DIGIarena.e15.cz

Tip na výstavu: Napříč Dagmar Hochovou

Jedna z nejznámějších českých fotografek, Dagmar Hochová, bývá nejčastěji představována jako fotografka dětí. Průřez autorčiným fotografickým dílem připravila Moravská galerie v Brně.

Výstava se pokouší pojmout tvorbu Hochové komplexněji a ukázat ji v poněkud jiném světle. Samotné expozici předcházela dlouhá roční příprava. V roce 2013 získala galerie od manžela Dagmar Hochové Zdeňka Reinhardta autorčinu fotografickou pozůstalost, jejíž důkladné prozkoumání a zpracování potrvá ještě několik let.

Klepněte pro větší obrázek

Výstava, která se koná v jednom z výstavních sálů Camery je svým rozsahem poměrně skromná – zahrnuje 98 černobílých fotografií a je doplněna audioprojekcí. Výběr jednotlivých snímků samozřejmě není náhodný. Její koncepci nejlépe vystihují slova kurátora výstavy Jiřího Pátka:

„Při prezentaci jsme vsadili na kontrast slavných a docela neznámých fotografií. Nejde o cestu, od níž si slibujeme odpověď na to, kým Dagmar Hochová byla, která se logicky vynořila po jejím nedávném odchodu. Je to spíše strategie, skýtající šanci dostat do hry pojem vztahu, skrytého a odhaleného, protože ten s naším chápáním autorky neoddělitelně souvisí. A vlastně přímo odkazuje na skutečnost, že má-li mít „hledání Hochové“ nějaký objektivnější smysl, musí se orientovat na celek.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
archiv Moravské galerie v Brně

S tímto záměrem koresponduje prostý název expozice – Dagmar Hochová 1926/2012. Jasně naznačuje, že se tentokrát bude jednat o celistvější pohled na fotografčinu celoživotní tvorbu s cílem vyvrátit jednostranné chápání Hochové jako fotografky dětí, a odvážně se vydává do dosud opomíjených, nikoliv však nevýznamných, oblastí autorčiny tvorby.

Jádro výstavy tvoří snímky z let 68, 69 a 89, v nichž se utvářely novodobé české dějiny. Zachycují události Pražského jara, reakce na Palachův tragický protestní akt proti sovětské okupaci i listopadovou Sametovou revoluci, a odhalují Hochovou jako nadanou dokumentární a řekněme i společensky angažovanou fotografku.

S obrazy vypjatých historických okamžiků kontrastují komornější, ale o nic méně emocionálně silné, snímky z domova důchodců a ústavu pro mentálně postižené děti – v čase zastavené okamžiky smutného odcházení i upřímné radosti.

Klepněte pro větší obrázek 
archiv Moravské galerie v Brně

Mezi známější fotografie patří portréty osobností z českého uměleckého světa, především toho literárního – Milana Kundery, Josefa Seiferta, Bohuslava Reynka nebo „nepolapitelného“ Josefa Váchala, o němž se Hochová rozvyprávěla v Rozhovoru s Dagmar Hochovou: Akrobat na glóbu života. Klasicky pojaté (nikoli však aranžované!) portréty doplňují reportážně pojaté momentky ze IV. sjezdu československých spisovatelů (1967).

Klepněte pro větší obrázek 
archiv Moravské galerie v Brně

Omezené výstavní prostory dovolily představit pouze střípky z několika tematicky ucelených sérií, které by si zcela jistě zasloužily samostatnou prezentaci. V tomto konceptu fungují především jako ochutnávka, jakási jednohubka, která dává tušit další bohaté chutě. A dle slov pracovníků galerie se jich zcela určitě dočkáme v podobě rozsáhlejší retrospektivy.

  • kde: Moravská galerie v Brně, Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno
  • kdy: denně 10.00–18.00, do 19. března 2015
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fotografie z vernisáže, která se konala 18. prosince 2014
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Jak ovlivňují fotografie lidskou psychiku?

Jak ovlivňují fotografie lidskou psychiku?

Fotografie týdne: Zkáza vzducholodi Hindenburg

Fotografie týdne: Zkáza vzducholodi Hindenburg

Do našeho jazyka, myšlení i vnímání světa se snadno dostávají schémata, která jsou v počátku drobná a nevinná, ale mohou se významně rozšířit, až přestanou plnit svůj původní účel a stanou se něčím přetíženým a deformujícím svět.

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

V poslední době mnoho světových prestižních deníků a časopisů rozvázalo pracovní poměr se svými fotožurnalisty, v tom lepším případě jim bývalí zaměstnavatelé nabídli externí spolupráci

Fotografie týdne: Báječní muži na létajících strojích

Fotografie týdne: Báječní muži na létajících strojích

Martin Heidegger navrhuje, abychom slovo pravda nahradili výrazem neskrytost. Pravda je něco, co je daného a neměnného, co buď je anebo není, je něčím statickým a stabilním. Pravda je věcí mezi věcmi. Je shodou rozumu a věci samotné.

Fotografie týdne: Mít k sobě blíž aneb nejen o prostoru

Fotografie týdne: Mít k sobě blíž aneb nejen o prostoru

Doba vánoční sice ztratila v našich zeměpisných souřadnicích charakter sakrálního slavení, takže ne všechny dimenze oslav narození Ježíše v Betlémě jsou nám pochopitelné nebo snadno dostupné.

Jak ukrást fotovybavení za 50 000 USD během 53 sekund?

Jak ukrást fotovybavení za 50 000 USD během 53 sekund?

50. výročí vzniku unikátní fotografie „Východ Země“

50. výročí vzniku unikátní fotografie „Východ Země“

Fotografie týdne – v síti a o síti

Fotografie týdne – v síti a o síti

Co je to síť? Pro většinu lidí se pod tímto slovem skrývá zřejmě nástroj, kterým se chytají ryby. Možná nejbližším dostupným synonymem by mohlo být vězení, ale i to má jiný nádech. Ve vězení lze pobývat, žít, zakoušet vlastní vnitřní svobodu, byť třeba tak expresivně uchopovanou jako u Ivana Jirouse a jeho básní.