DIGIarena.e15.cz

V Galerii Langhans zkoumají fenomén paměti

Aktuální výstava v Galerii Langhans spojuje čtyři projekty, které z různých úhlů nahlížejí téma paměti.
V Galerii Langhans zkoumají fenomén paměti

V Langhansu postupně zpřístupňují portréty osobností z archivu Langhansova fotografického ateliéru. Cyklus Paměť národa zahájil na jaře 2004 výběr portrétů hudebníků, současná výstava pak poskytla příležitost představit snímky herců a pěvců.

Klepněte pro větší obrázek
Ateliér Langhans 1880-1948 - kategorie Herci a pěvci
Lída Baarová, 1932 © Nadace Langhans

Paměť rodinnou zachycuje rodinné album holandského amatérského fotografa Leo Polhuise, který své blízké fotografoval vášnivě rád a snímky pečlivě a systematicky archivoval. Ve své pozůstalosti zanechal téměř dva a půl tisíce diapozitivů formátu 6 × 6. Ukazují běžné situace z rodinného života – děti, rodinná setkání a oslavy,momentky z dovolené. Díky své práci průmyslového designéra měl Polhuis vytříbený výtvarný cit, navíc fotografoval kvalitním fotoaparátem Rolleiflex. Osobní vzpomínky jeho rodiny tak osloví i nezasvěceného diváka. Ocenil je i světoznámý fotograf Martin Parr, který poukázal na jejich překryv s moderní dokumentární tvorbou. „Výběr z těchto snímků považuji za nejkrásnější, nejpodrobnější a nejdůkladnější rodinné album, s nímž jsem měl to potěšení se setkat,“ poznamenal Parr.

Klepněte pro větší obrázek
L. P. Polhuis: Hotel Sheraton, Paris, 1974, © P. Hellemons and Nederlands fotomuseum
Klepněte pro větší obrázek
L. P. Polhuis: Davos, 1965, © P. Hellemons and Nederlands fotomuseum

Další část výstavy tvoří video mladého českého tvůrce Dušana Skaly, nazvané jednoduše Páska. Autor v ní pracuje s rodinnými archivy lidí z vesnice, odkud pochází jedna větev jeho předků. Jeho nesourodá sbírka obsahuje fotografie, zvukové nahrávky, filmy natáčené amatérskou 8mm kamerou i vlastní videa. Páska je podobně nekoherentním výběrem z těchto záznamů.

Klepněte pro větší obrázek
Dušan Skala: záběr z videa Páska, 6:03 minut, 2006 © D. Skala

Poslední součástí výstavy je série fotografií Mihaela Milunovice nazvaná Duchové – Vracející se obrazy. Podnětem k ní byly skleněné negativy, které autor náhodou objevil u svého přítele ve sklepě zatopeném vodou. Vesměs skupinové portréty nenávratně poškodila plíseň, vlhkost a hniloba. Autor je přesto vyvolal a ke svému překvapení odhalil v míře poškození určité vzorce – pozoruhodné je, že postavám většinou chybí oči, ústřední prvek každého portrétu a zároveň záchytný bod pro diváka. „Proto jsem vědomě hrál úlohu otáčejícího činitele a zapojil jsem se do vážné a nekonečné cesty Duchů,“ vysvětluje autor.

Klepněte pro větší obrázek
Mihael Milunović: Ghosts / Les Images Revenantes, 2005 © M. Milunović

Výstava je v Galerii Langhans k vidění do 7. května.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne