DIGIarena.e15.cz

Výstava Grete Popper zahájila činnost nové fotogalerie

Sbírka Grety Popper se dochovala naprosto náhodně – bezdětná Popper odkázala fotografie své sousedce, která je věnovala Moravské galerii. Po letech se Popper dočkala nejen výstavy, ale i s citem zpracované publikace Grete Popper: Fotografie mezi dvěma světovými válkami. Pojďme společně projít v několika letmých zastaveních celou výstavou.
Výstava Grete Popper zahájila činnost nové fotogalerie

Brňané si již zvykli vídat zajímavé fotografické výstavy v Ambitu Místodržitelského paláce. O jedné z nich, Jan Pohribný: Místa zasvěcení, jsme vás již informovali. Ambit měl, jako galerijní místo, své výhody i nevýhody. Nacházel se v prostorách chodby do kavárny,  což umožňovalo snadný a bezplatný přístup všem fotografickým nadšencům, ale kvůli bezpečnosti a klimatu neumožňoval zveřejňovat významnější projekty. Proto, převážně díky iniciativě ředitele Moravské galerie Marka Pokorného, vznikl nový prostor, který bude věnován výhradně fotografickým výstavám - fotogalerie Camera v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Její fungování zahájila výstava Grety Popper, české Němky, jejíž fotografickou pozůstalost Moravská galerie vlastní.

Grete Popper (1897 – 1976) vynikla jako fotografka hlavně ve třicátých letech, kdy byla oceněna řadou fotografických salónů. Uznávaná byla i česky mluvícími fotografy, kteří ji respektovali snad nejvíce. Toto ocenění má o to větší váhu, že ženy – fotografky byly v té době spíše výjimkou, a že Popper se fotografii nikdy profesionálně nevěnovala. Před válkou pracovala jako sekretářka, po válce využila svých jazykových schopností a živila se jako překladatelka a tlumočnice.

Galerie Camera prezentuje na sedmdesát snímků z třicátých let. Vystavené fotografie ukazují, jak mnoho se Popper vymyká z anachronické tvorby českých Němců. Nevyhýbá se snad žádnému tématu, které se jí naskytlo, pod vlivem Richarda Levyho, průkopníka systematického využití fotografie v reklamě, se věnovala dokonce i reklamní tvorbě.

Výstavu lze rozdělit do dvou hlavních okruhů – portrétů a záběrů na Prahu. Značnou část portrétů tvoří zachycení obličejů vesničanů v krojích. Popisky k fotografiím (Slovanský typ, Východní typ) naznačují, že Popper se příliš nezajímala o etnografii, více ji zaujaly výrazy a tváře samotné. Jako zjevení působí jediný vystavený, kompozičně velmi dobře zvládnutý akt, za který by se nemusel stydět ani František Drtikol.

Druhý okruh v divákovi upevní přesvědčení, že Popper se dokázala úspěšně věnovat opravdu široké škále námětů. Oproti intimním zákoutím schodů či fotografii větví odrážejících se v kaluži na chodníku stojí realistické snímky továren. Popper měla ráda záběry seshora, nejčastěji z budov pojišťovacích společností, pro které pracovala jako sekretářka, často fotila ruch a shon na Václavském náměstí za nejrozličnějšího počasí.

Z okruhu pražských zákoutí snad nejpůsobivější dojem zanechá fotografie Zima (před rokem 1937). Jedná se o snímek zachycující siluety soch Karlova mostu, bruslařů a hokejistů, kteří se před mostem prohánějí po zamrzlé Vltavě. Na led dopadá prudká zář slunce, jejíž způsob zachycení dokazuje, že Grete Popper si uměla pohrát se světlem a mistrovsky ho na svých snímcích využít.

Založení galerie Camera má dle vedení Moravské galerie potvrdit a upevnit místo fotografie jako rovnoprávné sestry klasických uměleckých oborů a nalákat diváky do výstavních prostorů. V budoucnosti se můžou návštěvníci těšit na výstavy slovenského dokumentaristy Martina Kollára, Drahomíra Josefa Růžičky, Josefa Sudka či rakouského multimediálního umělce Erwina Wurma. Jak již tento výčet napovídá, galerie si vytyčila velmi široký záběr zahrnující české i světové fotografy od počátků fotografie až po současnost. Snad si návštěvníci najdou cestu i do těchto ve srovnání s Ambitem hůře přístupnějších prostor. Výstava Grety Popper potrvá do potrvá do 3. července 2005 a shlédnout ji můžete v budově Uměleckoprůmyslového muzea Brno.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Nádhera Radim 7. 6. 2005, 22:09

Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Nechcete být na fotografiích z veřejných akcí? Nalepte si na čelo červený puntík

Nechcete být na fotografiích z veřejných akcí? Nalepte si na čelo červený puntík