V poslední době mnoho světových prestižních deníků a časopisů rozvázalo pracovní poměr se svými fotožurnalisty, v tom lepším případě jim bývalí zaměstnavatelé nabídli externí spolupráci
Velmi technicky i tvůrčí náročná práce začíná být nahrazována fotografiemi ze sociálních sítí či prací amatérských fotografů. Přímým následkem těchto kroků je celkový pokles úrovně fotožurnalistiky. Hlavními důvody jsou rychlost a peníze.
Podle nedávné studie kvality fotografie, kterou provedli odborníci z University of South Carolina a University of Oklahoma, byl zjištěn celkový pokles kvality zveřejňovaných fotografií. Rozbor kvality byl proveden ze snímků deníku The Times Herald Record. Vedení těchto novin propustilo v roce 2013 všechny své fotoreportéry a doprovodné snímky k textům pořizovaly nákupem.
Studie analyzovala zveřejněné novinové fotografie před a po propuštění fotoreportérů. Celkem bylo srovnáno 488 snímků od profesionálních fotografů a 409 fotografií pořízených amatéry. Před propuštěním zaměstnanců byl výskyt „nekvalitních“ fotografií kolem 19 %, šest měsíců po propouštění vzrostl jejich počet na 33 %.
Odborníci analyzovali kvalitu fotografií podle čtyř kategorií: intimní (utváří kontakt s pozorovatelem), informačně hodnotné (bez emocionálního podtextu), vizuálně atraktivní a emotivní. Na základě analýz bylo zjištěno, že amatérské snímky měly většinou pouze informační hodnotu, cca 82 % snímků, u profesionálů se počet těchto snímků pohyboval jen kolem 49%. Více viz tabulka:
Obsah |
Profesionálové |
Amatéři |
Itimní |
1,8 % |
0 % |
Emotivní |
25,4 % |
10,3 % |
Vizuálně atraktivní |
23,6 % |
7,6 % |
Informačně hodnotný |
49,2 % |
82,2 % |
Výsledky provedené studie dokazují, v čem spočívá hodnota a náročnost fotoreportérské práce. Odráží se v ní nejen technická zdatnost fotografa, ale také umění vcítit se do pravého okamžiku k zachycení snímku a zprostředkovat pozorovateli danou skutečnost.
Mezi tituly, které v minulých letech propustily většinu nebo všechny své fotoreportéry patří například CNN, NY Daily News, Sports Illustrated nebo Chicago Sun-Times. Nejinak je tomu samozřejmě i v případě evropských médií, ostatně dnes již si málokterý magazín vydržuje vlastního fotografa, kterého by pravidelně vysílal do zahraničí na fotoreportáže, jako tomu bývalo například u Reflexu a jeho dvorního fotografa Jana Šibíka. Snad jedinou výjimkou jsou přírodopisné magazíny, jako je například National Geographic.