DIGIarena.e15.cz

Tip na výstavu: Napříč Dagmar Hochovou

Jedna z nejznámějších českých fotografek, Dagmar Hochová, bývá nejčastěji představována jako fotografka dětí. Průřez autorčiným fotografickým dílem připravila Moravská galerie v Brně.

Výstava se pokouší pojmout tvorbu Hochové komplexněji a ukázat ji v poněkud jiném světle. Samotné expozici předcházela dlouhá roční příprava. V roce 2013 získala galerie od manžela Dagmar Hochové Zdeňka Reinhardta autorčinu fotografickou pozůstalost, jejíž důkladné prozkoumání a zpracování potrvá ještě několik let.

Klepněte pro větší obrázek

Výstava, která se koná v jednom z výstavních sálů Camery je svým rozsahem poměrně skromná – zahrnuje 98 černobílých fotografií a je doplněna audioprojekcí. Výběr jednotlivých snímků samozřejmě není náhodný. Její koncepci nejlépe vystihují slova kurátora výstavy Jiřího Pátka:

„Při prezentaci jsme vsadili na kontrast slavných a docela neznámých fotografií. Nejde o cestu, od níž si slibujeme odpověď na to, kým Dagmar Hochová byla, která se logicky vynořila po jejím nedávném odchodu. Je to spíše strategie, skýtající šanci dostat do hry pojem vztahu, skrytého a odhaleného, protože ten s naším chápáním autorky neoddělitelně souvisí. A vlastně přímo odkazuje na skutečnost, že má-li mít „hledání Hochové“ nějaký objektivnější smysl, musí se orientovat na celek.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
archiv Moravské galerie v Brně

S tímto záměrem koresponduje prostý název expozice – Dagmar Hochová 1926/2012. Jasně naznačuje, že se tentokrát bude jednat o celistvější pohled na fotografčinu celoživotní tvorbu s cílem vyvrátit jednostranné chápání Hochové jako fotografky dětí, a odvážně se vydává do dosud opomíjených, nikoliv však nevýznamných, oblastí autorčiny tvorby.

Jádro výstavy tvoří snímky z let 68, 69 a 89, v nichž se utvářely novodobé české dějiny. Zachycují události Pražského jara, reakce na Palachův tragický protestní akt proti sovětské okupaci i listopadovou Sametovou revoluci, a odhalují Hochovou jako nadanou dokumentární a řekněme i společensky angažovanou fotografku.

S obrazy vypjatých historických okamžiků kontrastují komornější, ale o nic méně emocionálně silné, snímky z domova důchodců a ústavu pro mentálně postižené děti – v čase zastavené okamžiky smutného odcházení i upřímné radosti.

Klepněte pro větší obrázek 
archiv Moravské galerie v Brně

Mezi známější fotografie patří portréty osobností z českého uměleckého světa, především toho literárního – Milana Kundery, Josefa Seiferta, Bohuslava Reynka nebo „nepolapitelného“ Josefa Váchala, o němž se Hochová rozvyprávěla v Rozhovoru s Dagmar Hochovou: Akrobat na glóbu života. Klasicky pojaté (nikoli však aranžované!) portréty doplňují reportážně pojaté momentky ze IV. sjezdu československých spisovatelů (1967).

Klepněte pro větší obrázek 
archiv Moravské galerie v Brně

Omezené výstavní prostory dovolily představit pouze střípky z několika tematicky ucelených sérií, které by si zcela jistě zasloužily samostatnou prezentaci. V tomto konceptu fungují především jako ochutnávka, jakási jednohubka, která dává tušit další bohaté chutě. A dle slov pracovníků galerie se jich zcela určitě dočkáme v podobě rozsáhlejší retrospektivy.

  • kde: Moravská galerie v Brně, Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno
  • kdy: denně 10.00–18.00, do 19. března 2015
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fotografie z vernisáže, která se konala 18. prosince 2014
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.