DIGIarena.e15.cz

Začínáme s digitálem: základní postupy

Možná už jste si několikrát říkali, že by bylo dobré dozvědět se něco víc o expozici a o tom, jak vlastně digitální fotoaparáty fungují.

Jako u většiny přístrojů, také u digitálů se dá na automatiku spolehnout, se znalostí základních pravidel však můžete dosáhnout ještě lepších výsledků. Cesta k dobré fotce není nijak složitá, stačí pouze porozumět jednoduché závislosti tří parametrů a dodržovat několik nezávazných avšak lety prověřených pravidel. Pokud navíc vlastníte fotoaparát, který má na kolečku písmenka P, A, S, M, tak je nejvyšší čas začít pokročilé expoziční režimy využívat a vytřít zrak všem nezkušeným „cvakalům.“

Není krabička jako krabička

Digitální fotoaparáty je možné rozdělit do několika skupin – jednoduché automaty, pokročilé kompakty s možností nastavení expozičních parametrů, ultrazoomové fotoaparáty s elektronickým hledáčkem a digitální zrcadlovky. Vyjma první skupiny disponují všechny zmíněné typy digitálů pokročilými expozičními režimy P, A, S, M – programová automatika, priorita clony, priorita času, manuální režim. Ve výjimečných případech je k dispozici omezená nabídka těchto režimů, typicky P a A nebo P a M.

Abychom dosáhli správně exponovaná fotografie (tedy ani černé ani přesvětlené), je třeba vhodně nastavit expoziční hodnoty, kterými jsou clona a čas, těm ještě sekunduje citlivost. Znalost závislosti těchto tří parametrů je základem pro tvůrčí práci s fotoaparátem. Správnou kombinaci času, clony a citlivosti pomáhá určit expozimetr. V dřevních dobách to byla krabička velikosti krabičky cigaret, kterou nosil fotograf na krku, dnes je expozimetr součástí každého fotoaparátu.

Počty v první linii

Hodnota každého z parametrů – clona, čas, citlivost – se udává v mezinárodně uznávaných jednotkách a ustálené stupnici. Pro čas se používá značení v sekundách, pro clonu je to clonové číslo F (někdy také f) a pro citlivost jednotky ISO (dříve ASA či DIN). Pokud si projdete hodnoty clony a času, zjistíte, že dodržují jakousi pravidelnost.

čas1/5001/2501/1251/601/301/151/81/4
clonaF2,8F4,0F5,6F8,0F11,0F16,0F22,0F32,0
citlivostISO 100ISO 100ISO 100ISO 100ISO 100ISO 100ISO 100ISO 100

 

Clona je otvor, který propouští světlo, to projde objektivem a osvítí políčko filmu či digitální snímač (každé větší číslo znamená poloviční množství procházejícího světla oproti předchozímu číslu), expoziční čas zase udává, jak dlouho bude světlo na film / snímač svítit ( každé další číslo znamená delší dobu osvitu). Např. správně exponovaná fotografie (pomineme nyní citlivost) má expoziční hodnoty 1/250 s a F8, stejného výsledku dosáhneme při kombinaci 1/125 s a F11 ale také při kombinaci 1/500 s a F5,6.

Pokud však budeme uvažovat i citlivost snímače a rozšíříme počet proměnných na tři, bude vypadat stejný příklad následovně: správná expozice při ISO 100 je 1/250 s a F8 stejného výsledku dosáhneme při citlivosti ISO 200 času 1/500 a cloně F8 nebo také při času 1/250 s a cloně F11. Pokud tedy změníme hodnotu jednoho z expozičních parametrů, musíme pro zachování stejné expozice změnit i hodnotu jednoho ze dvou zbývajících.

Teta se nevešla do záběru

Objektiv je okem fotoaparátu a proto bychom měli vědět, co je to vlastně ohnisková vzdálenost či světelnost – parametry, kterými se to v recenzích jen hemží? Ohnisková vzdálenost nám říká jaký je přibližně úhel záběru objektivu, jinak řečeno, jak velkou část scény se nám podaří vyfotit.

Ohnisková vzdálenost se udává v milimetrech, čím větší je ohnisková vzdálenost, tím větší se zobrazí fotografovaný předmět. Naopak čím menší je ohnisková vzdálenost, tím je fotografovaný předmět menší a na snímek se „vejde“ více objektů.

Podle ohniskové vzdálenosti se dělí objektivy na několik typů: širokoúhlé, standardní a teleobjektivy. Širokoúhlé objektivy mají ohnisko 6–28 mm, standardní objektivy mají ohniska v rozmezí 36–70 mm a teleobjektivy mají rozsah ohnisek od 71 do 800 a více mm. Uvedené hodnoty platí v kombinaci s kinofilmem.

U digitálních fotoaparátů, jejichž snímač má menší plochu než políčko kinofilmu, jsou ohniskové vzdálenosti mnohem menší (např. 200mm teleobjektiv má ohniskovou vzdálenost 40 mm). Proto se uvádí rozsah ohnisek přepočtený k velikosti kinofilmového políčka a můžete se tak setkat například s údajem: rozsah objektivu 5,8–34,8 mm (ekvivalent kinofilmu 35–210 mm).

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Neméně důležitým parametrem objektivu je jeho světelnost, což je v podstatě nejmenší clonové číslo, které je u objektivu k dispozici, tj. největší otvor clony při kterém prochází světlo objektivem. Důkladné vysvětlení pojmu světelnost by bylo na samostatný článek. Omezíme se proto pouze na konstatování, že objektiv s větší světelností (menším clonovým číslem) umožňuje fotografovat při nižší hladině osvětlení – viz závislost času, clony a citlivosti.

Objektivy s vyšší světelností bývají obvykle dražší, protože pro jejich výrobu je nutné použít čočky s větším průměrem, jejichž sklo musí být kvalitní. U digitálních kompaktů se však většinou setkáme se světelností F2,8–5,6 což je pro běžné fotografické situace dostačující.

Automatika není zákon

Na začátku jsme se zmínili o pokročilých expozičních režimech. Ty se nejčastěji označují zkratkami P, A, S, M (u fotoaparátů Canon a Pentax pak P, Tv, Av, M). Program nebo také programová automatika (P) je režim velice podobný plné expoziční automatice, jeho výhodou u pokročilých fotoaparátů je však možnost posunovat kombinaci expozičních hodnot při zachování optimální expozice např. otočením kolečka se změní expozice 1/125 F8 na 1/250 F5,6, dalším otočením pak na 1/500 F8 atd. Oproti ostatním režimům je však množství kombinací omezené.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázak různého značení expozičních režimů

V režimu priority clony (A, Av) si nastavíte pevnou clonu a fotoaparát dopočítá expoziční čas pro optimální expozici. Taková práce je ideální v případě, kdy chcete například zachovat malou nebo naopak velkou hloubku ostrosti. V prvním případě zvolíte malé zaclonění, v druhém případě pak zacloníte téměř na maximum. U většiny digitálních kompaktů je však vinou malého snímače práce s hloubkou ostrosti velmi omezená a její význam se projeví pouze u zrcadlovek. Mírným zacloněním (jedno až dvě clonová čísla) se také zlepšuje kresba a ostrost objektivu – další důvod pro použití priority clony. Clonová priorita je jedním z nejpoužívanějších expozičních režimů.

Priorita času (S, Tv) pracuje obdobně, v tomto případě však volíte pevný čas a fotoaparát dopočítává optimální clonu. Možnost zvolit si expoziční čas oceníte, když budete chtít efektně vyfotografovat tekoucí vodu (nutný dlouhý čas) nebo naopak zastavit ptáka v letu (nutný velice krátký čas).

Při plně manuálním nastavení máte expozici ve svých rukách, zvolíte si čas a clonu tak, aby byla expozice optimální nebo tak, aby vyšel váš tvůrčí záměr. Při nastavování vhodné kombinace a času při zvolené citlivosti vám pomůže expozimetr fotoaparátu, o správné kombinaci informuje pomocí ukazatele na ose s jednotkami (nejčastěji) -3 až +3, hodnota 0 značí optimální expozici. Mínusové hodnoty značí podexpozici (snímek bude tmavší) a plusové hodnoty přeexpozici (snímek bude světlejší). Pro zvládnutí manuálního režimu je však nutné mít praxi a také delší zkušenosti s fotografováním.

Věříme, že po této krátké exkurzi do základů fotografie budete mít větší přehled a kontrolu nad svými snímky. Ideální je popsané techniky vyzkoušet v praxi, proto neváhejte a vyrazte do terénu, tam se totiž fotograf naučí nejvíc.

Další článek




celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Drobnosti zoki 27. 5. 2008, 21:10
Re: Drobnosti zoki 27. 5. 2008, 21:09
Re: K těm základům zoki 27. 5. 2008, 20:58
Re: F nebo f zoki 27. 5. 2008, 20:53
Re: K těm základům RomanL 26. 5. 2008, 22:03

Další podobné články

Vzpomínky z cest aneb jak natočit skvělé video

Vzpomínky z cest aneb jak natočit skvělé video

Začíná léto, čas dovolených, odpočinku a také spousty cestovních zážitků. S tím vším je spojené samozřejmě kromě relaxu, i zachycení vzpomínek pomocí fotek nebo videí. Ne vždy se však podaří udělat video líbivé a zábavné.

5 jednoduchých tipů pro lepší fotografie koček

5 jednoduchých tipů pro lepší fotografie koček

Kočky jsou úžasná a zábavná stvoření. V jistých ohledech ale může být jejich fotografování více než složité. Těchto pět užitečných tipů pomůže zachytit kočky o něco snadněji.

Jak je to doopravdy s perspektivním zkreslením a kompresí prostoru?

Jak je to doopravdy s perspektivním zkreslením a kompresí prostoru?

Snímek ploché krajiny bez hloubky, obrovský nos a malinké uši fotografované osoby... S takovými záběry už jste se určitě nejednou setkali. Jak tyto deformace vznikají a kdo za ně může?

5 nejčastějších komunikačních omylů při fotografování portrétů

5 nejčastějších komunikačních omylů při fotografování portrétů

Udělat kvalitní portrétní fotografie vyžaduje spoustu profesních zkušeností, nejen fotografických, ale i psychologických. Chcete-li dostáhnout dokonalého portrétu, je velmi důležitá i správná komunikace i s focenou osobou.

Jak bezpečně přepravovat letadlem baterie do fotoaparátů

Jak bezpečně přepravovat letadlem baterie do fotoaparátů

Léto se blíží a spousta z vás se jistě chystá na zahraniční dovolené. Nejpohodlnějším a nejrychlejším dopravním prostředkem je zajisté letadlo. Při letecké přepravě elektroniky je však třeba počítat s různými bezpečnostními omezeními.

10 základních kroků k tvorbě časosběrného videa

10 základních kroků k tvorbě časosběrného videa

Téměř každý moderní fotoaparát je vybaven režimem časosběrného snímání. Tato funkce však mnohdy zůstává nevyužita, přestože tvorba tzv. timelapse není nic složitého. Stačí pár základních znalostí a troška trpělivosti...

4 tipy pro natočení lepšího videa pomocí telefonu

4 tipy pro natočení lepšího videa pomocí telefonu

I když konkrétně nejnovější iPhony umí pořizovat videozáznam o kvalitě 4K při 60 snímcích za sekundu, neznamená to, že výsledky musí být nekompromisně kvalitní. Záleží totiž i na vašem přístupu k natáčení samotného videa.

Buďte lepším fotografem a zaměřte se na těchto šest věcí

Buďte lepším fotografem a zaměřte se na těchto šest věcí

Každý z nás má, ať už chce či nechce, při své práci vytvořeny dobré, ale i špatné návyky, které nám mohou bránit v rozvoji kreativity. Je dobré ty špatné identifikovat a zkusit se jich postupně zbavit, abychom uvolnili místo těm lepším.