Mikael Buck, Big Ben

Mikael Buck, Big Ben

Mikael Buck, Eiffel Tower

Mikael Buck, Eiffel Tower

Colloseum, Achim Thomae

Colloseum, Achim Thomae

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Colloseum, Achim Thomae

Colloseum, Achim Thomae

Lluís Salvadó, Alhambra

Lluís Salvadó, Alhambra

Lluís Salvadó, Alhambra

Lluís Salvadó, Alhambra

Lluís Salvadó, Eiffel Tower

Lluís Salvadó, Eiffel Tower

Lluís Salvadó, Eiffel Tower

Lluís Salvadó, Eiffel Tower

Lluís Salvadó, Eiffel Tower

Lluís Salvadó, Eiffel Tower

Mikael Buck, Big Ben

Mikael Buck, Big Ben

Mikael Buck, Big Ben

Mikael Buck, Big Ben

Mikael Buck, Big Ben

Mikael Buck, Big Ben

Mikael Buck, Big Ben

Mikael Buck, Big Ben

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Burj Khalifa

Mikael Buck, Eiffel Tower

Mikael Buck, Eiffel Tower

Mikael Buck, Eiffel Tower

Mikael Buck, Eiffel Tower

Mikael Buck, Eiffel Tower

Mikael Buck, Eiffel Tower

Mikael Buck, Eiffel Tower
Colloseum, Achim Thomae
Mikael Buck, Burj Khalifa
Colloseum, Achim Thomae
25
Fotogalerie

Vede fotografování mobilem k nudným záběrům?

Pořídit mobilním telefonem dobrou fotografii již v současné době rozhodně není nijak složité. Dokonce i profesionálové v oboru občas fotí mobilem a snímky jsou to zajímavé. Má ale focení mobilem vliv i na něco jiného než je technická kvalita fotky?

V zásadě by se dalo říci, že asi má a podle mého názoru to bude především kompozice, respektive to, jak daná osoba přistupuje k pořízení konkrétního snímku. Obrovským plusem chytrého telefonu je podle mnoha uživatelů jeho pohotovost v okamžiku, kdy chcete něco vyfotit a především také dostupnost prakticky v jakémkoliv okamžiku, neboť mobil má dnes v kapse každý.

Na druhou stranu však tato okamžitá dostupnost a fotografování především v automatickém režimu vede k tomu, že mnoho uživatelů jednak příliš nepřemýšlí nad expozicí, ale především jde stranou jakákoliv zajímavá kompozice. Čest světlým výjimkám, které nad pořízením snímku přemýšlejí.

Ponejvíce je tento nešvar viditelný na fotografiích významných míst, kulturních památek nebo architektonických monumentů. V takových případech se totiž mnoho mobilních fotografů spokojí s tím, že si pořídí stejný snímek, jako viděli na internetu nebo u někoho ze svých přátel. Na takovém počínání samozřejmě není nic špatného a je logické, že chceme mít památku na konkrétní místa. 

Všechno stejné bez rozdílu

Ovšem ve výsledku je to cesta k záhubě originální a kreativní fotografie – nakonec mají všichni kolem vás shodnou fotku Eiffelovy věže nebo londýnského Big Benu. Hledání zajímavých a neotřelých záběrů se pro mnoho osob stává zbytečnou přítěží v uspěchané době a mnohdy ani tito „fotografové“ nemají ponětí o základních kompozičních pravidlech či doporučeních.

Zajímavé informace na toto téma zjišťovala společnost Sony v rámci evropských zemí – konkrétně byl prováděn průzkum na vzorku populace o velikosti 5352 respondentů ze čtyř evropských trhů (VB, Německa, Francie, Španělska a SAE) – nejedná se tedy o reprezentativní vzorek celé populace, ale o poměrně významnou část obyvatel Evropy.

Výsledky průzkumu ukazují, že více než polovinu z celkem 30 nejfotografovanějších monumentů zachytí lidé ze tří stejných pohledů. V případě Machu Picchu bylo 85% fotografií pořízeno ze stejného místa – výsledkem je půl milionu identických fotografií na obrázkové sociální síti Instagram.

Pořadí

Monument

Země

Počet snímků na Instagramu

množství fotek z nejčastějších tří pohledů

1

Eiffelova věž

Francie

4,654,699

35 %

2

Big Ben

GB

2,435,223

50 %

3

Louvre

Francie

1,740,908

43 %

4

Empire State Building

USA

1,570,167

45 %

5

Burj Khalifa

SAE

1,446,682

43 %

6

Katedrála Notre Dame

Francie

1,330,688

53 %

7

Bazilika sv. Petra

Vatikán

1,131,705

30 %

8

Time Square

USA

1,100,344

54 %

9

Sagrada Familia

Španělsko

936,216

55 %

10

Koloseum

Itálie

860,248

66 %

11

Socha svobody

USA

813,930

74 %

12

Machu Picchu

Peru

745,815

85 %

13

Alhambra

Španělsko

745,716

35 %

14

Borobudur

Indonésie

667,086

50 %

15

Rudé náměstí

Rusko

591,430

52 %

16

Socha Krista Spasitele

Brazílie

581,523

71 %

17

Tadž Mahal

Indie

571,070

38 %

18

Burj Al Arab

SAE

534,562

56 %

19

Hora Fudži

Japonsko

533,696

77 %

20

Buckinghamský palác

VB

498,280

58 %

21

Věž v Tokiu

Japonsko

485,744

44 %

22

Zátoka Ha Long

Thajsko

475,390

57 %

23

Vítězný oblouk

Francie

449,856

49 %

24

Berlínská zeď

Německo

434,869

21 %

25

Fontána Trevi

Itálie

427,708

74 %

26

Velká čínská zeď

Čína

412,603

72 %

27

Opera v Sydney

Austrálie

408,919

44 %

28

Stolová hora

Jižní Afrika

386,723

61 %

29

Park Güell

Španělsko

383,853

32 %

30

Bazilika Sacré-Cœur

Francie

376,730

59 %

Mnoho uživatelů obvykle argumentuje tím, že fotografují pouze mobilem, ovšem tento argument rozhodně neobstojí, protože i mobilem je možné pořídit zajímavou fotografii, což dokázala trojice úspěšných fotografů, kteří dostali do ruky telefon Sony Xperia a jejich úkolem bylo zachytit některé z významných staveb světa z nové perspektivy. Jak – a jestli – se to podařilo můžete posoudit sami v galerii.

Mikael Buck, Big Ben, Sony Xperia XZ (3).JPG Mikael Buck, Eiffel Tower, Sony Xperia XZ (2).JPG
Colloseum 5_Achim Thomae.jpg Mikael Buck, Burj Khalifa, Sony Xperia XZ (2).JPG

Lluís Salvadó, Fotograf cestovatel doporučuje: 

  1. Pohrajte si s barvami a jasem – je úžasné, jak odlišně může stejná scéna vypadat, použijete-li některé z fotografických triků.
  2. Jestli se vám nedaří pořídit originální snímek, pohrajte si s lesklými povrchy, které slavný monument zrcadlí. I trocha vody dokáže monument proměnit. 
  3. Krásu hledejte v architektuře, která vás obklopuje, nejen v monumentu jako celku. Ve strukturálních objektech se může skrývat vysoce umělecká hodnota. 
  4. Vyzkoušejte novou perspektivu a vyfoťte několik snímků z nadhledu či podhledu, nebojte se experimentovat s kompozicí. 
  5. Využijte lidi a jejich siluety, aby dodaly snímku charakteristiku místa a doby, a také si pohrajte se zkreslenou perspektivou. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud