DIGIarena.e15.cz

Výstava: Skrytá tvář tradiční fotografie

Galerie Brno se začíná profilovat jako jedna z nejzajímavějších soukromých galerií v Brně, a i když je mezi širším publikem ještě ne příliš známá, začíná pomalu strkat do kapsy i státní instituce. Pro čtenáře digi.zive je příjemnou informací, že galerie má v plánu do svého repertoáru průměrně dvakrát ročně zahrnovat i fotografické výstavy.
Výstava: Skrytá tvář tradiční fotografie

Tak vznikla vloni na podzim výstava brněnského rodáka Vojtěcha Slámy, jež fotografuje staršími aparáty formátu 6 x 6 cm, který zvětšuje v plné velikosti. Poslední akcí této galerie je netradiční výstava Vize čin sen smrt, která měla v Galerii Brno vernisáž před týdnem. 

Netradiční lze nazvat tuto výstavu proto, že jsou na ní vedle fotografií nesporně zajímavé osobnosti současné fotografické scény Miroslava Macků vystaveny i sochy Jiřího Plieštika. Oba umělci se sešli před lety na výstavě ve Finsku, kde Plieštik prezentoval kromě soch i své fotografie, snímky Plieštikovy byly jakýmsi mostem mezi sochami od stejného autora a fotografiemi od umělce jiného. Oba muže tenkrát spolupráce nadchla a proto se domluvili, že uspořádají společnou výstavu znovu a v Čechách. Galerie Brno jim přibližně po deseti letech splnila jejich sen.

Klepněte pro větší obrázek
Michal Macků: ilustrační fotografie

Umělci se domluvili na tom, že Plieštik tentokráte bude prezentovat jen sochy, to však celé výstavě vůbec nevadí, ba naopak, sochy a fotografie se výborně doplňují a vytvářejí společně příjemnou a nenásilně barevně sladěnou expozici.

Mackovy fotografie nutí diváka zamyslet se nad tím, zda se nachází opravdu v roce 2005. Techniky, které Macků používá, nás totiž zavádějí do dob dávno minulých. Jedná se o takzvané geláže, kterými se autor zabývá již od studií, tedy od osmdesátých let.

Klepněte pro větší obrázek
Michal Macků: ilustrační fotografie

Jde o technologii na bázi stažení želatinové emulze z negativu, která fotografovi umožňuje téměř neuvěřitelným způsobem si pohrát s negativy zachycujícími převážně lidské figury. Protože mužské akty nabývají díky technice zpracování abstraktní charakter, a protože na nich téměř nikdy nevidíme modelu přímo do tváře, může i sebelepšímu divákovi uniknout, že se ve většině případů jedná o fotografovy autoportréty.

Klepněte pro větší obrázek
Michal Macků: ilustrační fotografie

Zájem o překračování tradičních hranic se zrcadlí i v dalších fotografických pokusech Michala Macků, jejichž výsledky nazval uhlotisky, a které má české publikum možnost zhlédnout poprvé. Jedná se o historickou fotografickou techniku využívající kontaktního kopírování z velkoformátového negativu, která byla používána od 80. let 19. století do 30. let 20. století. Jedním z předchůdců Michala Macků, který této technice holdoval, byl i František Drtikol, jehož filosofie je autorovi velmi blízká.

Michal Macků, Jiří Plieštik: Vize čin sen smrt
Galerie Brno, Veselá 14
do 25. března

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.