DIGIarena.e15.cz

V akci: S rybím okem

Seznam kapitol
Čekáte-li na vhodnou příležitost k experimentování, co byste řekli na sto osmdesát stupňů v hledáčku? S objektivem typu rybí oko, to není žádný problém!

Neznám pravděpodobně nikoho, kdo by občas nechtěl při fotografování vyzkoušet něco nového. Jeden z odlišných pohledů na svět s sebou přináší použití nejširšího z objektivů, tzv. rybího oka. Stačí si představit jak to zní – zachytit plných 180° na jednom snímku. Málokdo by odolal nabídce, alespoň si jej vyzkoušet.

Klepněte pro větší obrázek
Nikon F80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye

Nejširší objektivy na světě dovolují jedním záběrem obsáhnout rovných 180° a některé z nich dokonce úhly ještě větší.

Objektivy typu rybí oko byly původně navrženy pro vědecké účely – v astronomii dovoloval velký úhel záběru snímat celou oblohu jedním přístrojem. Díky této vlastnosti se extrémně širokoúhlé objektivy staly velmi populární také v amatérské fotografii. Jestliže budete chvíli hledat v různých webových galerií, brzy zjistíte, že se objektivy typu rybí oko dají použít téměř ve všech fotografických disciplínách.

Při fotografování krajiny se horizont často umisťuje k hornímu okraji fotografie, aby se tak uměle zdůraznilo zakřivené zeměkoule. Velmi zajímavě mohou na snímcích vypadat různé kruhové objekty. V portrétní fotografii může být „rybí oko“ velmi vděčné při fotografování zvířat či dětí. Ve sportu, podobně jako každý širokoúhlý objektiv, vás vtáhne do akce. Velmi dobře můžete „rybí oko“ nasadit také při fotografování architektury.

Klepněte pro větší obrázek
Nikon D80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F5,6, 1/320 s

Efekt, který s sebou „rybí oko“ přináší, je však dvojsečná zbraň. Na jedné straně se vám sice dostane možnosti podat nový, neotřelý pohled na svět. Na straně druhé se však po několika desítkách snímků začíná vytrácet jakékoliv ohromení z původně nezvyklých fotografií. Jestliže nejsou opravdu výborné po technické anebo výtvarné stránce, pak samotný efekt rybího oka často nestačí.

Oblíbenost a neoblíbenost výsledných fotografií totiž stojí a padá na tom, jak dokážete objektivu využít vy, jako fotograf. Na snímcích s obrovským úhlem záběru navíc brzy naleznete často až příliš mnoho obrazových informací, které odrazují případného diváka od hlavního důvodu, proč jste fotografii pořídili.

Klepněte pro větší obrázek
Nikon D80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F5,6, 1/250 s

Když si prohlédnete první přiložené fotografie, můžete mezi snímky zpozorovat dva hlavní rozdíly. Jedná se totiž o dva různé druhy extrémně širokoúhlých objektivů. Zatímco 10,5mm Nikkor je určen výhradně pro DSLR se snímačem formátu DX, 8mm Sigmu můžete nasadit i na kinofilmové zrcadlovky.

Nikon se řadí k zástupcům diagonálních „fisheye“ a Sigma zase mezi pravá kruhová „rybí oka“. Sigma na 35mm kinofilmu bude mít vykreslený záběr o průměru 24 mm (viz první snímek). To také znamená, že na DSLR osazené APS-C snímačem zaberete 180° pouze horizontálně. S 10,5mm Nikkor objektivem plných horizontálních 180° nezachytíte. Úhel záběru se totiž výrazně zmenší po nasazení na digitální zrcadlovku.

Bystrým čtenářům pravděpodobně neunikla skutečnost, že 10,5mm Nikkor se řadí k objektivům typu rybí oko a například 10–20mm Sigma (který jsme měli také v testu objektivů) mezi rybí oka nepatří. Sigma 10–20 mm F4–5,6 EX DC HSM a jemu podobné objektivy jsou totiž upravené, aby nedeformovaly linie tak jako rybí oko. To ale neznamená, že by neexistovalo rybí oko se zoomem, jeden takový objektiv vyrábí Tokina.

Klepněte pro větší obrázek
Nikon D80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F11,0, přibližně 60 s

S nasazeným rybím okem si musíte dávat pozor na některé okolnosti. Úhlavní nepřítel číslo jedna jsou vaše vlastní končetiny. Během prvních fotografií se mi několikrát stalo, že se na snímcích objevily části mého těla, od konečků prstů podpírajících objektiv, loket, kterým si fotoaparát opírám o tělo při fotografování na výšku, anebo špičky bot.

Klepněte pro větší obrázek
Nikon D80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F5,6, 1/800 s
Dopustit se chyby při fotografování s rybím okem a zahrnout do snímku „kus sebe sama“ není nijak těžké

Další záludnost pro vás připraví slunečné počasí. Málokdy se mi podařilo dostat slunce mimo záběr tak, aby se na výsledné fotografii neobjevil rovněž můj vlastní stín. Navíc zahrnout slunce do snímku, přestože jej tam mít nechcete, není skutečně „žádný problém“. Za slunečných dní může mít navíc automatika problémy s velkým dynamickým rozsahem scény. Při zapnutém matricovém měření jsem měl často nastavené podexponování přibližně o 1 EV. Jistotou se stala kontrola pomocí histogramu.

Během fotografování v místnosti může dělat problém nedostatečné osvětlení. Vestavěný blesk za žádnou cenu nedokáže pokrýt svým zábleskem celou plochu, na kterou se díváte skrz hledáček. Záblesk na snímku osvětlí pouze obdélník uprostřed (viz následující obrázek) a vržený stín nasazeného objektivu také fotografii na přitažlivosti nepřidá. Lépe na tom budete nasazením externího blesku a vysunutím rozptylky pro širokoúhlé objektivy. Pro 10,5mm Nikkor je tento postup dostačující.

Klepněte pro větší obrázek
Nikon D80, Sigma 8 mm F3,5 EX DG Circular Fisheye, F5,6, 1/60 s, vestavěný blesk

Pro krajináře dobrá zpráva: nízká ohnisková vzdálenost objektivů typu rybí oko zaručuje ohromnou hloubku ostrosti. Při fotografování krajiny se navíc budete muset rozhodnout kam umístíte horizont. Když bude horizont u horního okraje snímku, pak můžete simulovat zakřivení zeměkoule. Jestliže jej umístíte příliš nízko ke spodní části fotografie, země dostane podobu údolí, ze kterého po obou stranách jakoby „vyrůstaly hory“.

Klepněte pro větší obrázek
Nikon D80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F5,6, 1/640 s

Způsob zpracování fotografií pořízených rybím okem se nijak neliší od ostatních snímků. S jednou výjimkou. RAW konvertor Nikon Capture NX (a také jeho předchozí verze) dokáže interpolací zvrátit efekt rybího oka na snímcích pořízených 10,5mm Nikkor objektivem. Přesně jako ilustruje následující ukázka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nikon D80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F4,0, 1/6 s
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nikon D80, Nikkor 10,5 mm F2,8 G ED AF DX Fisheye, F4,0, 1/6 s

Při pohledu na takto upravenou fotografii si však okamžitě všimnete jisté ztráty ostrosti (viz výřezy) a ořezání dosti značné části obrazu.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 13 komentářů

Nejnovější komentáře

Opravdu? Titan 6. 6. 2010, 22:55
Re:jak? M. 9. 6. 2008, 08:17
Re:jak? bohousek 7. 5. 2007, 17:47
Re:Nikdy mk 5. 5. 2007, 13:54
Re:jak? Radek. 4. 5. 2007, 16:01

Další podobné články

Yashica Y35 digiFilm: digitál s vůní analogu

Yashica Y35 digiFilm: digitál s vůní analogu

Oznámení nového fotoaparátu značky Yashica, a ještě ke všemu digitálního, bylo avizováno několik měsíců dopředu. Inu, dočkali jsme se. Yashica představila velmi netradiční produkt, který sice je digitální, ale tak trochu i není…

Jak zneviditelnit mikrofon ve videu?

Jak zneviditelnit mikrofon ve videu?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon představil třetí generaci kompaktního fotoaparátu G1X – tentokrát nedošlo pouze na kosmetické změny. V zásadě nás čeká zcela nový fotoaparát, který se designem blíží dříve uvedeným modelům řady G.

Panasonic uvolnil nový firmware pro model Lumix GH5

Panasonic uvolnil nový firmware pro model Lumix GH5

V akci se Sony A6500 – první fotografie z terénu

V akci se Sony A6500 – první fotografie z terénu

Ačkoli je digitální bezzrcadlovka Sony A6500 na trhu již nějaký pátek, do testu se nám ji podařilo získat až nyní. V rychlosti jsme vyzkoušeli schopnosti tohoto aparátu v terénu, na detailní recenzi se můžete těšit v brzkých dnech.

DJI představilo Zenmuse X7 – videomodul s možností RAW záznamu

DJI představilo Zenmuse X7 – videomodul s možností RAW záznamu

I’m Back: levná digitální stěna pro analogové fotoaparáty

I’m Back: levná digitální stěna pro analogové fotoaparáty

Práší se vám doma na kinofilmový fotoaparát jen proto, že vám focení na film připadá náročné a zdlouhavé, ve srovnání s digitálem neefektivní? Potom by vás mohl zaujmout italský projekt I’m Back™, který promění váš analog v digitál.

Nová bezzrcadlovky Sony již v příštím týdnu?

Nová bezzrcadlovky Sony již v příštím týdnu?