DIGIarena.e15.cz

Začínáme s digitálem: základní postupy

Možná už jste si několikrát říkali, že by bylo dobré dozvědět se něco víc o expozici a o tom, jak vlastně digitální fotoaparáty fungují.

Jako u většiny přístrojů, také u digitálů se dá na automatiku spolehnout, se znalostí základních pravidel však můžete dosáhnout ještě lepších výsledků. Cesta k dobré fotce není nijak složitá, stačí pouze porozumět jednoduché závislosti tří parametrů a dodržovat několik nezávazných avšak lety prověřených pravidel. Pokud navíc vlastníte fotoaparát, který má na kolečku písmenka P, A, S, M, tak je nejvyšší čas začít pokročilé expoziční režimy využívat a vytřít zrak všem nezkušeným „cvakalům.“

Není krabička jako krabička

Digitální fotoaparáty je možné rozdělit do několika skupin – jednoduché automaty, pokročilé kompakty s možností nastavení expozičních parametrů, ultrazoomové fotoaparáty s elektronickým hledáčkem a digitální zrcadlovky. Vyjma první skupiny disponují všechny zmíněné typy digitálů pokročilými expozičními režimy P, A, S, M – programová automatika, priorita clony, priorita času, manuální režim. Ve výjimečných případech je k dispozici omezená nabídka těchto režimů, typicky P a A nebo P a M.

Abychom dosáhli správně exponovaná fotografie (tedy ani černé ani přesvětlené), je třeba vhodně nastavit expoziční hodnoty, kterými jsou clona a čas, těm ještě sekunduje citlivost. Znalost závislosti těchto tří parametrů je základem pro tvůrčí práci s fotoaparátem. Správnou kombinaci času, clony a citlivosti pomáhá určit expozimetr. V dřevních dobách to byla krabička velikosti krabičky cigaret, kterou nosil fotograf na krku, dnes je expozimetr součástí každého fotoaparátu.

Počty v první linii

Hodnota každého z parametrů – clona, čas, citlivost – se udává v mezinárodně uznávaných jednotkách a ustálené stupnici. Pro čas se používá značení v sekundách, pro clonu je to clonové číslo F (někdy také f) a pro citlivost jednotky ISO (dříve ASA či DIN). Pokud si projdete hodnoty clony a času, zjistíte, že dodržují jakousi pravidelnost.

čas1/5001/2501/1251/601/301/151/81/4
clonaF2,8F4,0F5,6F8,0F11,0F16,0F22,0F32,0
citlivostISO 100ISO 100ISO 100ISO 100ISO 100ISO 100ISO 100ISO 100

 

Clona je otvor, který propouští světlo, to projde objektivem a osvítí políčko filmu či digitální snímač (každé větší číslo znamená poloviční množství procházejícího světla oproti předchozímu číslu), expoziční čas zase udává, jak dlouho bude světlo na film / snímač svítit ( každé další číslo znamená delší dobu osvitu). Např. správně exponovaná fotografie (pomineme nyní citlivost) má expoziční hodnoty 1/250 s a F8, stejného výsledku dosáhneme při kombinaci 1/125 s a F11 ale také při kombinaci 1/500 s a F5,6.

Pokud však budeme uvažovat i citlivost snímače a rozšíříme počet proměnných na tři, bude vypadat stejný příklad následovně: správná expozice při ISO 100 je 1/250 s a F8 stejného výsledku dosáhneme při citlivosti ISO 200 času 1/500 a cloně F8 nebo také při času 1/250 s a cloně F11. Pokud tedy změníme hodnotu jednoho z expozičních parametrů, musíme pro zachování stejné expozice změnit i hodnotu jednoho ze dvou zbývajících.

Teta se nevešla do záběru

Objektiv je okem fotoaparátu a proto bychom měli vědět, co je to vlastně ohnisková vzdálenost či světelnost – parametry, kterými se to v recenzích jen hemží? Ohnisková vzdálenost nám říká jaký je přibližně úhel záběru objektivu, jinak řečeno, jak velkou část scény se nám podaří vyfotit.

Ohnisková vzdálenost se udává v milimetrech, čím větší je ohnisková vzdálenost, tím větší se zobrazí fotografovaný předmět. Naopak čím menší je ohnisková vzdálenost, tím je fotografovaný předmět menší a na snímek se „vejde“ více objektů.

Podle ohniskové vzdálenosti se dělí objektivy na několik typů: širokoúhlé, standardní a teleobjektivy. Širokoúhlé objektivy mají ohnisko 6–28 mm, standardní objektivy mají ohniska v rozmezí 36–70 mm a teleobjektivy mají rozsah ohnisek od 71 do 800 a více mm. Uvedené hodnoty platí v kombinaci s kinofilmem.

U digitálních fotoaparátů, jejichž snímač má menší plochu než políčko kinofilmu, jsou ohniskové vzdálenosti mnohem menší (např. 200mm teleobjektiv má ohniskovou vzdálenost 40 mm). Proto se uvádí rozsah ohnisek přepočtený k velikosti kinofilmového políčka a můžete se tak setkat například s údajem: rozsah objektivu 5,8–34,8 mm (ekvivalent kinofilmu 35–210 mm).

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Neméně důležitým parametrem objektivu je jeho světelnost, což je v podstatě nejmenší clonové číslo, které je u objektivu k dispozici, tj. největší otvor clony při kterém prochází světlo objektivem. Důkladné vysvětlení pojmu světelnost by bylo na samostatný článek. Omezíme se proto pouze na konstatování, že objektiv s větší světelností (menším clonovým číslem) umožňuje fotografovat při nižší hladině osvětlení – viz závislost času, clony a citlivosti.

Objektivy s vyšší světelností bývají obvykle dražší, protože pro jejich výrobu je nutné použít čočky s větším průměrem, jejichž sklo musí být kvalitní. U digitálních kompaktů se však většinou setkáme se světelností F2,8–5,6 což je pro běžné fotografické situace dostačující.

Automatika není zákon

Na začátku jsme se zmínili o pokročilých expozičních režimech. Ty se nejčastěji označují zkratkami P, A, S, M (u fotoaparátů Canon a Pentax pak P, Tv, Av, M). Program nebo také programová automatika (P) je režim velice podobný plné expoziční automatice, jeho výhodou u pokročilých fotoaparátů je však možnost posunovat kombinaci expozičních hodnot při zachování optimální expozice např. otočením kolečka se změní expozice 1/125 F8 na 1/250 F5,6, dalším otočením pak na 1/500 F8 atd. Oproti ostatním režimům je však množství kombinací omezené.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázak různého značení expozičních režimů

V režimu priority clony (A, Av) si nastavíte pevnou clonu a fotoaparát dopočítá expoziční čas pro optimální expozici. Taková práce je ideální v případě, kdy chcete například zachovat malou nebo naopak velkou hloubku ostrosti. V prvním případě zvolíte malé zaclonění, v druhém případě pak zacloníte téměř na maximum. U většiny digitálních kompaktů je však vinou malého snímače práce s hloubkou ostrosti velmi omezená a její význam se projeví pouze u zrcadlovek. Mírným zacloněním (jedno až dvě clonová čísla) se také zlepšuje kresba a ostrost objektivu – další důvod pro použití priority clony. Clonová priorita je jedním z nejpoužívanějších expozičních režimů.

Priorita času (S, Tv) pracuje obdobně, v tomto případě však volíte pevný čas a fotoaparát dopočítává optimální clonu. Možnost zvolit si expoziční čas oceníte, když budete chtít efektně vyfotografovat tekoucí vodu (nutný dlouhý čas) nebo naopak zastavit ptáka v letu (nutný velice krátký čas).

Při plně manuálním nastavení máte expozici ve svých rukách, zvolíte si čas a clonu tak, aby byla expozice optimální nebo tak, aby vyšel váš tvůrčí záměr. Při nastavování vhodné kombinace a času při zvolené citlivosti vám pomůže expozimetr fotoaparátu, o správné kombinaci informuje pomocí ukazatele na ose s jednotkami (nejčastěji) -3 až +3, hodnota 0 značí optimální expozici. Mínusové hodnoty značí podexpozici (snímek bude tmavší) a plusové hodnoty přeexpozici (snímek bude světlejší). Pro zvládnutí manuálního režimu je však nutné mít praxi a také delší zkušenosti s fotografováním.

Věříme, že po této krátké exkurzi do základů fotografie budete mít větší přehled a kontrolu nad svými snímky. Ideální je popsané techniky vyzkoušet v praxi, proto neváhejte a vyrazte do terénu, tam se totiž fotograf naučí nejvíc.

Další článek




celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Drobnosti zoki 27. 5. 2008, 21:10
Re: Drobnosti zoki 27. 5. 2008, 21:09
Re: K těm základům zoki 27. 5. 2008, 20:58
Re: F nebo f zoki 27. 5. 2008, 20:53
Re: K těm základům RomanL 26. 5. 2008, 22:03

Další podobné články

Mechanická versus elektronická závěrka: jejich pro a proti

Mechanická versus elektronická závěrka: jejich pro a proti

Mechanická a elektronická závěrka fungují na odlišných principech a oba systémy mají své výhody a nevýhody. Volbou správného typu můžete předejít řadě problémů…

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

5 tipů pro využití mobilního telefonu při fotografování

5 tipů pro využití mobilního telefonu při fotografování

Jedno ze základních pravidel mobilní fotografie je, nepoužívejte blesk. Samozřejmě ale existují výjimky, kdy se vám hodí, a nemusí to být jen při hledání ztracených klíčů. těchto 5 tipů pomůže vykouzlit z nudné fotografie zajímavou.

Jak zachytit celý svět kolem sebe

Jak zachytit celý svět kolem sebe

Sférická 360° fotografie nebo video jsou fenoménem posledních let, kdy se objevuje stále více zařízení pro pořizování takových záběrů a největší sociální sítě začaly s podporou jejich zobrazení. Pokusy o vytvoření 360° fotografie jsou již notně staré a nedá se říct, že by nebyly povedené.

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

Instagram není jen místo pro publikování fotografií, už nyní je čtvrtou největší sociálních sítí na světě, a původní záměr značně přerostl. Stal se z něj i důležitý nástroj pro profesionální fotografy, kteří na něm mohou oslovit miliony uživatelů.

Naučte se fotografovat s Canonem

Naučte se fotografovat s Canonem

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.