DIGIarena.e15.cz

World Press Photo 2014 zná své vítěze

Porota letošní ročníku World Press Photo udělila prestižní ocenění Fotografie roku 2013 Johnu Stanmeyerovi za snímek zachycující africké uprchlíky. Česká fotografka Jana Ašenbrennerová získala čestné ocenění.

Rok se s rokem sešel a máme tu další porci vítězných fotografií mezinárodní soutěže World Press Photo. Letos vybírala devatenáctičlenná porota celkem z 98 671 snímků od 5 754 fotografů ze 132 zemí světa.

První cenu získal americký fotograf John Stanmeyer z agentury VII. Jeho snímek zachycuje africké uprchlíky na okraji města Džibuti, kde se snaží zachytit levný mobilní signál ze sousedního Somálska, jakožto prostředek pro spojení se svými příbuznými v zahraničí. Džibuti je obvyklou zastávkou uprchlíků, kteří utíkají ze zemí jako Somálsko, Etiopie či Eritrea s cílem usadit se v Evropě nebo na Blízkém východě.

Klepněte pro větší obrázek 
John Stanmeyer, USA, VII pro National Geographic

Jde o fotografii, která souvisí s řadou dalších příběhů – otevírá diskuzi o technologii, globalizaci, migraci, chudobě, zoufalství, odcizení nebo lidskosti. Jde o velice důmyslný snímek, který se výrazně odlišuje od jiných. Byl pořízen s lehkostí, poeticky, a přesto plný smyslu. Poukazuje na vážné problémy dnešního světa.“ říká porotkyně Jillian Edelsteinová k vítězné fotografii.

Čestné cenění získala česká fotografka Jana Ašenbrennerová v kategorii každodenní život za snímek homosexuálů v Demokratické republice Kongo. Její fotografie nese název „Žijící bez povšimnutí“. Prohlédnout si ji můžete na stránkách World Press Photo.

Níže uvádíme výběr z letošních fotografií.

Použitá technika

Zajímavá je statistika vybavení, které použili vítězové letošního ročníku. Je v ní vidět, že lze skvělé fotografie pořídit i s levnými digitálními zrcadlovkami jako Canon EOS 1100D či Nikon D80. Kategorii použitých fotoaparátu suverénně ovládly, stejně jako v minulých letech, zrcadlovky. Statistiku výrobců vede poměrně suverénně Canon s 58 %.

Klepněte pro větší obrázek 

 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Alessandro Penso, Itále, OnOff Picture | William Daniels, Francie, Panos Pictures pro Time
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Philippe Lopez, Francie, Agence France-Presse | Goran Tomasevic, Srbsko, Reuters
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tyler Hicks, USA, The New York Times | Christopher Vanegas, Mexico, La Vanguardia / El Guardian
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sara Naomi Lewkowicz, USA, pro Time | Julius Schrank, Německo, De Volkskrant
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fred Ramos, El Salvador, El Faro | Andrzej Grygiel, Polsko, pro PAP-Polska Agencja Prasowa
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Quinn Rooney, Austrálie, Getty Images | Peter Holgersson, Švédsko
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Markus Schreiber, Německo, The Associated Press | Carla Kogelman, Nizozemsko
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Brent Stirton, Jihoafrická republika, Reportage by Getty Images | Denis Dailleux, Francie, Agence Vu
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Christian Zeigler, Germany, pro National Geographic | Steve Winter, USA, pro National Geographic
 
Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Tak tak, výrazně v článku chybí informace o … Z. 2. 3. 2014, 13:35
Bacha, ne všechny fotky jsou akčně-reportážn… Karel 1. 3. 2014, 11:53
Ano, skuteční profesionálové - a ti moc neře… Karel 1. 3. 2014, 11:50
Takto se normalne lovi signal i kdyz se pak … R 24. 2. 2014, 17:14
Po dlohá době z hlavní fotky nestříká jen če… Grimjaur 24. 2. 2014, 13:31

Další podobné články

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.