DIGIarena.e15.cz

Význam barev v digitální fotografii

Seznam kapitol
Barvy hrají v digitální fotografii poměrně významnou roli. Dokonce i v případě, že máte rádi digitální černobílé fotky. A proto se dnes budeme zabývat právě barvami.

Skoro každý fotograf, který fotí na digitální fotoaparát, v barvách dříve či později dorazí do bodu, kdy začne přemýšlet jak je vylepšit. Lidé tento problém řeší různě. A překvapivě často si fotografové prostě koupí jiný aparát.

Alespoň mimo ČR jsem zaznamenal tendenci uvažovat tímto způsobem: „Koupil jsem si Nikon XX, protože se mi nelíbily barvy z mého Canonu XX". Tento způsob řešení je pochopitelně také řešením, a pokud byl dotyčný třeba majitelem původní 1Ds od Canonu, tak víceméně také jediným řešením. V případě jakéhokoliv jiného modelu to byla spíš ztráta financí způsobená nedostatkem informovanosti.

Další řešení jsou obvykle začít používat jiný převodník z RAWu, či si dokonce vyrobit vlastní barevně kalibrační profily pro používaný RAW převodník. Což jsou ta chytřejší a značně levnější řešení. Barvy jsou v digitální době poměrně hodně složité téma. Pokud byste například chtěli co nejpřesnější reprodukci skutečných barev, tak potřebujete následující:

  • kontrolované osvětlení se stejnoměrnou teplotou barev a intenzitou
  • barevný profil pro váš fotoaparát (závisející na onom kontrolovaném osvětlení)
  • barevný profil pro váš monitor (závisející na osvětlení v místě kde s ním pracujete)
  • barevný profil pro vaši tiskárnu (závisející na použité technice tisku, papíru a místě kde budete vystavovat)

Jak jste asi pochopili, potřebujete hodně barevných profilů. A proč je vlastně potřebujeme? Právě kvůli té maličkosti, které se říká metamerický index.

Barvy

Co vlastně jsou barvy? Světlo je prý současně energie a hmota. Mimo to je také hlavně elektromagnetické vlnění. Viditelná část zabírá vlnovou délku 400-700nm. Na té spodní hranici se nachází fialová (nižší frekvence než 400 nm je UV - ultrafialová) která u zhruba 500 nm přejde v zelenou, dále při 600 nm se z ní stává oranžová a u 700nm končí v červené části spektra. Nad 700nm je IR, tedy infračervené světlo.

Klepněte pro větší obrázek 
Barevné spektrum světla, zdroj: Wikipedia

Každý objekt na světě odráží určitou vlnovou délku světla. Jakou vlnovou délku odrazí, to záleží na povrchu objektu. Když něco natřete modrou barvou, bude to odrážet vlnovou délku světla odpovídající své barvě. Realita je ještě o něco komplikovanější, ale pro naše účely to stačí.

Jak fotoaparát tvoří barvy

Pro další čtení je důležité pochopit, jak vlastně fotoaparát barvy tvoří. A proto potřebujeme pochopit něco málo o konstrukci senzoru, či spíše onoho senzorového sendviče. Senzor sám o sobě je čip, který na sobě má jednotlivé buňky, které jsou schopné pouze rozeznávat intenzitu světla. Což znamená, že senzor sám vidí pouze černobíle. Jeden takový se nalézá třeba v nové Leice M Monochrom.

Barvy se v případě digitální techniky obvykle tvoří pomocí tří základních barev, tedy červené, modré a zelené. Anglicky je to red, blue, green. Tedy zkratka RGB. U fotoaparátů to není jinak. Přes senzor se položí CFA (color filter array) což je matrice, která dává před každou světlocitlivou buňku barevný filtr. Ten má jednu barvu pro každou buňku. Což znamená, že každá buňka je buď červená, nebo modrá nebo zelená. Distribuce je podle tzv. Bayerovy matrice.

Klepněte pro větší obrázek 
Bayerova maska, zdroj: Wikipedia

Protože lidské oko je nejcitlivější na zelenou část spektra, tak i matrice má 2× tolik zelené, tedy je to RGGB. Alespoň u klasických senzorů (tj. těch co nejsou od Sigmy nebo Fuji).

U většiny senzorů následuje po CFA klasický low-pass filter. Což je filtr co mírně a symetricky rozmazává obraz (hlavně kvůli omezení moiré). Senzory jsou docela citlivé na IR spektrum světla, tak se přes low-pass filtr dává ještě IR/UV filtr, který by měl zamezit průchodu IR a UV části světla. Což by teoreticky nemělo mít vliv na barvy, ale prakticky mít může, záleží na kvalitě daného filtru.

Ve finále projde světlo objektivem, dopadne na senzor a každá buňka zaznamená jeho intenzitu. Protože mají buňky jen červenou, modrou nebo zelenou barvu, tak se musí skutečné barvy dopočítat (z těchto tří základních barev jde teoreticky vytvořit jakákoliv barva viditelné části spektra). A právě dopočítávání je to, co se děje když vyvoláváte RAW. V případě, že fotíte do JPEGu, tak to prostě dopočítá procesor fotoaparátu. Celý proces sem popsal poměrně zjednodušeně, pro usnadnění pochopení.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 11 komentářů

Nejnovější komentáře

Takový argument neberu, pokud je to v clanku… Rozumbrada Obecný 23. 12. 2012, 10:34
Ano vsimol som si mensiu nepresnost: "Světlo… mlendl 20. 12. 2012, 12:12
Kruci, ja myslel ze je to prezdivka. R 20. 12. 2012, 00:17
Fotografování možná rozumí, ale ve fyzice ce… Rozumbrda Obecný 19. 12. 2012, 22:04
Že Daemonius je znalec - navíc kultivovaný -… reign 19. 12. 2012, 22:02

Další podobné články

Aplikace Moment dostala aktualizaci. Ta je zaměřena na manuální ovládání fotoaparátu

Aplikace Moment dostala aktualizaci. Ta je zaměřena na manuální ovládání fotoaparátu

Samsung Galaxy S10 a S10+ budou mít tři objektivy. Má se iPhone bát?

Samsung Galaxy S10 a S10+ budou mít tři objektivy. Má se iPhone bát?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

Nový firmware pro Tamron 28–75 mm F2,8 Di III RXD opravuje ostření

Nový firmware pro Tamron 28–75 mm F2,8 Di III RXD opravuje ostření

Pixbuf je dostupný v nové verzi pro všechny desktopové platformy

Pixbuf je dostupný v nové verzi pro všechny desktopové platformy

LEGENDY: Konica Hexar – nejtišší kompakt s pokročilou expozicí

LEGENDY: Konica Hexar – nejtišší kompakt s pokročilou expozicí

Světelné digitální kompakty jsou v současné době asi tím nejlepším, co můžete pořídit. Nejedná se však o převratnou koncepci, obdobné fotoaparáty byly na trhu již v analogové podobě – jedním z nich je i Konica Hexar.

Light údajně vyvíjí telefon s devíti objektivy

Light údajně vyvíjí telefon s devíti objektivy

Mobilní telefony bývají poslední dobou poměrně běžně osazovány duálním objektivem. Najdeme však i výjimku v podobě modelu Huawei P20 Pro, který má objektivy hned tři. Společnost Light však chce jít ještě dál a objektivů použít 9.

Má váš domácí mazlíček tmavou srst? Žádný problém!

Má váš domácí mazlíček tmavou srst? Žádný problém!

Vinou tmavé srsti se většina domácích zvířat fotografuje značně obtížně. Výsledná fotka totiž často vychází jako tmavá šmouha a to obzvláště, pokud je fotografujete mobilem nebo levným kompaktem. Poradíme, jak dosáhnout lepších výsledků