Tip na pátek: Zpět do podzimu (barevný prostor Lab)

Zatímco minulý pátek jsme vám představili užitečný nástroj k převodu do černobílé, nyní se nachystejte na postup, jak vdechnout fotografii jiné barvy a docílit zcela jiného výsledku.

Na konečnou podobu fotografií jsou kladeny různé požadavky, které se odvíjejí od vize fotografa. V některých případech musíte ještě před zmáčknutím spouště čekat na správné světlo, příležitost či počasí, případně hledat ideální prostředí.

Případně si pomoci při následném zpracování v počítači, které je pochopitelně více či méně náročné podle toho, jaké jsou požadavky a kvalita vstupních fotografií. V případě vzorového snímku bylo třeba barvu zeleného listí v pozadí vyměnit za jinou tak, aby navozovala dojem, že byl snímek pořízen na podzim. Tedy vyrobit nažloutlé či načervenalé listí. Pro výměnu barev jsem využil Adobe Photoshopu, konkrétně jeho možnosti v Lab prostoru.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Původní a finální snímek (foto: Jiří Steiger)

Převeďte snímek z RGB do Lab prostoru pomocí menu Obraz | Režim | Barvy Lab.

Klepněte pro větší obrázek

Protože je nutné aplikovat následující barevné úpravy pouze na listí v pozadí, a nikoliv na celou fotografii, bude nutné pracovat s výběrem. Hrubý výběr vytvořte například pomocí Nástroje pro rychlý výběr (W).

Klepněte pro větší obrázek

V případě vzorové fotografie lze zvolit i funkci Rozsah barev z menu Výběr. Vyladění drobných detailů pak proveďte s dalšími nástroji pro výběr z panelu nástrojů, nebo pracujte v režimu Rychlé masky (Q). A to tak dlouho, dokud ve výběru neobsáhnete všechny potřebné partie na snímku.

Klepněte pro větší obrázek

Nyní již začíná práce s jednotlivými barevnými kanály. Otevřete si nástroj Křivky (Ctrl + M) a z roletky Kanál vyberte možnost a. Kanál a si můžete představit jako přechod mezi zelenou a červenou barvou – tedy přesně to, co je potřeba k úpravě této fotografie. Jednoduchým přesunem koncových bodů křivky z jednoho rohu do druhého můžete vyměnit zelenou v pozadí za červenou. Poté potvrďte tlačítkem OK.

Klepněte pro větší obrázek

Následně bylo třeba nově vytvořenou barvu mírně upravit a vylepšit také jas a kontrast v dané oblasti. Druhé možnosti docílíte opět křivkami. Tentokrát zvolte kanál L-světlost a proveďte mírné esovité prohnutí křivky s tím, že ve světlých místech dbejte na větší intenzitu změny. To zajistí zesvětlení daných partií.

Klepněte pro větší obrázek

Z důvodů přidání sytosti lze stále ještě využít křivky v Lab prostoru. Přepněte na kanál a a posuňte horní a spodní koncové body křivky směrem ke středu. Nezapomeňte přitom na to, aby byly posunuty o stejnou hodnotu, jinak by mohlo dojít k nechtěné barevné změně.

Klepněte pro větší obrázek

Stejný posun aplikujte i na kanál b. Velikost posunutí koncových bodů přitom volte v závislosti na sytosti barev ve vašem snímku.

Klepněte pro větší obrázek

Poslední úkol, který je třeba provést vždy, když pracujete v Lab prostoru – návrat do prostoru RGB. Navštivte opět menu Obraz | Režim a tentokrát zvolte možnost Barvy RGB.

Proč k této barevné změně používat kanál Lab? Jednoduše proto, že v tomto kanálu pracujete odděleně s jasovou složkou a barevnými složkami (kanály a a b), takže změnou v barvách nevznikají zásahy do jasů a naopak.

Článek vyšel v časopise Computer 5/2011.

Témata článku: Software, Adobe Photoshop

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Digitální fotoaparát může být zdrojem radosti, štěstí, ale především i „nakopnutím“ ke kreativnímu ztvárnění reality u mnoha začínajících fotografů. Vánoční svátky se blíží a s nimi také ideální období pro výhodné nákupy.

27 Petr Březina

Leica Q2 láká na vysoké rozlišení, 4K video a odolné provedení

Leica Q2 láká na vysoké rozlišení, 4K video a odolné provedení

Druhá generace plnoformátového kompaktu se světelným objektivem na sebe nechala čekat přes tři roky. Inovace však nejsou malé – takřka dvojnásobné rozlišení a možnost kvalitního záznamu videa

3 Petr Březina

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm oficiálně představil levný model APS-C bezzrcadlovky X-T30. Těšit se můžeme na výbornou obrazovou kvalitu díky novému snímači, jakož i na pokročilé video. To vše v kompaktním a finančně dostupném balení. Zajímavou novinkou je také širokoúhlý objektiv XF 16 mm F2,8 R WR.

11 Helena Vyplelová

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

57 Petr Březina