DIGIarena.e15.cz

World Press Photo 2015 zná své vítěze i poražené

Po padesáté osmé – opět s hojnou účastí fotografů ze všech koutů světa – byla rozdána prestižní ocenění WPP a zároveň byla položena otázka, do jaké míry je možné manipulovat s výsledným obrazem.

Jako každý rok je výběr nejlepších snímků World Press Photo (WPP) reflexí – a nutno říci, že tentokrát velmi vyváženou – podstatných světových událostí uplynulého roku. V záplavě dramatických příběhů přece jen trochu vyčnívá dění na východě Evropy se všemi jeho okolnostmi a možnými konsekvencemi. Ukrajinská krize je jednoznačně vnímána jako nebezpečný střet, který by mohl vést k nové studené válce s tradičními protagonisty.

Klepněte pro větší obrázek
Mads Nissen (Dánsko): Jon and Alex, Fotografie roku 2015

V tomto kontextu může být vítězná, do teplých barev laděná fotografie dánského fotografa Madse Nissema, vnímána jako jistá protiváha postupného chladnutí vztahů mezi světovými mocnostmi. Zároveň však tato fotografie roku ze série Homofobie v Rusku, kde od roku 2012 platí kontroverzní zákon zakazující propagaci homosexuality, poukazuje na prohlubující se omezování lidských práv a svobod v ruském prostředí.

Jednoduché kulisy, do nichž jsou postavy homosexuálních milenců zasazeny, stejně jako tlumené osvětlení navozují atmosféru divadelního představení. Sám autor fotografie v komentáři ke snímku poukazuje na shakespearovský příběh Romea a Julie, milenecké dvojice, která musí čelit překážkám kladeným do cesty jejich lásce…

Vítězná sázka na jistotu?

Vítězný snímek by měl být aktuální a zároveň nadčasový, tedy fungovat i bez znalosti okolností jeho vzniku. Podle slov jednoho z porotců „by měl dávat smysl nejen dnes, ale i zítra“. Tato kritéria vítězná fotografie nejspíš splňuje, už jen pro svou uhrančivou tajemnost, mnohoznačnost i pro množství otázek, které vyvolává, zvláště odmyslíme-li si popisek a doprovodný text: Je bdící postava žena nebo muž? Jaké jsou její úmysly?

Klepněte pro větší obrázek
Sergej Ilnitský (Rusko): Kitchen Table (Kuchyňský stůl), 1. místo v kategorii Zprávy/jednotlivě

Přesto si dovolím malé rýpnutí. Porota opět vsadila na jistotu, na osvědčený model, který zafungoval i v předešlých ročnících: lidské objekty zachycené v póze, která je obecně srozumitelná, a to napříč různými kulturami. Podobně jsou koncipovány i předchozí fotografie roku, např. „arabská pieta“ z roku 2011 nebo „lapači mobilního signálu“ z roku minulého.

Větší potenciál stát se opravdu ikonickým má však dle mého soudu záběr Kitchen Table od ruského fotografa Sergeje Ilnitského coby výmluvná obrazová metafora vnějšího (národního, světového…), jednoduše neosobního konfliktu zasahujícího do každodenního života obyčejného člověka. Komorní zátiší připomíná obrazy starých barokních mistrů, přesto je nabité dějem – vypráví příběh o násilném vniknutí nezvaného hosta.

Člověk jako zdroj konfliktu – s druhými, s přírodou, ale i sám se sebou

Již několik let se WPP brání/bojí oceňování explicitně brutálních snímků – mezi nejlépe hodnocenými fotografiemi takové nehledejte – nicméně světem hýbou právě násilím doprovázené konflikty, střety.

Klepněte pro větší obrázek
Jérôme Sessini (Francie): Pravoslavný kněz žehná vzbouřencům na barikádě, snímek ze série Final Fight For Maidan, 2. místo v kategorii Aktualita/série

Mezi vítěznými snímky tak najdeme fotografie zobrazující protesty v Istanbulu, konflikt v Gaze nebo smrtící epidemii eboly v Africe. Hlavní pozornost si však uzurpovalo dění na Ukrajině – boje na Maidanu a sestřelení malajského letadla (série Crime Without Punishment francouzského fotografa Jérômeho Sessiniho).

Stejně tak kategorie Příroda již dávno neslouží k oslavování přírodních krás (takových fotek najdeme na internetu tisíce), ale je chápána jako reflexe ekologických problémů a otázky znásilňování přírody člověkem. To je také námětem skvělého vítězného snímku Yongzhiho Chua Monkey Training For A Circus – anonymní, černě oděný dvojnožec s bičem podmaňující si nevinné zvíře.

Klepněte pro větší obrázek
Yongzhi Chu (Čína): Monkey Training For A Circus, 1. místo v kategorii Příroda/jednotlivě

Novou a velmi zajímavou kategorií jsou Dlouhodobé projekty. Na prvním místě se usadila společensko-kritická série Američanky Darcy Padilly s názvem Family Love, vyprávějící deprimující příběh z okraje společnosti. Tolik k vítězům. A nyní k těm poraženým…

Manipulace ne! A jak tedy dál?

V minulých letech bylo WPP vytýkáno, že dává příliš prostoru pracím „vylepšeným“ masivní postprodukci. Vedení soutěže pod tíhou těchto výtek zavedlo opatření, která mají zamezit počítačové manipulaci se snímky. Do finálních kol musejí autoři dodat snímky v RAW formátu, čili tak, jak byly pořízeny. Pokud porota nazná, že provedené úpravy – velký ořez, odstranění některých prvků obrazu za účelem zvýšení působivosti (líbivosti) snímku, nadměrné tónování atp. – zásadně pozměnily obsah obrazového sdělení, jsou fotografie ze soutěže vyřazeny.

Klepněte pro větší obrázek
Bao Tailiang (Čína): The Final Game, 1. místo v kategorii Sport/ jednotlivě

Řada fotografů nedokázala tato pravidla respektovat, proto bylo ve finálovém kole vyřazeno až 20 % fotek. Nemilosrdná selekce zasáhla především kategorii Sport, kde dokonce nebyla  udělena 3. cena za sportovní sérii.

Vedení WPP do budoucna slibuje hlubší analýzu současných novinářských trendů a jejich zohlednění při určování soutěžních kritérií. Takže za rok uvidíme.

Worl Press Photo 2015 v číslech

Letošního ročníku WPP se zúčastnilo 5 692 fotografů ze 131 zemí světa. Porota vybírala celkem z 97 912 snímků a ocenila práce 42 fotografů ze 17 zemí. Ceny byly rozdány v osmi kategoriích, mezi nimiž se nově objevila položka Dlouhodobé projekty. Za Fotografii roku bylo vyplaceno 10 000 eur, za první místo v rámci kategorii 1 500 eur.

Čeští fotografové (do soutěže se jich přihlásilo 21) letos neuspěli, velký úspěch však zaznamenali Italové – oceněno bylo hned 10 italských fotografů.

Klepněte pro větší obrázek
Ronghui Chen (Čína): Christmas Factory, 2. místo v kat. Současné problémy/ jednotlivě

Po vyhlášení vítězů bude jako každý rok následovat putovní výstava, která začne v Amsterdamu dne 18. 4. 2015. Všechny vítězné fotografie si můžete prohlédnout na stránkách soutěže World Press Photo.

Galerie vítězných fotografií:

Klepněte pro větší obrázek
Anand Varma (USA): Mindsuckers
Klepněte pro větší obrázek
Paolo Verzone (Itálie): Cadets
Klepněte pro větší obrázek
Tomas van Houtryve (Belgie): Blue Sky Days
Klepněte pro větší obrázek
Ami Vitale (USA): Orphaned Rhino
Klepněte pro větší obrázek
Darcy Padilla (USA): Family Love 1993–2014
Klepněte pro větší obrázek
Pete Muller (USA): Ebola In Sierra Leone
Klepněte pro větší obrázek
Massimo Sestini (Itálie): Rescue Operation
Klepněte pro větší obrázek
Glenna Gordon (USA): Mass Abduction In Nigeria
Klepněte pro větší obrázek
Bulent Kilic (Turecko): Instanbul Protest
Klepněte pro větší obrázek
Raphaela Rosella (Austrálie): Laurinda
Klepněte pro větší obrázek
Åsa Sjöström (Švédsko): Orphan Brothers

 

Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Já jsem dost kritickej, ale tady jsem to vše… Radek71 19. 2. 2015, 20:07
Ale tady nejde o umelecke fotky, spletl jsi … Tomas 18. 2. 2015, 00:35
Maximálně fotka s opicí má něco ... zbytek j… pepa 17. 2. 2015, 22:26
samozřejmě, dpreview nám posílá článek ještě… Helena 17. 2. 2015, 13:32
:-D Však vítězná fotografie je přeci o lásce… šel okolo 17. 2. 2015, 13:00

Další podobné články

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini