DIGIarena.e15.cz

Utopená výstava nedaleko Floridy

Fotograf Andreas Frank vystavil snímky na místo, kde vznikaly. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby tím místem nebyly podvodní hlubiny.

Řeknete si nemožné. Jak mohu fotky ponořit do vody a nepoškodit je? A kam je vlastně „pověsit“? Jak zabránit tomu, aby lidé neměli obraz zkreslený? Podmořská výstava s sebou nese otázky, které by v případě galerijních prostorů odpadaly.

Vrak příběhů

Už samotné místo, kde se výstava koná, je jedinečné – Key West nedaleko Floridy, kde byla v roce 2008 záměrně potopena loď S. Vandenberg s cílem vytvoření umělého útesu. Když vrak v roce 2009 navštívil Andreas Frank, inspirovalo ho to k tomu, vnést tomuto světu další příběh. Vložil do něj člověka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Gym | Laundry lady 

Expozice dvanácti snímků s názvem „The Vandenberg: Life Below The Surface,” zobrazuje běžné lidské činnosti – žena věší prádlo, muž se dívá na televizi a děti si hrají. Setkáváme se i s bláznem v kazajce nebo s disciplinovanými baletkami či boxery v ringu. Jakoby se snad život na lodi zastavil v časech minulých, kdy ještě loď sloužila ke svým účelům. Mezi všemi aktéry proplouvá nerušeně hejno drobných rybiček a stěny jsou obalené mechy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boxing | Maniac 

„Své fotografování stavím na světě iluze,“ říká Frank. „Chci vidět věci z jiného úhlu a vytvořit nový druh obrazu. Představa o potopené lodi, kam se zpátky navrací život, mně přišla zajímavá vždycky, ale perfektní místo jsem našel až v případě vraku lodi Vandenberg.“ Andreas se nakonec rozhodl, že snímky od původního místa neodtrhne a zrealizuje tu i samotnou výstavu.

Klepněte pro větší obrázek
Instalovaná výstava

Nebylo to lehké, každou fotografii musel umístit do speciálního plexiskla s nerezovou podložkou a silikonovým těsněním a poté ji k vraku přitáhnout silnými magnety, které brání obrazům, aby uplavaly. Ostatně nejlépe uvidíte průběh instalace a samotnou výstavu na pořízeném videu.

Klepněte pro větší obrázek
 

Marketingový tah?

Andreas Frank působí už dvacet let na poli komerční fotografie a několikrát byl dokonce zařazen mezi nejlepších 200 reklamních fotografů z celého světa. Není divu. Vytvořit výstavu pod vodou je nápad, za který by se nemusel stydět žádný marketingový stratég. Anebo, jak to je?

Loď S. Vandenberg byla poprvé uvedena na trh v roce 1943. Původně se jmenovala USS General Harry Tayler a byla používána americkým námořnictvem jako vojenská námořní loď ve 2. světové válce. Až poté získala současné jméno a byla přesunuta k letectvu, kde sloužila do roku 1983.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ballet master | Cinema

Na další využití čekala loď dlouhých 20 let. Dokud se v roce 2008 skupinka investorů nedohodla S. Vandenberg odkoupit, záměrně ji potopit a vytvořit tak největší umělý útes na světě s názvem Florida Keys National Marine Sanctuary.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Studying | Workman

Rok nato se náhodou plaví mezi jejími kabinami Andreas Frank a dál už ten příběh znáte. Vzniká tu ojedinělá výstava, o které básní nejeden novinář. Zajímalo by nás jenom, jak asi mohla vypadat vernisáž.

Voda druhým domovem

Andreas Frank však není jediným fotografem, který vystavuje pod vodou. Poměrně zajímavý projekt z pohledu formy či způsoby prezentace fotografií připravil chorvatský fotograf Marjan Radovic, který vystavoval snímky v bazénu na náměstí v Záhřebu. Účelem této výstavy navíc bylo získání prostředků pro pomoc sirotkům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výstava Marjana Radovice v chorvatském Záhřebu, zdroj: Profimedia
Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Zajímavé... Daniel Wonder 22. 11. 2012, 16:00
Rozhodne zajimave, libi. lazyone 22. 11. 2012, 12:32
O tejto vystave som cital uz pekne davno. Al… Krtko 22. 11. 2012, 07:30

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.