DIGIarena.e15.cz

Tip na výstavu: Napříč Dagmar Hochovou

Jedna z nejznámějších českých fotografek, Dagmar Hochová, bývá nejčastěji představována jako fotografka dětí. Průřez autorčiným fotografickým dílem připravila Moravská galerie v Brně.

Výstava se pokouší pojmout tvorbu Hochové komplexněji a ukázat ji v poněkud jiném světle. Samotné expozici předcházela dlouhá roční příprava. V roce 2013 získala galerie od manžela Dagmar Hochové Zdeňka Reinhardta autorčinu fotografickou pozůstalost, jejíž důkladné prozkoumání a zpracování potrvá ještě několik let.

Klepněte pro větší obrázek

Výstava, která se koná v jednom z výstavních sálů Camery je svým rozsahem poměrně skromná – zahrnuje 98 černobílých fotografií a je doplněna audioprojekcí. Výběr jednotlivých snímků samozřejmě není náhodný. Její koncepci nejlépe vystihují slova kurátora výstavy Jiřího Pátka:

„Při prezentaci jsme vsadili na kontrast slavných a docela neznámých fotografií. Nejde o cestu, od níž si slibujeme odpověď na to, kým Dagmar Hochová byla, která se logicky vynořila po jejím nedávném odchodu. Je to spíše strategie, skýtající šanci dostat do hry pojem vztahu, skrytého a odhaleného, protože ten s naším chápáním autorky neoddělitelně souvisí. A vlastně přímo odkazuje na skutečnost, že má-li mít „hledání Hochové“ nějaký objektivnější smysl, musí se orientovat na celek.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
archiv Moravské galerie v Brně

S tímto záměrem koresponduje prostý název expozice – Dagmar Hochová 1926/2012. Jasně naznačuje, že se tentokrát bude jednat o celistvější pohled na fotografčinu celoživotní tvorbu s cílem vyvrátit jednostranné chápání Hochové jako fotografky dětí, a odvážně se vydává do dosud opomíjených, nikoliv však nevýznamných, oblastí autorčiny tvorby.

Jádro výstavy tvoří snímky z let 68, 69 a 89, v nichž se utvářely novodobé české dějiny. Zachycují události Pražského jara, reakce na Palachův tragický protestní akt proti sovětské okupaci i listopadovou Sametovou revoluci, a odhalují Hochovou jako nadanou dokumentární a řekněme i společensky angažovanou fotografku.

S obrazy vypjatých historických okamžiků kontrastují komornější, ale o nic méně emocionálně silné, snímky z domova důchodců a ústavu pro mentálně postižené děti – v čase zastavené okamžiky smutného odcházení i upřímné radosti.

Klepněte pro větší obrázek 
archiv Moravské galerie v Brně

Mezi známější fotografie patří portréty osobností z českého uměleckého světa, především toho literárního – Milana Kundery, Josefa Seiferta, Bohuslava Reynka nebo „nepolapitelného“ Josefa Váchala, o němž se Hochová rozvyprávěla v Rozhovoru s Dagmar Hochovou: Akrobat na glóbu života. Klasicky pojaté (nikoli však aranžované!) portréty doplňují reportážně pojaté momentky ze IV. sjezdu československých spisovatelů (1967).

Klepněte pro větší obrázek 
archiv Moravské galerie v Brně

Omezené výstavní prostory dovolily představit pouze střípky z několika tematicky ucelených sérií, které by si zcela jistě zasloužily samostatnou prezentaci. V tomto konceptu fungují především jako ochutnávka, jakási jednohubka, která dává tušit další bohaté chutě. A dle slov pracovníků galerie se jich zcela určitě dočkáme v podobě rozsáhlejší retrospektivy.

  • kde: Moravská galerie v Brně, Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno
  • kdy: denně 10.00–18.00, do 19. března 2015
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fotografie z vernisáže, která se konala 18. prosince 2014
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

Různá muzea proti pořizování různých fotografují bojují různými způsoby. Ne však muzeum selfie, které se nachází v americkém Los Angeles. To k tomu totiž přímo nabádá, mějte se ale na pozoru před „selfitis“...

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Celosvětová fotografická soutěž Sony World Photography Awards se poprvé konala v roce 2008 a za uplynulou dobu se z ní stalo uznávané fotografické klání s celosvětovou účastí a renomé.

Flickr má nového majitele, koupila ho společnost SmugMug

Flickr má nového majitele, koupila ho společnost SmugMug