DIGIarena.e15.cz

Vernisáže jako čas setkávání

Na vernisáže jezdíme z různých důvodů. Jedním z těch hlavních, ačkoliv se to nahlas neříká, je setkání se sobě podobnými.

Můj poměr k vernisážím je podobný mému vztahu ke kaviáru. Mám ho moc rád, ale konzumuji jej sporadicky. O to víc se těším na další ochutnávku, a proto mi nestačí zevšednět.

Vernisáže jsou svátečními chvílemi jak pro autora, který investoval hodně práce, aby se tu dával všanc, tak pro majitele výstavních prostor, který občas do poslední chvíle netuší, co na jeho stěnách bude vystaveno. A nakonec je to i svátek pro nás, návštěvníky.

Navštěvuji takové akce jen párkrát do roka. Občas by byla chuť, ale je to daleko. Jindy je sice nějaká poblíž, jenže já jsem vybíravý. Upřednostňuji vernisáže menší, komorně laděné, kde většina zúčastněných jsou kolegové těch, kteří vystavují nebo jejich blízcí. Přátelská atmosféra převažuje a i protivníci, co na NEtu nenechají na sobě nit suchou, zde spolu hovoří tiše a s úsměvem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
1. Chvíle 2. Rudým mořem na koberci létavém... 3. Vítkov 18.4.2009

Asi je to tím, že jde o dvojnásobné setkání. Za prvé s díly autorů, neboť elektronická kopie čehokoliv je stále jen kopií. Ani fotografie není vyjímkou a asi nic nenahradí obraz na pevné podložce. Stejně důležité je vidět se s lidmi, a mít možnost s nimi hovořit bez elektronických berliček. Je úžasné a skvělé, že se můžu online bavit s kýmkoliv na druhé polokouli, ale přímý kontakt člověčenství je stále ještě nenahraditelný a jedinečný. Většina elektronického styku kolem fotografií zatím probíhá písemně. A znáte to – úsměvná historka nebo přátelské šťouchnutí může v psané podobě nabýt zdání pomluvy či posměšku, protože čtenáři chybí to, co vnímá přímý účastník – gesto, úsměv, tón hlasu.

Zrovna nedávno – přijeli jsme se ženou na jednu z těch opravdu komorně laděných vernisáží, známé milé tváře a náhle lehce rušivý prvek. Člověk, se kterým jsem krátce před tím vedl zdvořilý, leč poměrně nevlídný a úporný spor o směr fungování jednoho fotoserveru. Ale jeho široký a upřímný úsměv mi nedal na vybranou. Spor byl v tu chvíli odložen a měli jsme hodně společných témat, kde jsme v konfliktu nebyli. Teprve cestou domů jsem si uvědomil, že s ním už nějaký čas nekomunikuji. A popravdě písemně nekomunikujeme dodnes. Nevidíme si do očí...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
1. S Tulákem po hvězdách putování... 2. Smích a pláč 3. O troše závisti

To mě znovu přivádí k zamyšlení, proč máme tak rozdílné chování v podobných situacích. Možná jsme ještě nedorostli techniku, kterou používáme. Zůstává pro nás čímsi neosobním, naše zkušenosti a naše zvyklosti nám nedokáží zprostředkovat komplexní vjem, který máme z přímého kontaktu. Ta zmíněná gesta, zámlky a výraz tváře, které korigují v průběhu hovoru náš i spolubesedníkův postoj, nám v písemném projevu stále chybí. Mimoděk sledujeme při hovoru mimiku i řeč těla spolubesedníka a okamžitě korigujeme jak obsah, tak i formu našeho projevu.

U psaní je to jiné. Většinou sedíme v jakési pomyslné mentální pevnosti asi jako řidiči v autech (nějaký výzkum vypozoroval, že mnozí řidiči svůj svět ohraničený karoseríí považují za neviditelný zvenčí a klidně se například dloubou v nose, což by mimo auto na veřejnosti neudělali). Máme pocit, že jsme sami a nemusíme brát tolik ohledů na jiné. A tak je možná písemný projev jistým testem osobní vyzrálosti každého z nás. Testem, který vypovídá o tom, jací jsme, pokud se nenacházíme pod „přímým dohledem“. Specifický druh samoty a anonymity, který je průvodním jevem pohodlného posezení nad klávesnicí, možná odbourává část společenských zvyklostí a zábran, jež máme zažité pro kontakt s lidmi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
1. 105 malých pozdravů z Děčína do Děčína 2. Dohrála hudba v nás 3. Částečně skrývaný pocit nejistoty č. 8

Chtěl jsem psát o vernisážích, o fotografiích, autorech a zase končím u mezilidských vztahů. Ale o těch to je v první řadě. Jezdím na vernisáže pro dobrou náladu a pocit sounáležitosti s lidmi, co mají neustále přihmouřené levé oko jako já. Mnohé z kolegů fotoamatérů bych ani jinak neměl moc šancí poznat, natolik jsou naše životy rozdílné. A dnes se s nimi vítám jako se starými známými. Je to svátek setkávání, kdy jsou alespoň na chvíli zapomenuty rozpory mezi lidmi a naopak, to co nás spojuje je prvotní. Škoda, že v normálním životě to bývá právě naopak.

Sám na vernisážích fotografuji jen velice sporadicky a většina výsledných fotografií je určena pouze pro můj šuplík. Takže přiložené fotografie jsou pouze dekorací a nemají souvislost s článkem.

František Richter

Další článek




celkem 34 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Zase moc fajn počtení v článku Richter (novy) 21. 10. 2009, 08:39
Zase moc fajn počtení v článku Renka 20. 10. 2009, 13:15
Re: A safra... Richter (novy) 20. 10. 2009, 11:03
Re: Hmmmm Hyena 20. 10. 2009, 10:05
Re: Hmmmm Hyena 20. 10. 2009, 10:00

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.