DIGIarena.e15.cz

Vášeň pro portrét: Canon EF 85 mm F1,2 L II USM

Krásné a výjimečné věci přitahují člověka v každém odvětví lidské činnosti. I ve světě fototechniky existují nedostižné sny.

Jedním z takových neobyčejných, vytoužených kousků se může stát i objektiv Canon EF 85 mm F1,2 L II USM.

„Kdybys si mohl do své výbavy vybrat jakýkoli portrétní objektiv, chtěl bys právě tohle pevné sklo?“ Tuto otázku mi položil Petr Lindner nedlouho poté, co jsem dostal příležitost vyzkoušet profesionální objektiv Canon EF 85 mm F1,2 L II USM. Moje odpověď byla tehdy spontánní. „Kdo by se s takovou váhou chtěl vláčet?“ Na konci testování jsem se ovšem s tímto sklem vůbec neloučil lehce.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
F1,6; 1/160 s; ISO 320

Doposud jsem měl možnost fotografovat, stejně jako většina smrtelníků, s objektivy minimálně o třídu horšími. Proto jsem byl na tohle „sklíčko“ opravdu zvědavý, a to nejen pro jeho exkluzivní vlastnosti a závratnou cenu. Portréty, pro které je objektiv určen, totiž patří k námětům, které fotografuji nejčastěji. Byl jsem velmi zvědav, do jaké míry může profesionální technika podpořit realizaci tvůrčích záměrů a samozřejmě obrazovou kvalitu.

Těžký kalibr

Červený kroužek společně s písmenem L na objektivech značky Canon bývají zpravidla znakem něčeho mimořádného. Mnozí mohou takové symboly vnímat pouze jako součást firemních reklamních strategií, tento nadstandardní portrétní objektiv však symbolice výjimečnosti ve všech detailech dostává.

První, co vás na objektivu uchvátí, je jeho masivní konstrukce. Impozantně působí rozšíření tubusu za bajonetem, jedinečný dojem zanechá objektiv i po nasazení na tělo fotoaparátu – především díky své váze, přesahující jeden kilogram. Ve spojení s digitální zrcadlovkou Canon EOS 5D, se kterou jsem objektiv používal, se hmotnost vyšplhala skoro k úctyhodným dvěma kilům. Sestava má tak ke kompaktnosti opravdu daleko, na druhou stranu je maximálně stabilní a dobře se drží. Těžkému břemenu jsem velice rychle přivykl a ještě hodně dlouho po vrácení tohoto „tanku“ jsem si s ostatními objektivy jen tak zlehka pohazoval.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
F1,2; 1/100 s; ISO 800

Spolu s objektivem se dodává i rozměrná sluneční clona, kterou lze velmi rychle a prakticky upnout pomocí dvou aretačních tlačítek. Tento jednoduchý mechanismus by zcela jistě slušel i ostatním objektivům nižších modelových řad.

Skalpel, prosím

Objektiv s označením II má oproti svému předchůdci se stejnou světelností F1,2 několik vylepšení – vedle nové ochrany čoček proti nežádoucím reflexům a inovované konstrukce clony disponuje podle výrobce především rychlejším autofokusem. Ten je však v porovnání s ostatními skly řady EF stále výrazně pomalejší. Vezmeme-li v úvahu extrémně malou hloubku ostrosti při snímání na „plnou díru“, musí být ostření neobyčejně přesné. Krok ostření je tedy velmi jemný a doba přeostření úměrně tomu delší. Potěší přitom jeho téměř neslyšný chod. Objektiv není konstruován pro akční fotografii, těžko například udrží zaostřený rychle se pohybující objekt v režimu kontinuálního ostření. K takovým účelům však nebyl konstruován, zatímco svou hlavní úlohu nástroje pro tvorbu dokonalých portrétů splňuje na výbornou.

S méně světelnými objektivy jsem byl zvyklý ve většině případů ostřit na střed a poté upravit kompozici. Při fotografování s nezvykle malými clonovými čísly jsem však musel při výběru ostřicích bodů a následné změně kompozice dávat velký pozor. Neuvěřitelně malá hloubka ostrosti v řádu několika centimetrů se totiž i po sebemenším překomponování přesunula do zcela jiných částí obrazu a přestala odpovídat mému záměru.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
F1,6; 1/200 s; ISO 400

Netradičního zpracování se dostalo i ostření v manuálním režimu. To je zajištěno rovněž elektronicky – otáčením ostřicího kroužku mění motor zaostřenou vzdálenost.

Ateliér při ruce

Největší předností tohoto objektivu je jistě jeho obdivuhodná světelnost. Ta se projeví hned, jakmile přiložíte oko k hledáčku fotoaparátu – projasněný pohled na fotografovanou scénu je přepychový a práce s takovým „průhledem“ je opravdový zážitek.

Objektiv, zvláště ve spojení s nízkou hladinou šumu při nastavení vyšších hodnot ISO na plnoformátovém snímači digitální zrcadlovky EOS 5D, dokáže doslova proměnit noc v den. Časy, které jsem byl z různých prostředí se špatnými světelnými podmínkami zvyklý hodnotit jako nepoužitelné, se rázem změnily na ideální hodnoty pro snímání bez použití přídavných světel a blesků. To je samozřejmě obrovská výhoda zejména pro toho, kdo chce kreativně využívat přirozeného osvětlení v různých zajímavých interiérech s ne právě ideálním množstvím světla.


Všechny fotografie byly pořízeny digitální zrcadlovkou Canon EOS 5D a objektivem Canon EF 85mm F1,2 L II USM. Scény byly fotografovány v interiérech výhradně při využití přirozeného osvětlení.

Klepněte pro větší obrázek

 Základní technické parametry objektivu

  • Konstrukce: 8 členů v 7 skupinách
  • Počet lamel clony: 8
  • Maximální clonové číslo: 16
  • Minimální zaostřovací vzdálenost: 0,95 m
  • Průměr filtru: 72 mm
  • Rozměr (max. průměr × délka): 91,5 × 84 mm
  • Váha: 1 025 g
  • Cena:  53 400 Kč vč. DPH

Portrétní specialista

Obrazové výstupy jsou bez nadsázky fantastické. Objektiv je k nevíře ostrý, se schopností vykreslit množství detailů až ke krajům záběru. A to i při fotografování se zcela otevřenou clonou na extrémní hodnotě F1,2! S rostoucím clonovým číslem je pak schopnost objektivu podat ostrý obraz ještě výraznější. Samostatnou kapitolu bych dokázal naplnit rozplýváním se nad podáním nezaostřených oblastí, kterého se dá opět skvěle využít při fotografování portrétu. V rukou dobrého fotografa mohou být výsledky ohromující – skvělá kresba, sametový bokeh, malá hloubka ostrosti a přizpůsobení nepříznivému světlu jsou jasnými doklady.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
F1,2; 1/125 s; ISO 1250

Objektiv pro fotografy, kteří dokážou ocenit výjimečnost a možná se i chtějí blýsknout s něčím senzačním, tak představuje velmi vysoký standard pro portrétní fotografii. Za vysokou pořizovací cenu, která se v současnosti pohybuje okolo pětapadesáti tisíc korun, získáte skutečně špičkové vlastnosti.

Původní článek byl otištěn v DIGIfotu 2/2007. Chybějí-li vám starší čísla časopisu DIGIfoto, kontaktujte oddělení distribuce e-mailem: predplatne@cpress.cz nebo telefonicky na bezplatné lince 800 11 55 88.

Klepněte pro větší obrázek

Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Souhlas ve všem, ono totiž hodně lidí kritiz… Pavel 17. 12. 2014, 12:28
Re: nejak neostre serious 10. 11. 2007, 18:55
nejak neostre Jemny 18. 10. 2007, 09:34
Re: ... je to opravdu tak? pete 17. 10. 2007, 11:04
Re: Super sklo pete 17. 10. 2007, 11:01

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

10 nejtěžších objektivů, které si můžete aktuálně koupit

10 nejtěžších objektivů, které si můžete aktuálně koupit

Objektivy jsou nedílnou součástí fotografické soustavy, a leckdy také tou prostorově i váhově výraznější. Tělo fotoaparátu vedle nich může působit jako David vedle Goliáše. Pojďme se podívat na ta nejtěžší „skla“, která si můžete aktuálně pořídit.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Canon údajně připravuje čtyři nové profi objektivy

Canon údajně připravuje čtyři nové profi objektivy

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.