DIGIarena.e15.cz

Výstava: Skrytá tvář tradiční fotografie

Galerie Brno se začíná profilovat jako jedna z nejzajímavějších soukromých galerií v Brně, a i když je mezi širším publikem ještě ne příliš známá, začíná pomalu strkat do kapsy i státní instituce. Pro čtenáře digi.zive je příjemnou informací, že galerie má v plánu do svého repertoáru průměrně dvakrát ročně zahrnovat i fotografické výstavy.
Výstava: Skrytá tvář tradiční fotografie

Tak vznikla vloni na podzim výstava brněnského rodáka Vojtěcha Slámy, jež fotografuje staršími aparáty formátu 6 x 6 cm, který zvětšuje v plné velikosti. Poslední akcí této galerie je netradiční výstava Vize čin sen smrt, která měla v Galerii Brno vernisáž před týdnem. 

Netradiční lze nazvat tuto výstavu proto, že jsou na ní vedle fotografií nesporně zajímavé osobnosti současné fotografické scény Miroslava Macků vystaveny i sochy Jiřího Plieštika. Oba umělci se sešli před lety na výstavě ve Finsku, kde Plieštik prezentoval kromě soch i své fotografie, snímky Plieštikovy byly jakýmsi mostem mezi sochami od stejného autora a fotografiemi od umělce jiného. Oba muže tenkrát spolupráce nadchla a proto se domluvili, že uspořádají společnou výstavu znovu a v Čechách. Galerie Brno jim přibližně po deseti letech splnila jejich sen.

Klepněte pro větší obrázek
Michal Macků: ilustrační fotografie

Umělci se domluvili na tom, že Plieštik tentokráte bude prezentovat jen sochy, to však celé výstavě vůbec nevadí, ba naopak, sochy a fotografie se výborně doplňují a vytvářejí společně příjemnou a nenásilně barevně sladěnou expozici.

Mackovy fotografie nutí diváka zamyslet se nad tím, zda se nachází opravdu v roce 2005. Techniky, které Macků používá, nás totiž zavádějí do dob dávno minulých. Jedná se o takzvané geláže, kterými se autor zabývá již od studií, tedy od osmdesátých let.

Klepněte pro větší obrázek
Michal Macků: ilustrační fotografie

Jde o technologii na bázi stažení želatinové emulze z negativu, která fotografovi umožňuje téměř neuvěřitelným způsobem si pohrát s negativy zachycujícími převážně lidské figury. Protože mužské akty nabývají díky technice zpracování abstraktní charakter, a protože na nich téměř nikdy nevidíme modelu přímo do tváře, může i sebelepšímu divákovi uniknout, že se ve většině případů jedná o fotografovy autoportréty.

Klepněte pro větší obrázek
Michal Macků: ilustrační fotografie

Zájem o překračování tradičních hranic se zrcadlí i v dalších fotografických pokusech Michala Macků, jejichž výsledky nazval uhlotisky, a které má české publikum možnost zhlédnout poprvé. Jedná se o historickou fotografickou techniku využívající kontaktního kopírování z velkoformátového negativu, která byla používána od 80. let 19. století do 30. let 20. století. Jedním z předchůdců Michala Macků, který této technice holdoval, byl i František Drtikol, jehož filosofie je autorovi velmi blízká.

Michal Macků, Jiří Plieštik: Vize čin sen smrt
Galerie Brno, Veselá 14
do 25. března

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.