DIGIarena.e15.cz

V Galerii Langhans zkoumají fenomén paměti

Aktuální výstava v Galerii Langhans spojuje čtyři projekty, které z různých úhlů nahlížejí téma paměti.
V Galerii Langhans zkoumají fenomén paměti

V Langhansu postupně zpřístupňují portréty osobností z archivu Langhansova fotografického ateliéru. Cyklus Paměť národa zahájil na jaře 2004 výběr portrétů hudebníků, současná výstava pak poskytla příležitost představit snímky herců a pěvců.

Klepněte pro větší obrázek
Ateliér Langhans 1880-1948 - kategorie Herci a pěvci
Lída Baarová, 1932 © Nadace Langhans

Paměť rodinnou zachycuje rodinné album holandského amatérského fotografa Leo Polhuise, který své blízké fotografoval vášnivě rád a snímky pečlivě a systematicky archivoval. Ve své pozůstalosti zanechal téměř dva a půl tisíce diapozitivů formátu 6 × 6. Ukazují běžné situace z rodinného života – děti, rodinná setkání a oslavy,momentky z dovolené. Díky své práci průmyslového designéra měl Polhuis vytříbený výtvarný cit, navíc fotografoval kvalitním fotoaparátem Rolleiflex. Osobní vzpomínky jeho rodiny tak osloví i nezasvěceného diváka. Ocenil je i světoznámý fotograf Martin Parr, který poukázal na jejich překryv s moderní dokumentární tvorbou. „Výběr z těchto snímků považuji za nejkrásnější, nejpodrobnější a nejdůkladnější rodinné album, s nímž jsem měl to potěšení se setkat,“ poznamenal Parr.

Klepněte pro větší obrázek
L. P. Polhuis: Hotel Sheraton, Paris, 1974, © P. Hellemons and Nederlands fotomuseum
Klepněte pro větší obrázek
L. P. Polhuis: Davos, 1965, © P. Hellemons and Nederlands fotomuseum

Další část výstavy tvoří video mladého českého tvůrce Dušana Skaly, nazvané jednoduše Páska. Autor v ní pracuje s rodinnými archivy lidí z vesnice, odkud pochází jedna větev jeho předků. Jeho nesourodá sbírka obsahuje fotografie, zvukové nahrávky, filmy natáčené amatérskou 8mm kamerou i vlastní videa. Páska je podobně nekoherentním výběrem z těchto záznamů.

Klepněte pro větší obrázek
Dušan Skala: záběr z videa Páska, 6:03 minut, 2006 © D. Skala

Poslední součástí výstavy je série fotografií Mihaela Milunovice nazvaná Duchové – Vracející se obrazy. Podnětem k ní byly skleněné negativy, které autor náhodou objevil u svého přítele ve sklepě zatopeném vodou. Vesměs skupinové portréty nenávratně poškodila plíseň, vlhkost a hniloba. Autor je přesto vyvolal a ke svému překvapení odhalil v míře poškození určité vzorce – pozoruhodné je, že postavám většinou chybí oči, ústřední prvek každého portrétu a zároveň záchytný bod pro diváka. „Proto jsem vědomě hrál úlohu otáčejícího činitele a zapojil jsem se do vážné a nekonečné cesty Duchů,“ vysvětluje autor.

Klepněte pro větší obrázek
Mihael Milunović: Ghosts / Les Images Revenantes, 2005 © M. Milunović

Výstava je v Galerii Langhans k vidění do 7. května.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.