DIGIarena.e15.cz

World Press Photo 2016: Na vlnách migrace

Jako téměř každý rok vévodí soutěži novinářské fotografie jedno stěžejní téma. Letos je to migrační krize, s níž se musejí potýkat evropské politické špičky, potažmo celá evropská kultura, o morálce nemluvě.

V roce 2011 proběhla v arabských zemí řada revolucí, souhrnně označovaných jako arabské jaro. Pozornosti se mu dostalo i ve World Press Photo (WPP) 2012, kde se vítězným snímkem stala „arabská pieta“ Samuela Arandy.

„Sametový“ revoluční stroj se však zasekl v Sýrii, kde už přes čtyři léta dochází k tvrdým bojům mezi Asadovým režimem a vzbouřenci a… a… Jediným dosavadním výsledkem je vyvraždění více než 10 % civilního obyvatelstva a devastace syrské infrastruktury.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: vlevo Sameer Al-Doumy (Sýr.) Následky leteckých útoků v Sýrii;  vpravo Abd Doumany (Sýr.) Děti z Doumy, Sýrie, oba pro Agence France Presse

Omluvte tento epický úvod, který má pouze nastínit podhoubí současné uprchlické krize. Právě z této válkou postižené země, a nejen z ní, prchají do Evropy lidé – před hladem a smrtí, a to třebas i za cenu ztráty důstojnosti, nebo dokonce života. To jsou strohá fakta, a zároveň uhrančivé fotografické téma, které k sobě vztahuje další a další dílčí obrazy: od zničených syrských měst plných mrtvých, přes přecpané bárky ilegálních převaděčů po srdceryvné scény na hranicích evropských států.

Fotografie roku: Uprchlíci v jiném světle

Klepněte pro větší obrázek
Fotografie roku: Warren Richardson (Aus.) Hope for New Life

Kolem uprchlické krize už se ve zpravodajských médiích ustanovil jakýsi zobrazovací kánon. Čtenost samozřejmě podpoří co nejexplicitnější, prvoplánový obrazový materiál, např. masy utečenců valící se do Evropy či snímky utopených nebo plačících dětí. I takovéto fotografie mezi vítěznými snímky najdeme…

Leč Fotografie roku Hope for New Life (Naděje na nový život) mezi ně nepatří. Australský fotograf na volné noze Warren Richardson na ní na sklonku srpna minulého roku na srbsko-maďarských hranicích zachytil utečence, kterak předává přes ostnaté dráty spící dítě. Snímek získal i první místo v kategorii Aktuality.

 

Autor ke své fotografii dodává: Tábořil jsem s uprchlíky na hranicích po dobu pěti dnů. Skupina asi 200 lidí se snažila projít přes ostnatý plot. První poslali ženy a děti, za nimi starší muže. Celou dobu jsme se snažili uniknout pozornosti policie, nemohl jsem tedy použít blesk. Ve tři hodiny ráno jsem si musel vystačit s měsíčním svitem.

 

Podle slov předsedy poroty Francise Kohna se jedná o klasickou, vizuálně minimalistickou fotografii, která podává nadčasové poselství.

Leckdo by mohl poukázat na technickou nedokonalost fotografie – obrazový šum, pohybovou neostrost. Logická daň absenci umělého osvětlení. Je to ale právě měsíční světlo – nutno podotknou, že proudící správným směrem, které dodává snímku „noire“ atmosféru. Přidejme tázavý výraz muže (otce?) předávajícího dítě za pomyslnou i reálnou hranici, jež symbolizuje předěl mezi světem plným války a utrpení a nadějí do budoucnosti, a vyjde nám fotografie, která spíš než odpovědi pokládá otázky (nejen samotným utečencům): Něco je za námi, ale co nás čeká dál?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: vlevo Sergej Ponomarev (Rus.) Evropská migrační krize, The NY Times, vpravo Corentin Fohlen (Fr.) Demonstrace proti terorismu v Paříži

Život s Kimem, smog v Číně a cesta na jižní pól

Vedle tématu migrace dominují WPP 16 snímky z válkou zmítané Sýrie a konfliktů na Blízkém východě, které mimochodem také rozšiřují řady utečenců. Setkáme se s nimi napříč většiny soutěžních kategorií a leckteré z nich, obzvláště v kategoriích Zprávy a Aktuality, jsou velmi přímočarým dokumentem zkázy a utrpení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: vlevo Mauricio Lima (Braz.) Člen ISIS ošetřován v kurdské nemocnici, Sýrie, The NY Times, vpravo Adriane Ohanesian (USA) Zapomenuté hory Sudánu

Není tedy divu, že se většina z nás, kteří WPP pravidelně sledují, doslova těší na „odlehčenější“ soutěžní kategorie. Třebaže i zde se setkáme s krutými a smutnými příběhy, přece jen tu lze hovořit o jisté vstřícnější poetice.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: vlevo Mary F. Calvertová (USA) Sexuální útoky v americké armádě, ZumaPress/ Alexia Foundation, vpravo Nancy Borowicková (USA) Život ve smrti 

Dlouhodobé projekty považuji za jednu z nejcennějších kategorií soutěže. Vedle velmi intimních černobílých sérií – vítězného projektu Mary F. Calvertové dokumentujícího osudy amerických vojaček, které byly sexuálně obtěžovány, či dokonce znásilněny svými nadřízenými, a deníku umírání rakovinou postižených rodičů Nancy Borowickové – letos zabodovala také barevná mozaika zachycující život v Severní Koreji pod stínem velkého Kima. Fotografie Davida Guttenfeldera jsou leckdy doslova ikonické – v obrazové zkratce dokáže přesně vystihnout podstatu totalitního režimu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: 2× David Guttenfelder (USA) Severní Korea: Život v kultu Kima, The Associated Press 

V kategorii Každodenní život stojí za pozornost vedle skvělého vítězného „single“ snímku China’s Coal Addiction (Čínská závislost na uhlí) od Kevina Frayera také série Daniela Berehulaka An Antarctic Advantage – o mezinárodním týmu vědců na Antarktidě. Exotické prostředí, kde s nadsázkou řečeno končí a začíná svět, je samo o sobě dokonalým obrazovým materiálem, který výborně funguje, když se postaví do kontrastu „teplá“ lidská stopa a ledově modrá pustina.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: vlevo Kevin Frayer (Kan.) Čínská závislost na uhlí, Getty Images, vpravo Daniel Berehulak (Aus.) Antarktické dobrodružství, The NY Times

Blondýna na pláži a česká bílá stopa

Podobné kontrasty lze nalézt i v kategorii Příroda, kde si první místo vybojovala takřka „parrovská“ fotografie Rohana Kellyho z australské pláže Bondi. Všudypřítomnost člověka a zároveň jeho malost (doslovná i přenesená) ve srovnání s přírodními živly pak podtrhuje snímek mexického fotografa Anuara Patjane Floriuka „Velrybí našeptávači“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: vlevo Rohan Kelly (Aus.) Bouřková mračna na pláži Bondi, Daily Telegraph, vpravo Anuar Patjane Floriuk (Mex.) Whale Whisperers

V letošním ročníku mezi vítězi nenajdeme žádného českého fotografa, leč česká stopa (bílá) se mezi vítěznými snímky přece jen najde, nikoli však za objektivem, ale před ním. První cenu v kategorii Sport – jednotlivost si odnesl Christian Walgram se snímkem, na němž je zachycen pád českého reprezentanta ve sjezdovém lyžování Ondřeje Banka. Tato fotografie je také prvním a posledním záběrem ze světa „velkého komerčního“ sportu, neboť zejména v sériích dostaly prostor amatérské sportovní aktivity, kde jde ještě pořád o zábavu nezkorumpovanou penězi: první místo si odnesl Vladimir Pesnya za sadu snímků o amatérském hokejovém klubu ve Vetluze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: vlevo Christian Walgram (Rak.) FIS World Championships, GEPA pictures, vpravo Vladimir Pesnya (Rus.) Hokej ve Vetluze, Sputnik

Čísla a data World Press Photo 2016

  • Do soutěže zaslalo snímky 5 775 fotografů ze 128 zemí. Dohromady se sešlo zhruba 83 tisíc fotografií. Ceny byly uděleny v 8 kategoriích 41 vítězům s 21 států.
  • Autor snímku roku obdrží peněžitou výhru 10 tisíc eur a od sponzora soutěže Canon EOS 1D X II s objektivy.
  • Vítězné fotografie budou k vidění na doprovodné putovní výstavě, která dorazí i do České republiky. V pražském Karolinu bude ke zhlédnutí od 9. 9. do 2. 10. 2016

 

Na závěr by se hodila nějaká bilance. Člověk si musí povzdychnout nad každoroční tematickou jednolitostí soutěže – jedno stěžejní téma ofocené ze všech možných a nemožných úhlů. Na druhou stranu je WPP odrazem celosvětového zpravodajství, které žel ne vždy nabízí rozmanitý obrázek světového dění, ale ulpívá na nejdiskutovanějších, potažmo nejčtenějších tématech – i média si musí nějak vydělávat. S tímto faktem se musíme chtě nechtě smířit. Naštěstí má WPP širší záběr než jen Zprávy a Aktuality, a dokáže tedy nabídnout, resp. ocenit i projekty, které svým zaměřením přesahují rámec denního zpravodajství.

Kompletní přehled vítězů a jejich snímků najdete ZDE.

Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

neser bohy nebo ti tam narvu tamron vopice mělník 1. 3. 2016, 21:08
WPP2016: "Na vlnach aranzovane fotografie. Petr Luňák 1. 3. 2016, 18:23
Nevim z jakeho duvodu byl smazan muj prispev… Teplaky 29. 2. 2016, 13:28
Prumerny evropan ma papouska, rybicky nebo p… Perka 28. 2. 2016, 12:30
Jste trapní s tou cenzurou B-] xxx 28. 2. 2016, 12:17

Další podobné články

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta – 1843

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta – 1843

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Svět fotografie se v několika posledních letech mění obrovskou rychlostí. Ke slovu se dostávají nové technologie, a to i z oblastí, které zdánlivě nemají s fotografií nic společného. Jaká budoucnost čeká médium fotografie?

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.