DIGIarena.e15.cz

Výstava: Neuzavřený příběh o karlínské čtvrti

Výstava nazvaná Karlín, kterou můžete zhlédnout v Komorní galerii Domu fotografie Josefa Sudka na Maiselově ulici v Praze do konce ledna 2005, je součástí právě probíhající výstavy Czech Press Photo. Autory této kolekce fotografií je dvojice známá svéráznými fotografiemi módy, designu a portréty - Štěpánka Stein, Salim Issa.
Výstava: Neuzavřený příběh o karlínské čtvrti

Výstava absolventů Vysoké školy uměleckoprůmyslové představuje výsledek práce z ročního grantového projektu, který autoři obdrželi v rámci soutěže Czech Press Photo 2003. Cílem grantu bylo zachytit současnou podobu a život lidí v prostředí starého Karlína, v oblasti povodněmi v létě 2002 (z pražských čtvrtí) nejhůře postiženou.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační fotografie z výstavy Karlín

Pražský primátor každoročně uděluje cenu, tzv. Grant Prahy, v hodnotě 120 tisíc korun. Úkolem majitele tohoto ročního stipendia je dokumentovat fotoaparátem současnost a proměny hlavního města. Autorská dvojice Stein-Issa se stala už jeho devátým držitelem.

Zatímco předchozí držitelé primátorských grantů se zaměřovali zejména na sociální tematiku, architekturu či životní prostředí metropole, anebo na významné Pražany, tato autorská dvojice předkládá po roce práce veřejnosti obrazový příběh o staré pražské čtvrti Karlín, která má zvláštní charisma a velmi osobitý životní styl. Je místem, které v posledních letech prošlo řadou změn včetně katastrofy povodně a následného vysídlení, jejichž stopy jsou zřetelné dodnes.


Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ilustrační fotografie z výstavy Karlín


Soubor vystavovaných fotografií tvoří celek, při jehož sledování se divák nesoustředí na autorství jednotlivých snímků. Barevné i černobílé snímky zachycují momenty pouliční, pohledy do interiéru a portréty lidí, a zároveň jsou svérázným pohledem na současný život, jímž autorská dvojice proslula. Převládají ovšem portréty a částečně stylizované záběry na stojící postavy v ulicích zničeného Karlína. V pozadí lidí vidíme polozbořené domy, výkopy, paži jeřábu, lešení, což působí kontrastně k všednímu životu obyvatel čtvrti. Záměru postihnout stav Karlína v co největší celistvosti a zároveň zkratce je podřízena i kompozice.

Ke každodennosti Karlína odkazují atributy jako je školní aktovka na zádech chlapce, sušenky v originálním balení v rukou, lopata či jiné pracovní nářadí, o něž se opírají muži ve špinavých montérkách. Dalším tématem dvojice fotografů je sport – dětí i dospělých – ať už z úhlu přes síť fotbalové brány či ze středu dění v hracím poli. Autoři ale také nahlížejí do nitra domů – interiérové fotografie nabízejí pohled na pestrobarevný kuchyňský koutek ve stavu neuklizeného „pracovního pořádku“ či na viditelně často obydlovanou pohovku s polštáři, tedy na věci, jejichž hodnota je sice minimální, ale jsou s životem úzce spojené a protkané emotivními vztahy. Jednotícím prvkem většiny snímků je způsob nasvícení. Z potemnělého pozadí vystupují pod ostrým světlem postavy či předměty. I denní život jako by zůstával pod stínem mračen.


Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ilustrační fotografie z výstavy Karlín

Štěpánka Steinová a Salim Issa nevytvořili sérii fotografií, která by měla pouze dokumentovat stav jedné pražské části. Je autentickou a zároveň stylizovanou výpovědí, ačkoli neodhaluje nic příliš překvapivého. Mísí se zde hned několik různých přístupů k zobrazovaným objektům a fotografování módy a designu má na jejich „fotoreportáž“ o Karlíně nepřehlédnutelný vliv.

Pro zajímavost ještě dodávám, že na právě probíhající výstavě Czech Press Photo 2004 získal Grant Prahy Tomki Němec, který bude dokumentovat život příslušníků menšiny přicházející z rumunského Banátu do České republiky. Rozhovor s Tomki Němcem přineseme v tištěném DIGI 1/2005.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.