DIGIarena.e15.cz

Výstava: Šlapte jen po sousedním trávníku

Ve skromném a komorním prostoru Galerie Josef Sudka v těchto dnech najde návštěvník v jedné z místností s klenutým stropem ztichlé obrázky krajin či zátiší. Ve druhé zase živé reportážní fotografie, z nichž lze vyčíst autorův smysl pro sociální cítění, ale i vtip a absurdní situaci. Na jedné z fotografií vidíme ceduli se šipkou směřující doprava a s textem „Tento trávník jest dnes uzavřen - navštivte sousední část“.
Výstava: Šlapte jen po sousedním trávníku

Výstava Jiřího Krejčího nazvaná Fotografie a cliché verre navazuje na již dříve uvedenou výstavu Marie Stachové. Galerie Josefa Sudka na pražském Úvoze se tímto vrací k tak trochu zapomenutým fotografům a spolupracovníkům z okruhu pražského časopisu Světozor, a to zejména k ročníkům 1933 až 1939.

Meziválečné období charakterizuje v české fotografii pestrá škála směrů a tendencí. Historická bádání proto neustále pokračují v objevování neznámých či oprašování opomíjených autorů. Není to tak docela případ Jiřího Krejčího (1899-1977), který byl po desetiletí velice uznávaným malířem a kreslířem. Jeho práce byly hojně vystavovány. Výtvarná činnost Krejčího však nebyla oceněna v celé své košatosti. Ve svých malířských začátcích jej nejvíce ovlivnila sociální tematika, ale později si začal hledat svůj osobitý styl a vlastní výtvarný výraz. Ve 40. letech tak vytvořil nezaměnitelný malířský a kreslířský styl, který bývá přiřazován k imaginativnímu proudu českého umění 30. let.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Krejčí (ilustrační foto)

Zajímavé jsou však i Krejčího fotografické práce. Jeho volná tvorba v oblasti fotografie má paralelu k malířské tvorbě. Na přelomu 20. a 30. let tvořil abstraktní fotogramy v duchu tehdy ještě doznívajícího poetismu. Reportáži, dalšímu fotografickému žánru, se Krejčí věnoval v polovině 30. let, kdy působil v redakci časopisu Světozor. Krejčí pro časopis nejen fotografoval, ale také psal. Vedle kultury jej zajímala sociální problematika v období hospodářské deprese a témata bydlení ve městě a na vesnici.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Krejčí (ilustrační foto)

Zvláštní kapitolou v jeho  tvorbě jsou tzv. cliché verre, pro něž Krejčí používá termín průsvitka. Technicky se jedná o kresbu provedenou na fotografický negativ, z něhož je vytvořena kopie. Jiří Krejčí tohoto propojení kresby, grafiky a fotografie využil v ilustracích knihy Karla Hynka Máchy Znělky, vydané v bibliofilské edici roku 1939. Techniku průsvitky vynalezl v 19. století malíř Camille Corot, který ji také proslavil.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Krejčí (ilustrační foto)

Krejčí nadále pokračoval v experimentech s fotografickými materiály a s použitím různých technologií. Byly to hlavně krajiny, městské scenérie, figurální kompozice, ale třeba i cirkusové scény.

Angažovanost Jiřího Krejčího na poli meziválečné avantgardní fotografie je skromná, přesto těžko opominutelná. Na výstavě, která je pořádána ve spolupráci s autorovou ženou Olgou Krejčí, jsou zastoupeny stejným dílem obě části tvorby Jiřího Krejčího coby fotografa.

Výstava potrvá do 24. dubna 2005 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.