DIGIarena.e15.cz

Význam barev v digitální fotografii

Seznam kapitol
Barvy hrají v digitální fotografii poměrně významnou roli. Dokonce i v případě, že máte rádi digitální černobílé fotky. A proto se dnes budeme zabývat právě barvami.

Skoro každý fotograf, který fotí na digitální fotoaparát, v barvách dříve či později dorazí do bodu, kdy začne přemýšlet jak je vylepšit. Lidé tento problém řeší různě. A překvapivě často si fotografové prostě koupí jiný aparát.

Alespoň mimo ČR jsem zaznamenal tendenci uvažovat tímto způsobem: „Koupil jsem si Nikon XX, protože se mi nelíbily barvy z mého Canonu XX". Tento způsob řešení je pochopitelně také řešením, a pokud byl dotyčný třeba majitelem původní 1Ds od Canonu, tak víceméně také jediným řešením. V případě jakéhokoliv jiného modelu to byla spíš ztráta financí způsobená nedostatkem informovanosti.

Další řešení jsou obvykle začít používat jiný převodník z RAWu, či si dokonce vyrobit vlastní barevně kalibrační profily pro používaný RAW převodník. Což jsou ta chytřejší a značně levnější řešení. Barvy jsou v digitální době poměrně hodně složité téma. Pokud byste například chtěli co nejpřesnější reprodukci skutečných barev, tak potřebujete následující:

  • kontrolované osvětlení se stejnoměrnou teplotou barev a intenzitou
  • barevný profil pro váš fotoaparát (závisející na onom kontrolovaném osvětlení)
  • barevný profil pro váš monitor (závisející na osvětlení v místě kde s ním pracujete)
  • barevný profil pro vaši tiskárnu (závisející na použité technice tisku, papíru a místě kde budete vystavovat)

Jak jste asi pochopili, potřebujete hodně barevných profilů. A proč je vlastně potřebujeme? Právě kvůli té maličkosti, které se říká metamerický index.

Barvy

Co vlastně jsou barvy? Světlo je prý současně energie a hmota. Mimo to je také hlavně elektromagnetické vlnění. Viditelná část zabírá vlnovou délku 400-700nm. Na té spodní hranici se nachází fialová (nižší frekvence než 400 nm je UV - ultrafialová) která u zhruba 500 nm přejde v zelenou, dále při 600 nm se z ní stává oranžová a u 700nm končí v červené části spektra. Nad 700nm je IR, tedy infračervené světlo.

Klepněte pro větší obrázek 
Barevné spektrum světla, zdroj: Wikipedia

Každý objekt na světě odráží určitou vlnovou délku světla. Jakou vlnovou délku odrazí, to záleží na povrchu objektu. Když něco natřete modrou barvou, bude to odrážet vlnovou délku světla odpovídající své barvě. Realita je ještě o něco komplikovanější, ale pro naše účely to stačí.

Jak fotoaparát tvoří barvy

Pro další čtení je důležité pochopit, jak vlastně fotoaparát barvy tvoří. A proto potřebujeme pochopit něco málo o konstrukci senzoru, či spíše onoho senzorového sendviče. Senzor sám o sobě je čip, který na sobě má jednotlivé buňky, které jsou schopné pouze rozeznávat intenzitu světla. Což znamená, že senzor sám vidí pouze černobíle. Jeden takový se nalézá třeba v nové Leice M Monochrom.

Barvy se v případě digitální techniky obvykle tvoří pomocí tří základních barev, tedy červené, modré a zelené. Anglicky je to red, blue, green. Tedy zkratka RGB. U fotoaparátů to není jinak. Přes senzor se položí CFA (color filter array) což je matrice, která dává před každou světlocitlivou buňku barevný filtr. Ten má jednu barvu pro každou buňku. Což znamená, že každá buňka je buď červená, nebo modrá nebo zelená. Distribuce je podle tzv. Bayerovy matrice.

Klepněte pro větší obrázek 
Bayerova maska, zdroj: Wikipedia

Protože lidské oko je nejcitlivější na zelenou část spektra, tak i matrice má 2× tolik zelené, tedy je to RGGB. Alespoň u klasických senzorů (tj. těch co nejsou od Sigmy nebo Fuji).

U většiny senzorů následuje po CFA klasický low-pass filter. Což je filtr co mírně a symetricky rozmazává obraz (hlavně kvůli omezení moiré). Senzory jsou docela citlivé na IR spektrum světla, tak se přes low-pass filtr dává ještě IR/UV filtr, který by měl zamezit průchodu IR a UV části světla. Což by teoreticky nemělo mít vliv na barvy, ale prakticky mít může, záleží na kvalitě daného filtru.

Ve finále projde světlo objektivem, dopadne na senzor a každá buňka zaznamená jeho intenzitu. Protože mají buňky jen červenou, modrou nebo zelenou barvu, tak se musí skutečné barvy dopočítat (z těchto tří základních barev jde teoreticky vytvořit jakákoliv barva viditelné části spektra). A právě dopočítávání je to, co se děje když vyvoláváte RAW. V případě, že fotíte do JPEGu, tak to prostě dopočítá procesor fotoaparátu. Celý proces sem popsal poměrně zjednodušeně, pro usnadnění pochopení.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 11 komentářů

Nejnovější komentáře

Takový argument neberu, pokud je to v clanku… Rozumbrada Obecný 23. 12. 2012, 10:34
Ano vsimol som si mensiu nepresnost: "Světlo… mlendl 20. 12. 2012, 12:12
Kruci, ja myslel ze je to prezdivka. R 20. 12. 2012, 00:17
Fotografování možná rozumí, ale ve fyzice ce… Rozumbrda Obecný 19. 12. 2012, 22:04
Že Daemonius je znalec - navíc kultivovaný -… reign 19. 12. 2012, 22:02

Další podobné články

Ceny EISA za rok 2017 ve znamení dominance jedné značky

Ceny EISA za rok 2017 ve znamení dominance jedné značky

Jako každý rok i letos zveřejnilo nezávislé sdružení evropských zájmových časopisů výběr nejlepších fotografických produktů za uplynulý rok. Jestliže se v předchozích ročnících dostalo rovnoměrně na všechny značky, tento rok dominoval jeden výrobce.

Legendární Zeiss Biotar  75 mm F1,5 půjde znovu do výroby

Legendární Zeiss Biotar 75 mm F1,5 půjde znovu do výroby

O tom, že se mezi starými objektivy najde spousta kvalitních kousků, které se postupem staly takřka legendami už dnes nikdo nepochybuje. Jedním z nich je i Biotar, který s největší pravděpodobností půjde znovu do výroby.

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

Nová bezzrcadlovka EOS M100 prý již brzy

Nová bezzrcadlovka EOS M100 prý již brzy

10 nejtěžších objektivů, které si můžete aktuálně koupit

10 nejtěžších objektivů, které si můžete aktuálně koupit

Objektivy jsou nedílnou součástí fotografické soustavy, a leckdy také tou prostorově i váhově výraznější. Tělo fotoaparátu vedle nich může působit jako David vedle Goliáše. Pojďme se podívat na ta nejtěžší „skla“, která si můžete aktuálně pořídit.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Canon údajně připravuje čtyři nové profi objektivy

Canon údajně připravuje čtyři nové profi objektivy

Dodávky vybraných zrcadlovek Canonu i Nikonu budou mít zpoždění

Dodávky vybraných zrcadlovek Canonu i Nikonu budou mít zpoždění