DIGIarena.e15.cz

Zaměřte na šedou tabulku

Seznam kapitol
Zaměřte váš fotoaparát na šedou tabulku a on se vám „odvděčí“ přesnou expozicí a správným podáním barev. Zbavíte ho složitých rozhodování.

Středně šedá tabulka je pomůcka pro fotografy k určení světelných poměrů na fotografované scéně. Pomocí ní váš fotoaparát stanoví optimální expozici nebo přesné nastavení bílé, zejména v případech, které jsou pro jeho automatiku komplikované.

Střední šedá je definovaná jako šedá, která odráží 18 % a pohlcuje 82 % dopadajícího světla. V 8 bitovém RGB vyjádření má hodnotu (127,127,127). Leží ve středu stupnice mezi černou a bílou a je tonálním a barevným standardem.

Tabulka na tvrdém kartonu se dá koupit v každém lepším fotoobchodě. Menší, o rozměrech 10 x 12,5 cm stojí okolo 100 Kč. Větší, která je pro práci vhodnější, rozměru 20 x 25 cm stojí kolem 200 Kč. Existují i tabulky v podobě textilní plochy v pružném rámu, v ceně okolo 800 Kč, které snadno složíte do brašny. Tato šikovná pomůcka vám za nemnoho peněz pomůže vyřešit mnohé nestandardní světelné situace na fotografované scéně.

Otestujte expoziční automatiku vašeho fotoaparátu

Vyfoťte 18% šedou tabulku v automatickém režimu expozice tak, aby vyplnila celé snímané pole. Následně si prohlédněte histogram snímku tabulky. Pokud má RGB histogram více vrcholů, použijte histogram světlosti nebo snímek odbarvěte v editoru. Je-li histogram tabulky širší, může být důvodem vinětace objektivu. Pak pomůže víc zaclonit, změnit ohnisko nebo snímek tabulky v editoru oříznout a nechat jenom střední část.

Důležitým parametrem je pro vás největší vzdálenost histogramu (vrchol histogramu) od vodorovné osy (RGB 127,127,127). Tu spolehlivě prozradí hodnota Mediánu pod histogramem a její rozdíl od hodnoty 127. Z toho usoudíte, zda má váš přístroj tendenci podexponovávat (medián < 127) nebo přeexponovávat (medián > 127) a budete logičtěji pracovat s kompenzací expozice.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Snímek šedé tabulky pořízený starším typem kompaktu Olympus C-2000, který jsem ve Photoshopu odbarvil, protože se zde nebavíme o vyvážení bílé, ale o expozici a dále jsem použil Filtr / Rozostření / Průměr. Tím jsem zprůměroval zachycené hodnoty šedé a potlačil vliv vinětce, eventuálně některé další nepřesnosti. Z histogramu a jeho Mediánu 167 je patrné, že tento přístroj zaznamenal středně šedou tabulku jako světlejší šedou. Resumé zní: fotoaparát upřednostňuje přeexpozici, tedy zářivé fotky z dovolené, samozřejmě na úkor přepalů ve světlech.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Snímek šedé tabulky pořízený moderní poloprofesionální zrcadlovkou Pentax K10D, který jsem upravil jako u obr. 1. Medián, respektive střední hodnota je zde 112. Závěr: jak se „sluší“ na poloprofesionální přístroj, preferuje mírnou podexpozici v „obavě“ o neřešitelné přepaly ve světlech. Další expoziční složitosti může řešit kvalitní Multi-segmentová automatika, která porovnává 16 obrazových zón podle svého firmware.

Určete expozici pomocí šedé tabulky

Expoziční automatické systémy fotoaparátů vyhodnocují světlo odražené od fotografované scény (viz článek „Jak fotit krásné fotky aneb Úvahy o expozici“). Existují velmi sofistikované automatické expoziční systémy, které si více či méně poradí s různými světelnými poměry.

Zabudovaný expozimetr a firmware změří odražené světlo od předmětů v měřících bodech scény a nastaví expozici (clonu, čas, citlivost ISO) tak, aby výsledný průměr odpovídal střední šedé. V principu nejsou schopny brát v úvahu schopnost předmětů odrážet světlo od celkové hladiny osvětlení. Hromadu uhlí vyhodnotí jako málo osvětlenou šedou scénu, na kterou pustí více světla, aby byla šedá. Dojde k přeexpozici.

Stejně zasněženou plochu vyhodnotí jako hodně osvětlenou šedou scénu a pustí na snímač méně světla, aby byla šedá. Dojde k podexpozici. Automatické expoziční systémy nerozliší slabé světlo dopadající na světlé předměty od silného světla dopadajícího na tmavé předměty. Zabudované algoritmy u některých přístrojů umí zohlednit i různé atypické světelné poměry, ale v době záběru nevíte, jak to dopadne.

Umístěte šedou tabulku na fotografovanou scénu tak, aby byla osvětlena stejným zdrojem světla jako scéna. Zaměřte na ni automatický expoziční systém. Zaznamenejte nebo zaaretujte takto stanovené hodnoty expozice. Po odstranění tabulky zadejte tyto hodnoty a exponujte. Změříte tak světlo, které se odráží od tabulky nezávisle na odrazivosti fotografované scény. Na fotografii budou zachovány jasové rozdíly (pokud se vejdou do dynamického rozsahu snímače fotoaparátu). Šedou tabulku zaměřte na scéně fotoaparátem zblízka tak, aby vyplnila celé snímané pole nebo z větší vzdálenosti pomocí bodového měření expozice.

Bodové měření expozice se uskutečňuje na 1–8 % plochy záběru označeného v hledáčku, takže šedá tabulka musí s rezervou tuto plochu pokrýt. Při denním osvětlení stačí umístit tabulku poblíž fotoaparátu, jsou-li tam stejné světelné poměry jako u fotografovaného objektu. U fotografií, na kterých jsou zobrazeny i světelné zdroje (noční snímky), tato metoda neřeší problematiku a obvykle „zruší“ světelnou atmosféru.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Čistě bílé pozadí a šedá myš, fotografováno kompaktem automatickou expozicí. Snímek je značně podexponován, proto je pozadí šedé a myš černá (analogie fotky zasněžené plochy nebo nevěsty v bílém).

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Stejná situace jako na obr. 3. Před expozicí jsem zaměřil automatický expoziční systém na šedou tabulku a poté jsem exponoval. Tak opravdu fotografovaná scéna vypadala. Myš je mírně přeexponovaná (světlejší) přesně podle předpokladu vyplývajícího z obr. 1.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Zcela černé pozadí a šedá myš. Fotografováno kompaktem automatickou expozicí. Snímek je hodně přeexponován, pozadí je šedé a myš bílá (analogie fotky hromady uhlí nebo ženicha ve smokingu).

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Stejná situace jako u obr. 5. Před expozicí jsem zaměřil automatickou expozici na šedou tabulku a pak jsem exponoval. Pozadí i myš je mírně světlejší podle předpokladu z obr. 1, nicméně o mnoho přesnější než bez použití tabulky.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Bílé pozadí šedá myš, fotografováno zrcadlovkou Pentax K10D multisegmentovým měřením expozice. Snímek je podexponován, proto je pozadí šedé a myš černá.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Stejná situace jako u obr. 7. Před expozicí jsem zaměřil expoziční automatiku na šedou tabulku, zaaretoval expozici, odstranil tabulku a exponoval. Pozadí a myš jsou podány podle předpokladu z obr. 2, tj. mírně podexponované.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Černé pozadí šedá myš, fotografováno zrcadlovkou Pentax K10D multisegmentovým měřením expozice. Snímek je podle očekávání přeexponován, proto je pozadí šedé a myš bílá.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Stejná situace jako u obr. 9. Před expozicí jsem zaměřil expoziční automatiku na šedou tabulku, zaaretoval expozici, odstranil tabulku a exponoval. Pozadí a myš jsou podány zcela věrně podle předpokladu z obr. 2.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Pentax K10D multisegmentové měření expozice 1/180 s, F9,5, ISO 100. Velké světlé plochy oblohy a levé části snímku způsobily podexpozici, která se nepříznivě projevila zejména v tmavších partiích snímku na domech a v dolní části na stromech.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Nastavil jsem šedou tabulku tak, aby na ní dopadalo stejné světlo jako na osvětlené části fotografované scény. Bodovou expozici jsem zaměřil na tabulku a zaaretoval expoziční hodnoty 1/125 s, F9,5, ISO 100. Tabulka je stálým používáním na krajích už mírně osahaná, ale měřil jsem v jejím středu.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Stejnými hodnotami (1/125 s, F9,5, ISO 100) jsem exponoval snímek. Je patrné, že je exponován lépe, stíny jsou čitelné a světla přesto nejsou přepálená. Snímku pohledu z balkonu při odpoledním slunci pomohla při stanovení expozice 18% šedá tabulka. Pokud znáte dobře svůj fotoaparát a umíte vyhodnotit fotografovanou scénu, můžete stanovit správnou expozici i jinými způsoby.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Cena Karel Horký 9. 8. 2007, 17:49
Re: Cena Pastelka 8. 8. 2007, 20:51
Re: Cena majsner 8. 8. 2007, 17:42
Re: Cena Papouch 8. 8. 2007, 17:08
Re: Cena Arccos 8. 8. 2007, 15:06

Další podobné články

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

I když to tak na první pohled vypadat nemusí, do jisté míry opravdu záleží na tom, jakou barvu má fotografovo tričko při focení portrétu. Tušíte proč by tomu tak mělo být a neměli byste se soustředit pouze oblečení toho, kdo je před objektivem?

5 tipů, jak zamaskovat dvojitou bradu u portrétu (i selfie)

5 tipů, jak zamaskovat dvojitou bradu u portrétu (i selfie)

Při fotografování portrétů můžete v hojné míře využít triků, které skryjí různé nedokonalosti lidského těla a obličeje především. Častým a typickým problémem je u portrétovaných dvojitá brada. Její zamaskování je však poměrně snadné.