DIGIarena.e15.cz

Vylaďte si tiskárnu

Seznam kapitol
Úskalím levných fototiskáren často bývá barevné podání – špatná interpretace barev dokáže radost z vlastní realizace fotografií poněkud zkalit. Nabízíme vám na toto téma jednu zkušenost.

V posledním loňském čísle časopisu DIGIfoto jsme přinesli test pěti cenově dostupných inkoustových tiskáren, vhodných pro domácí tisk fotografií. Jednou z nejlevnějších a přitom velice dobře hodnocených zde byla tiskárna Canon PIXMA iP4300. Přestože si vysloužila hodnocení „výborná“, k barevnému podání jistá výtka směřovala.

Při standardním nastavení jsou výtisky příliš syté a k tomu s výrazně teplým tónem. Řadě běžných uživatelů může takové podání fotografií vyhovovat, než ovšem přijde chvíle, kdy se svěží jarní nálada snímku promění v podzim. Když pak dojde ke srovnání papírové fotografie pořízené domácí tiskárnou a profesionálním fotolabem, začne být problém zcela zřetelný.

Klepněte pro větší obrázek

Uvedená koláž je srovnáním původního snímku JPEG pořízeného digitálním fotoaparátem s naskenovanými papírovými fotografiemi. Při přípravě byl prakticky vyloučen vliv skeneru na barevné podání, srovnávat samozřejmě nelze ostrost, množství detailů a do značné míry ani kontrast. Pro úplnost je nutné podotknout, že všechny papírové fotografie posuzované samostatně, zejména při neznalosti původního námětu, působily na respondenty velmi dobrým dojmem. Nicméně právě ono srovnání je značně tristní.

Není barva jako barva

Celkový barevný tón je jedním z významných charakteristických rysů fotografie, kterému se často laicky říká „barevná nálada“. Můžeme se nadchnout pro tóny barev, které v krajině nebo na tvářích osob vykouzlí zapadající slunce. Obdobně zapůsobí převládající barevné plochy, které světlo v konkrétním prostoru na fotografovanou scénu rozptylují.

Zachování této barevné nálady od stisku spouště až po finální výtisk fotografie je značně složitý proces, ve kterém hrají významnou roli jednotlivé zúčastěné prostředky: digitální fotoaparát a jeho firmware, fotoeditační software v počítači, nastavení monitoru, ovladač tiskárny, tiskárna a použitý inkoust a konečně také samotný fotopapír. Způsob reprodukce je tak vždy použitým zařízením individualizován a v případě „domácího fotolabu“ půjde zejména o zachování subjektivního dojmu z vytištěné fotografie.

Prostor pro barvy

Poněkud jinak a složitěji je tomu v praxi grafických profesionálů (DTP), kde jde o zachování exaktních barev za použití kalibrace všech zařízení monitorem počínaje a tiskárnou konče (viz např. článek a komentář na DIGIareně). Každé zařízení pracuje ve svém vlastním barevném prostoru – rozsahu barev, který je schopné reprodukovat. Žádné zařízení přitom nedokáže reprodukovat úplný rozsah barev, který rozeznává lidské oko a žádná dvě zařízení také nemají shodný barevný prostor.

Gamuty (rozsahy barev) se mezi zařízeními výrazně liší, jednoduše monitor není schopen zobrazit všechny barvy, které vytvoří tiskárna a obráceně a není tedy možné dosáhnout naprosté shody. Při snaze o exaktní reprodukci barev se hovoří o „Správě barev“ – je sama o sobě vědou a uměním i mezi profesionály a vyžaduje použití kolorimetrů pro monitor, osvětlení pracoviště apod. My se však přidržíme jednoduchého přizpůsobení low-endové tiskárny v podmínkách domácího tisku fotografií, kde vlastnictví kalibrovaného řetězce reprodukčních zařízení prakticky nepřichází v úvahu.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 10 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:program? Pave 8. 2. 2007, 22:22
Re:program? MadCap 8. 2. 2007, 22:15
program? step 8. 2. 2007, 21:33
hmm Danniell 8. 2. 2007, 19:08
Re:ICC Mirek 8. 2. 2007, 17:38

Další podobné články

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon představil třetí generaci kompaktního fotoaparátu G1X – tentokrát nedošlo pouze na kosmetické změny. V zásadě nás čeká zcela nový fotoaparát, který se designem blíží dříve uvedeným modelům řady G.

Canon EOS 6D Mk II – Evoluce pokračuje (test)

Canon EOS 6D Mk II – Evoluce pokračuje (test)

Nástupce EOSu 6D byl dlouho nedočkavě vyhlížen, odhady na fanouškovských webech slibovaly výrazně vylepšený autofokus, výklopný displej a 4k video spolu s fázovým ostřením na snímači.

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

Mobilním telefonem zaznamenáváme okolní svět nejen ve formě statických fotografií, ale i v podobě pohyblivých obrázků. Přinášíme několik jednoduchých triků, jak si natáčení videa telefonem usnadnit a dosáhnout při tom zajímavých výsledků.

9 nejsvětelnějších zoomů, které si můžete aktuálně koupit

9 nejsvětelnějších zoomů, které si můžete aktuálně koupit

Vhodný objektiv je obvykle důležitější, než samotné tělo fotoaparátu. Se správným ohniskem a vhodnou clonou totiž dokážete vykouzlit záběry, o kterých mnozí uživatelé standardních skel jen sní.

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Novinky u Canonu – bezzrcadlovka M100, čtyři objektivy a makroblesk

Novinky u Canonu – bezzrcadlovka M100, čtyři objektivy a makroblesk

Canon v poměrně netypickém termínu uvedl několik novinek, z nichž budou mít radost především ti, kdo se zaměřují na portrétní a makrofotografii. nová bezzrcadlovka pak potěší pokročilé amatéry.

Ceny EISA za rok 2017 ve znamení dominance jedné značky

Ceny EISA za rok 2017 ve znamení dominance jedné značky

Jako každý rok i letos zveřejnilo nezávislé sdružení evropských zájmových časopisů výběr nejlepších fotografických produktů za uplynulý rok. Jestliže se v předchozích ročnících dostalo rovnoměrně na všechny značky, tento rok dominoval jeden výrobce.