Čím fotí vítězové soutěže World Press Photo?

Čím fotí vítězové soutěže World Press Photo?

Přes Facebook Messenger lze nyní zaslat 360° fotky a HD videa

Přes Facebook Messenger lze nyní zaslat 360° fotky a HD videa

Instagram brzy umožní stažení celého vašeho archivu fotografií

Instagram brzy umožní stažení celého vašeho archivu fotografií

Královský palác oznámil jméno oficiálního svatebního fotografa prince Harryho

Královský palác oznámil jméno oficiálního svatebního fotografa prince Harryho