DIGIarena.e15.cz

Výstava: Polská kouzla dlouhých expozičních časů

Minulý týden byla v ostravském Divadle Jiřího Myrona zahájena výstava fotografa a zároveň pedagoga Akademie výtvarných umění v polské Poznani Andrzeje P. Florkowského. V kolekci děl nazvané Prostory představuje snímky z dříve vzniklých fotografických cyklů Prostory, Zodiak (Zvěrokruh), Pravidla hry a Portréty.
Výstava: Polská kouzla dlouhých expozičních časů

Autorská výstava Prostory předního polského fotografa Andrzeje P. Florkowského (1951) rekapituluje autorovu práci posledních několika let. Nosným prvkem barevných snímků tohoto polského autora je cílená práce s dlouhými expozičními časy, důležitý je samozřejmě vliv světla.

Klepněte pro větší obrázek
Andrzej P. Florkowski: z cyklu Prostory (Dům umění Opava)

Nejvíce se tato technika vyskytuje právě v posledně vzniklém souboru Prostory. „Využívá zde dlouhý expoziční čas a fotografuje v situacích, kdy díky nízké intenzitě světla lidské oko vidí už nebarevně a neostře nebo jen tmu. V těchto okamžicích Andrzej Florkowski zúročuje specifickou schopnost fotografie vytvořit při dlouhé expozici záznam vzhledu předmětů odrážejících minimum světelných paprsků, tedy vytvořit zobrazení ukryté, nehmotné části našeho světa“, říká o fotografickém cyklu Prostory fotograf a pedagog Tomáš Pospěch. Právě světlo je tedy v pojetí Florkowského podstatný element ovlivňující lidské vnímání věcí.

Klepněte pro větší obrázek
Andrzej P. Florkowski: z cyklu Prostory

Nejnovější cyklus Prostory vznikal na mořském pobřeží. Autor se pustil do zachycení mořské hladiny a stoupající vodní páry, čímž při použití dlouhých časů dosáhl efektu neostré hmoty a modravých či růžových tónů světla. Snímky tak vystihují relativitu reality, neboť předměty ztrácejí své barvy a nabývají oparu fantaskna. Podobným způsobem práce se světlem pořizoval Florkowský také předchozí fotografické cykly. Ve Zvěrokruhu a Pravidlech hry využíval principu reklamní fotografie, které se v 80. a 90. letech věnoval profesionálně – dnes vyučuje reklamní fotografii na katedře fotografie na AVU v Poznani.

Výstavu společně s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě pořádá Generální konzulát Polské republiky v Ostravě, Polský institut v Praze, Akademie výtvarných umění v Poznani a Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě.

Andrzej P. Florkowski: Prostory
Divadlo Jiřího Myrona
Galerie Opera
do 13. dubna 2005

Snímky Andrzeje Florkowského můžete do 24. dubna 2005 zhlédnout také v opavském Domě umění, na skupinové výstavě polských fotografů, kteří mají jednu společnou vlastnost: vyučují dálkové studium fotografie na poznaňské Akademii výtvarných umění. Inspirací pro tento typ výuky se před deseti lety stal model studia na Institutu tvůrčí fotografie v Opravě – obě školy spolu udržují velice těsné kontakty. Výstava nazvaná Společná místa je prozatím nejrozsáhlejší výběrovou kolekcí polských děl, která u nás kdy byla představena.

 

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!